مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

Cold boxچیست؟

Cold box ، درواقع مجموعه ای از چندین مبدل فشرده حرارتی فین – صفحه ، با نسبت سطح به حجم خیلی بزرگ است است که در کنار یکدیگر و دریک مجموعه واحد قرار می گیرند. در ساخت cold box  از تکنولوژی پیشرفته جوشکاری آلمینیوم درساخت مبدلهای حرارتی فشرده فین دار صفحه ای استفاده می شود. ابعاد مبدلهای حرارتی داخل cold box حدود 20% ابعاد مبدلهای کلاسیک با کارایی حرارتی یکسان می باشد . درنتیجه هزینه های مربوط به ساخت ، چیدمان ، نصب ، عایق کاری ، سیستم های حفاظت ، حمل ونقل ، تست و راه اندازی و درنهایت بهره برداری این نوع طراحی به مراتب کمتر از مبدلهای کلاسیک خواهد بود. 

-مبدلهای حرارتی فین – صفحه (plate fin heat exchangers)
مبدلهای حرارتی صفحه – فین از جنس آلومینیوم در صنعت هواپیمایی بیش از 50 سال و در صنایع سردسازی وپتروشیمی ها حدود 35 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد .این مبدلها همچنین به عنوان خنک کننده برخی موتورهای مورد استفاده درراه آهن و موتور ماشین ها استفاده شده اند.مبدلهای حرارتی صفحه – فین از جنس استیل ضد زنگ بیش از 30 سال است که درصنعت هواپیمایی مورد استفاده بوده و هم اکنون در حال استفاده در پتروشیمی هاست. 


مبدل حرارتی صفحه – فین ، بلوکی از لایه های مختلف فین با آرایش های متفاوت فین ها و صفحات جدا کننده فین ها تشکیل شده است. فین های راه راه بین صفحات صاف قرار می گیرند و کل ساختار روی هم لحیم کاری می شود. عرض این فینها ممکن است با هم متفاوت باشد. 


به عنوان مثال برای جریان مایع که ضریب انتقال حرارت بالایی دارد از فین با عرض کم و برای جریان فشار پایین از فین با عرض بیشتر استفاده می کنیم. چراکه فین ها با عرض کم افت فشار بالایی خواهند داشت. یک یونیت صنعتی ممکن است در هر مترمکعب حاوی 1000 مترمربع سطح باشد.   

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.