مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

نیروگاه بخاری

روش تولید برق درنیروگاههای بخاری به این ترتیب است که سوخت ( ذغال سنگ ،گاز، گازوئیل، مازوت ) بوسیله مشعل های خاصی ، به محفظه ای بنام بویلر ، پاشیده می گردد و با اشتعال آن در مجاورت هوا که بوسیله فن های بزرگی تامین می شود ، حرارت قابل توجهی در این محفظه تولید می گردد. حرارت حاصله، آب ( گرمی ) راکه با پمپ از داخل لوله های تعبیه شده در آن عبور می کند پس از طی مراحلی به بخاری با درجه حرارت بالا و فشار زیاد که در اصطلاح به آن بخار خشک می گویند ، تبدیل می کند. بخار خشک حاصله پس از خروج از بویلر وارد توربین می شود.
بخار وارده به توربین آن را به حرکت در می آورد و ژنراتور را که با توربین هم محور و کوپله است به همراه آن به گردش در می آید و جریان برق تولید می شود . بخار ورودی به توربین با از دست دادن بخش عمده ای از حرارت و فشار خود وارد محوطه ای بنام کندانسور می شود .در کندانسور این بخار به لحاظ تماس با سطح سرد ، تقطیر می شود و به آب تبدیل می گردد .آب تقطیر شده مجدداً از هیتر های متعددی عبور داده شده و گرم می شود و در نهایت توسط پمپ مجدداً به درون بویلر هدایت می شود و سیکل خود را دوباره طی می کند .
آب خنک کن ( آبی که جهت ایجاد سطوح سرد در کنداسور بکار می رود ) که خود ضمن سرد کن بخار خروجی از توربین ، گرم شده است به برج خنک کن هدایت می شود و پس از خنک شدن دوباره به مدار خود باز می گردد.
راندمان نیروگاههای بخاری در حدود 40 درصد است . تقریبا 10 درصد انرژی در اگزوز و 50 درصد نیز از طریق کندانسور تلف می شود .

شماتیک کلی این نوع نیروگاهها در شکل زیرنشان داده شده است :


نظرات 3 + ارسال نظر
reza سه‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 21:31

مرسی!
مفید بود

خیلی هم عالی

ali چهارشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 00:12

دمت گرم خانوم مهندس

چقدر خوب و روان و مفید بود
حال کردم

مرسی از لطف شما

میثم سه‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 20:01

مطالبتون عالی.. مخصوصا نیروگاه های جدید.. vpp و ...
مرسی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.