مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

پمپ و سیفوناژ

پرسش:

سلام ۱ـ اگه بخواهیم آبو به فاصله ی دور با پمپ بریم بهترین تعداد پمپ چندتا است ؟ ایا از یک پمپ قوی استفاده بشه بهتره؟ یا چند تا پمپ ضعیف؟ در چه فاصله از هم باشه خوبه؟۲ـ اگه از سیفون استفاده کردیم تا چه ارتفاعی میشه شیلنگو بالا برد ؟

پاسخ:
1-بردن آب به نقطه ای دور به معنای اینه که باید هد پمپ رو بالا ببریم.اما استفاده از یک پمپ با هد قوی معادل هست با یک پمپ قوی یا چند پمپ که به شکل سری بهم متصل بشن.اما یک پمپ قوی(هد بالا)از نظر قیمت تمام شده به صرفه نیست و هم اینکه گاهی اوقات اصلا ساخت چنین پمپی به لحاظ فنی مقدور نیست.

در چه فاصله ای از هم باشن>>به حدی که هر پمپ تا پمپ بعدی فشار طوری تامین بشه که کاویتاسیون رخ نده(به علت اصطکاک ویسکوز و در نتیجه کاهش فشار)

اینکه چند پمپ دیگه بستگی به هد مورد نظر داره.
2-سؤال بسیار زیبایی هست.باید محتاط بود که درون شیلنگ آب به فشار بخار نرسه تا پدیده مخرب کاویتاسیون رخ نده.اگر بین هر دو نقطه از شیلنگ سیفون زیر معادله برنولی را بنویسید میبینید که چون سرعت در تمام شیلنگ به دلیل معادله پیوستگی AV=cte برابر هست فشار درون شیلنگ همواره منفی(کمتر از جو هست).فشار جو(نقطه 2)برابر 10 متر آب هست و از طرفی فشار بخار آب برابر 5 متر آب.پس طبق معادله برنولی هرچه h بالاتر بره فشار مجبوره کمتر بشه پس جواب برابر 5 متر هست که البته هیچ آدم مشکل داری هم شیلنگ سیفون رو تا 5متر بالا نمیبره!!

take care.

نظرات 2 + ارسال نظر
امیر پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 00:24

دستتون درد نکند.

G.luck

مهدی سه‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 13:51

سرعت در نقطه 1 و2 متفاوته سرعت در 2 میشه صرفه نظر کرد

تنها تفاوتی که میتونن داشته باشن شتاب ناشی از گرانشه که باز هم سرعت نقطه دو رو بیشتر میکنه شما چطور به این رسیدی که نقطه دو سرعتش قابل اغماضه!؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.