مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

در ادامه پاسخ به سؤال 53 ارشد امسال(91)


بعد از ارایه پاسخ (اینجا کلیک کنید)نگرانی بسیار بجایی مطرح شد که میگم و بعدش جواب:
سؤال:

بنده هم جواب این سؤالو درست زدم بخاطر همین پدیده خفگی نازل ولی مسأله ای که برام شک برانگیز هست اینه که در کتابای مربوطه هیچکدام اشاره ای بر تغییر سطح مقطع خروجی نازل بعداز خفگی آن نکرده اند ( بیشتر اشاره به تغییر مشخصات پایین دست غیر از سطح خروجی داشته اند) و شبهه ایجاد شده اینه که آیا با کم کردن سطح مقطع خروجی کل نازل و بالطبع مشخصات آن عوض نمیشه؟؟؟؟ یا اینکه آیا ما در نازل ها سرعت خروجی ماکزییم برابر با سرعت صوت داریم فقط

جواب:
نمودار مساحت به مساحت بحرانی در برابر عدد ماخ در کتابای سیالات اومده که به این شکله:


اگر خودمون رو به آسمون و زمین بکوبیم نمیشه در گلوگاه یک داکت همگرا واگرا سرعتی بیشتر از صوت پیدا کرد.(متعاقبا در خروجی یک نازل).مگر اینکه فشار خروجی(بک پرشر)انقدر کم بشه(یا فشار ورودی زیاد بشه)که امواج انبساطی داشته باشیم که در این صورت باز هم تا حد کمی دستیابی به سرعت بالای صوت مقدور میشه.اونهم در قالب یک ناپیوستگی بین مقطع خروجی و پایین دست(بیرون داکت)یعنی باز هم سرعت در خود گلوگاه صوته.
هواپیماهای مدرن در محدوده ماخ 0.9 تا 1.2 کار میکنن و البته واسه همینه که در اسپیس شاتل و فضاپیماها حتما باید از داکت همگرا واگرا استفاده بشه.
طبق نمودار ارایه شده سؤال 53 رو حل میکنیم:
درحالت اول مساله میگه نازل در خروجی دچار سرعت صوته(ماخ=1)تا اینجا یعنی به نقطه مینیمم در نمودار بالا رسیدیم.بعد میگه هیچی رو دستکاری نمیکنیم فقط مقطع خروج رو کم میکنیم مساحتش رو.
خب یعنی به لحاظ فیزیکی سیال به مقدار کمتر از *A رسیده(*A<A)بنابرین سطح بحرانی بدست اومده و حتی پایین تر از اون اومده(اما به لحاظ ریاضی dA/dV صفر نیست چون دچار تغییر مقطع ناگهانی شده یعنی اینکه شیب در پایین ترین نقطه نمودار بالا صفر نیست چون *A بالاتر از مقطع مینمم هست که بابت این قضیه کسانی که به استاد دسترسی دارن بپرسن و به ما بگن لطفا)پس حدس من اینه که سرعت قطعا برابر صوت هست در حالت دوم چراکه سیال به لحاظ فیزیکی درک کرده مقطع بحرانی رو(افزایش سرعت هم که منوط به افزایش مقطع هست که کاملا رده)

اما اینکه مشخصات جریان دست میخوره یا نه خب فکر میکنم چون فشار(به عنوان نیرو محرکه جریان در نازل)و دما که جذرش در سرعت صوت تاثیر داره دست نخورده باقی موندن پس دبی تغییره نکرده بیتردید پس حاصلضرب(چگالی*مساحت*سرعت)ثابت مونده بنابرین پس چگالی باید بالا بره در گلوگاه.(فرایند بی اصطکاک فرض شده)

پیروز و بهروز باشید.

نظرات 2 + ارسال نظر
سپیده پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 17:46

نمیدونم شما درس دینامیک گاز را خوندین یا نه
جالب،کنکور 90 هم یه سوال طرح شده بود که با اطلاعات این درس میشد جواب داد
اما من پارسال این درس را اخذ کردم مطالب کامل در مورد این بحث در این درس هست
اگه کسی خواست میتونم مشخصات کامل کتاب را بدم

عجب جالبه
حالا به من بگید سپیده جان آیا میشه در گلوگاه یک داکت همگرا واگرا سرعت بالای صوت داشت؟
مشخصات کتاب رو هم بگید لطفا.

سپیده پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 21:48

من اطلاعات زیادی به خاطر ندارم اما فکر میکنم که در گلوگاه یک داکت همگرا واگرا همیشه عدد ماخ 1 و سرعت برابربا سرعت صوت و بعد از گلوگاه سرعت فرا صوت میشه
اما این را مطمئنم همونطور که شما ذکر کردیددر یک شیپوره همگرا جریان زیر صوت نمیتواند طوری شتاب داده بشه که سرعت آن از سرعت صوت بیشتر بشه برای همین از داکت همگرا واگرا استفاده میکنند تا به سرعت فراصوت برسن
مراجع زیادی در مورد دینامیگ گاز هست
اما کتابی که در دانشگاه ما به عنوان مرجع اصلی معرفی میشه:
دینامیک گازها
تالیف:جیمز ئی.ا.جان
ترجمه:دکتر علی اکبر عالم رجبی
انتشارات:دانشگاه صنعتی اصفهان
فکر میکنم 5فصل اول مربوط به این بحث بود

بله جی جان خیلی معروفه.ممنونم.
طراحای افسانه ای کنکور در سال ۸۴ سوالی طرح کردن و جواب درست این بود که میشه در گلوگاه بیشتر از صوت داشت!!!
و این البته در تضاد ۱۰۰٪ با آموزه های ماست!در مانسن کلا گفته میشه که ۶ حالت ممکنه که اونا رو هم رو نمودار نشون میده همین نمودار که تو این پست نشون دادم که در هر ۶حالت ممکن ماکس سرعت در گلوگاه برابر صوته یعنی ماخ ۱

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.