مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

فضاسازی ذهنی

گریز از دقیقه‌ی 90
دوستی داشتم که دائم غرق در تفکر بود. هر وقت و هر کجا او را می‌دیدیم، اشتغال فکری او کاملاً مشهود بود. اگرچه هیچ‌گاه دچار ضعف درسی نمی‌شد ولی اغلب آموزگاران اطمینان داشتند که او دچار مشکل روحی است. دبیر ریاضی برای حل این مشکل پیش‌قدم شد. به‌عنوان گام نخست از او پرسید: «فلانی دائم مشغولی! چه‌چیز فکر تو را تا این اندازه اشغال کرده است؟» پاسخ دوستم در عین کوتاهی، کاملاً رسا بود. او گفت: «در ذهن صفحه‌ی شطرنج را می‌چینم و روش‌های گوناگون برنده شدن را محاسبه می‌کنم.» او به‌زودی قهرمان مسابقات شطرنج جوانان شد.

درس‌خواندن، آزمون دادن، موفقیت در کنکور و ورود به دانشگاه و رشته‌ی دلخواه، چه میزان از فضای ذهنی شما را به خود اختصاص داده است؟ 

زمانی می‌توانید ادعا کنید کاری که انجام می‌دهید، برای شما مهم است که قسمت عمده‌ای از فضای ذهنی شما را اشغال کرده باشد. کسی که درس می‌خواند اما به فکر درس‌خواندن نیست، درواقع کار خود را جدی نگرفته است. شما اگر برای کنکور درس می‌خوانید، کنکور چه حجمی از اشتغالات ذهنی شما را –به‌صورت واقعی و نه کاذب- به خود اختصاص داده است؟ ساده‌تر این‌که چه‌قدر کنکوری فکر می‌کنید، چه‌قدر جو کنکور شما را گرفته است؟ اغلب دانش‌آموزان بیش‌تر شعار می‌دهند و به دلایل خودآگا ه و ناخودآگاه، کنکور اصلی‌ترین مشغله‌ی ذهنی آنان نیست. وقتی مشغول مطالعه هستید، از خود بپرسید:

- چه‌قدر مجذوب مطالعه می‌شوم؟
- چه‌قدر دچار حواس‌پرتی می‌شوم؟
- مطالعه‌ام چه‌قدر هوشیارانه است؟
- حاشیه‌های غیردرسی‌ام تا چه اندازه مهم هستند؟
- آیا هنگام مطالعه، زود خسته ‌می‌شوم؟
- چه‌قدر در برنامه‌های خود جدی هستم؟
- درس‌خواندن را چگونه می‌بینم؟ برایم آزاردهنده است یا از درس‌خوندن لذت می‌برم؟
- کنکور را چگونه می‌بینم؟ مجبور هستم در کنکور شرکت کنم یا برای ورود به مرحله‌ای دیگر از تحصیل و زندگی باید آن را پشت‌سر بگذارم؟
گروهی از دانش‌آموزان وقتی به فضای آزمون نزدیک می‌شوند، حساسیت موضوع را درک می‌کنند و در فضای آن قرار می‌گیرند، تازه متوجه حساسیت موضوع شده و سعی می‌کنند خود را در فضای درس و آزمون قرار دهند. قرار دادن خود در فضای ذهنی مناسب و دوری از مشغله‌ها و حاشیه‌های ذهنی، اجتناب‌ناپذیرترین کاری است که هر دانش‌آموز کوشا باید انجام دهد.

گام‌های عملی,می‌خواهم موفق باشم
1- از کارهای غیرمهم صرف‌نظر کنید.
2- کارها را اولویت‌بندی کنید.
3- راهزنان وقت را بشناسید.
4- راه‌های ایجاد وقت را یاد بگیرید.

ادامه مطلب ...