مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

پمپ و سیفوناژ

پرسش:

سلام ۱ـ اگه بخواهیم آبو به فاصله ی دور با پمپ بریم بهترین تعداد پمپ چندتا است ؟ ایا از یک پمپ قوی استفاده بشه بهتره؟ یا چند تا پمپ ضعیف؟ در چه فاصله از هم باشه خوبه؟۲ـ اگه از سیفون استفاده کردیم تا چه ارتفاعی میشه شیلنگو بالا برد ؟

پاسخ:
1-بردن آب به نقطه ای دور به معنای اینه که باید هد پمپ رو بالا ببریم.اما استفاده از یک پمپ با هد قوی معادل هست با یک پمپ قوی یا چند پمپ که به شکل سری بهم متصل بشن.اما یک پمپ قوی(هد بالا)از نظر قیمت تمام شده به صرفه نیست و هم اینکه گاهی اوقات اصلا ساخت چنین پمپی به لحاظ فنی مقدور نیست.

در چه فاصله ای از هم باشن>>به حدی که هر پمپ تا پمپ بعدی فشار طوری تامین بشه که کاویتاسیون رخ نده(به علت اصطکاک ویسکوز و در نتیجه کاهش فشار)

اینکه چند پمپ دیگه بستگی به هد مورد نظر داره.
2-سؤال بسیار زیبایی هست.باید محتاط بود که درون شیلنگ آب به فشار بخار نرسه تا پدیده مخرب کاویتاسیون رخ نده.اگر بین هر دو نقطه از شیلنگ سیفون زیر معادله برنولی را بنویسید میبینید که چون سرعت در تمام شیلنگ به دلیل معادله پیوستگی AV=cte برابر هست فشار درون شیلنگ همواره منفی(کمتر از جو هست).فشار جو(نقطه 2)برابر 10 متر آب هست و از طرفی فشار بخار آب برابر 5 متر آب.پس طبق معادله برنولی هرچه h بالاتر بره فشار مجبوره کمتر بشه پس جواب برابر 5 متر هست که البته هیچ آدم مشکل داری هم شیلنگ سیفون رو تا 5متر بالا نمیبره!!

take care.

PAL-V

خودرو پرنده Pal-V برای نخستین بار پرواز میکند.
این خودرو تنها به 165 متر جهت تیک آف نیاز داره و میتونه تا فاصله 500 کیلومتری پرواز کنه و سرعت ماکزیممی برابر 180 کیلومتر بر ساعت داره.

لینک خراب شد
منبع:یاهونیوز.

داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

خیلی مهم
داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
صادقانه بگید:چقدر نگران این هستید که در منابع ای که میخونید سؤالهای سالای پیش ارشد مهندسی مکانیک سازمان سنجش رو در اون منابع(پارسه،راهیان ارشد،پوران پژوهش،ماهان،کنترل آریاز و ،،،،)اشتباه جواب بدن و شمام ازین بابت خیالتون مشوش و نگرانه؟از بین عدد 1  تا 20 یک عدد رو انتخاب کنید.
اگر دوست ندارید نظر و اسمتون نمایش داده بشه بگید تا نمایش ندم ولی حتما جواب بدید.چون بعدا راجبش بیشتر میگم.حتما نظرتون با ارایه اسم و ایمیل باشه.
این جواب خیلی مهمه

مازرونیا سه

دی شیمه بابلسر دله یک هفته پیش چنتا از راننده تاکسیا ر بدیمه دی گتنه که بدی فلانی چه رقص کمری بیمو؟؟؟
مره دارنی شه دل دله اتخله ریگ هکردمه که خوشبحالشون چنّه ساده بیدغدغونه و اما
درسبخونس ها چه عالمی دارمی پر از پیچیدگی.اتا آن فک کمه وشون قطعا ویشتر فهمننه چی هسّه
زندگی.
اما هرچی و هر کس شه جا دله خار خار ونه بوعه.اینتی بیتّره.
اینتارم باوم مه مازرونی انّه خار نیه خله کمک بیتمه مه قصدم این بیه که اینتا پست ره فقط مازرونیا
بیرن مطلبه.
take care کیجا اون و ریکا اون.

راهنمایی کنید

پرسش:

راهنمایی: من ترم چهار مکانیک هستم شاخه سیالات برای اینکه در کنکور ارشد رتبه خوبی بیارم از الان برنامه ریزی کنم یا هنوز زوده
ممنون

پاسخ:

سلام
رقابت برا ارشد هرروز وحشتناکتر میشه چون هنوز واحد دارین پیشنهاد من اینه چون باید معدلتو تا میخوره ببری بالا  و هم اینکه سوالات کنکور به شدت مفهومین و درس باید عمیقا درک شده باشه بنابرین فرصت غنیمت دان و تمرینهای پایان فصل کتابهای رفرنس رو حل کن و از اشتباهات و نکته های جالب خلاصه برداری و نکته برداری و یادداشت بگیر.بعدا حکم زیرخاکی را برات خواهند داشت.نزدیک به رتبه های زیر ۱۰۰ خواهی شد انشالا.
پیروز باشید

پلاستیک و کش

پرسش:
سلام

من یه سوال داشتم
البته باید ببخشین سوالم یکم ابتدایی 
 سوالم اینه که چرا پلاستیک وقتی میکشیم اولش سخته بعد راحت میشه کشید اما در کش این روند برعکسه

پاسخ:
سلام
پلاستیک درحوزه بعد از تسلیمه و بعدش وا میره necking یا همون گلویی شدن و کشیدنش بقول شما ساده میشه تا تسلیم نهایی و گسیختگی اما کش حالت فنری داره از همون اول در واقع حدس بنده اینه که کش نوعی فنره.

در واقع میخوام بگم پلاستیک(مثلا اگر منظور شما همین نایلون فیریزرهای خودمون باشه)همونطور که از اسمش پیداست در حوزه plasticity یا همون پلاستیسیته علم چرند مقاومت مصالح قرار میگیرند و نقطه تسلیم yield point رو رد کردن اما کش ها چون نوعی فنرن بنابرین هنوز تو محدوده خطی اند proportional limit بنابرین طبیعتا نیروی کمتری برای جنبوندنشون نیازه!
take care.

پرسش از نیروهای نگاهدارنده در مکانیک سیالات

با سلام خدمت دوستان عزیزم
یکی از دوستان سؤالی رو از طریق ایمیل ازم پرسیدن و برا این که روشون و زمین نندازم دوباره مهمونتون شدم
اما تا آمدن دوباره ام به وبلاگ اگر نتونستم جواب بدم معذورم. آقای راد البته حضور پررنگی در وبلاگ خواهند داشت.

پیروز باشید.

در این موارد یک حجم کنترل انتخاب میکنید،دبی جرمی ورودی و خروجی به حجم کنترل و نیروهای وارد به  حجم کنترل در "راستای خواسته شده مساله" مهمند: اگر دبی ورود و خروج یکی باشند فرمول به این شکل است:


سه حجم کنترل انتخاب میکنیم برا حل مساله که ملاحظه میکنید در پایان در هر سه جواب یکی خواهد بود:
حجم کنترل اولی بین نقطه 1 و 2 و حجم کنترل دوم بین 3 و 4 و سومی بین نقاط 1 و4

واضح است که فقط حرکت کردن به سمت چپ یا راست ممکن است ( نه بالا یا پایین)پس فقط نیروهای در راستایx (افق)را لحاظ میکنیم:
برای نقاط 1 و 2 ورود و خروج جرم در راستای xنداریم پس سمت راست معادله صفره و بنابرین هیچ نیرویی در راستای افق به گاری کوچک وارد نمیشه و بیحرکت میمونه سر جاش.
بین نقاط 3 و 4 اگه بخوایم حل کنیم در صورت سؤال چون اشاره شده ''سریع" بنابرین به محض باز شدن شیر هنوز سیال طبق استاتیک سیالات توزیع یکسان فشار در نقاط همتراز خواهد داشت پس در نقطه 3 نیرویی برابر با نقطه 4 اما به سمت راست خواهیم داشت(در 4 به سمت چپ)
پس سیگما F برای این حجم کنترل انتخابی نیز برابر صفر خواهد بود و گاری نهایتا بی حرکت.
بین نقاط 1 و 4 ممکن است یک شخص به اشتباه بیفته که در نقطه 1 ورود جرم افقی نداریم اما در 4 داریم بعلاوه اینکه در 1 فشار صفر اما درنقطه 4 فشار استاتیک داریم(ناشی از ستون به ارتفاع h)اما باید بدونیم که حجم کنترل دقیقا مانند پیکر آزاد جسم(f.b.d)در استاتیک و دینامیک هست.بنابرین نباید از نیروی F که در گوشه سمت چپ به حجم کنترل وارد میشه غافل شد که مقداری برابر با نیروی نقطه 4 داره چون فشار هر دو نقطه استاتیک و برابر هست .از این رو باز هم مجموع نیروهای وارده به حجم کنترل (سمت چپ معادله)صفر و بنابرین:
گاری کاملا بیحرکت باقی خواهد ماند.
پیروز باشید و به امید دیدار خدانگهدار تا برگشتن دوباره ام به خدمت همه دوستان.