مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

ایران کد

منبع:http://tqm-iran.blogfa.com

ایران کد , یا همان کد ملی کالا و خدمات ایران که متصدی اجرا و ارائه آن در کل کشور , مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (وا بسطه به وزارت بازرگانی ) می باشد ,و بر اساس مصوبه شماره   116225/ت 35818 هـ  , مورخ 18/09/1385 هیات محترم وزیران و آئین نامه اجرایی آن به شماره 18596/ت 37179ک , مورخ11/02/1386 کلیه تولید کنندگان یا ارائه دهندگان خدمات , وارد کنندگان یا توزیع کنندگانی با نام و برند تجاری خود کالا با خدماتی ارائه می کنند, می بایست تا ابتدای سال 1387 به عضویت ایران کد در آمده و کد ملی کالا و خدماتی که ارائه می نمایند را دریافت کنند.

ایران کد از 16 رقم تشکیل شده است که از سمت راست به چپ به صورت زیر تقسیم بندی شده است . 

چهار رقم اول  نشان دهنده کد شمارنده محصول و مشخصات ریز فنی محصولات است.

پنج رقم بعد نشان دهنده کد عضویت ارائه کننده محصول می باشد که در کل کشور منحصر به فرد می باشد .

هفت رقم آخر هم نشان دهنده ساختار فنی محصول می باشد .


نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران امروز به اختصار ایران کد نامیده می شود. این نظام ملی با تهیه و تصویب آیین نامه قانونی توسط هیات وزیران به طور جدی کار خود را در قالب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به عنوان یکی از زیر مجموعه های وزارت بازرگانی و معاونت امور اقتصادی این وزارتخانه از آذر ماه 85 آغاز کرد.

ارکان تشکیل دهنده این نظام ملی به دو دسته تقسیم می شوند:

1) کد ملی کالا: شاید معروف ‌ترین محصول ایران‌کد را بتوان کد 16 رقمی محصولات دانست. این کد از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول هفت رقم است و بیان می‌کند که محصول مورد نظر از چه ‌نوعی است و به چه گروهی از انواع محصولات در نظام طبقه ‌بندی ملی کالا تعلق دارد. بخش دوم آن پنج رقم است و بیان می‌کند که این محصول را چه کسی عرضه می‌کند. بخش سوم چهار رقم است و مشخصات مورد نظر عرضه‌کننده برای توصیف و نام‌گذاری محصول را بیان می‌کند که براساس الگوهای استاندارد برای توصیف محصول صورت می‌پذیرد. در واقع ایران‌کد یک استاندارد شناسایی، توصیف و نام‌گذاری کالا را در سطح ملی ایجاد می کند و توسعه می‌دهد.

2) پرتال ملی کالا: پرتال ملی کالا یک پرتال مجازی و الکترونیکی جامع است که کلیه کالا و خدمات موجود در کشور به تدریج روی آن قابل مشاهده خواهد بود. در واقع تمام کالاهایی که کد ملی کالا(ایران کد) را دریافت می کنند روی پرتال ملی کالا نیز یک غرفه الکترونیک دریافت می کنند که می توانند کالاهای خود را روی آن نمایش دهند. هر نوع کالا به تناسب اینگه چه باشد به گروههای اصلی و زیرگروههای تخصصی تقسیم می شود که کاربر با توجه به نیازی که به یک نوع کالا – هر قدر ریز و تخصصی – هم که باشد ، از طریق دالان هایی که در پرتال تعبیه شده ، می تواند به آن کالا دسترسی یابد. در این حالت وی می تواند کلیه تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان مثلا یک پیچ را که در سطح کشور محصول مورد نظر را عرضه می کنند به طور یکجا مشاهده کند ،‌ قیمت ، کیفیت ، پراکندگی جغرافیایی و سایر پارامترهای مورد نظر خود را مقایسه کرده و در نهایت با صرف کمترین وقت و هزینه با عرضه کنندگان کالا ارتباط برقرار نماید. مزایا: 

به طور اجمالی پیوستن کلیه جامعه تولیدی – توزیعی و تجاری کشور(اعم از صادرکننده و واردکننده کالا) به ایران کد مزایای زیر را دارد:

 هزینه تولید ، خرید ، حمل و نقل ، انبارداری ، بازاریابی ، فروش و ... را کاهش می دهد.

 امکان ورود کالاهای ایرانی به برخی بازارهای هدف غیر قابل دسترسی را فراهم می‌کند.

 سیستم اقتصادی کشور را شفاف و جلو تقلب در تولید ، فروش و تجارت کالا و خدمات را می گیرد.

 زمینه لازم جهت تحقق حقوق مصرف کننده را فراهم می نماید.

 کلیه کالاها و خدمات تولیدی کشور را دارای زبان مشترک کرده و بدین ترتیب جلو برداشتهای سلیقه ای از قوانین و رویه های اداری معمول فعلی را می گیرد.

 تجارت را تسهیل و تجارت الکترونیک را رواج می دهد.

 جلو قاچاق کالا را به آسانی و با شناسایی کالاهای مجاز از غیر مجاز با ملاک "ایران کد داشتن" را می گیرد.

 از خریدهای غیر ضرور به ویژه در بخش دولتی جلوگیری و جلو خروج ارز را می گیرد.

 امکان استفاده از حداکثر توان داخلی در تولید یا فروش کالاها را فراهم می کند. بسیار پیش آمده که گاها کالایی در داخل کشور تولید می شده اما نیازمند خرید آن کالا از این تولید بی خبر بوده است.

- واسطه ها را حذف می کند و هزینه مبادله را کاهش می دهد و ...

تعریف کد ملی 

سیستم ملی طبقه بندی و کدگذاری کالا سیستمی است که اطلاعات پایه زنجیره تامین در حوزه کالا را تحت کنترل در آورده و به عناصر سیستم تزریق می نماید . 

این سیستم با استفاده از ابزار خبره طبقه بندی و کدگذاری کالا ، زبان مشترک و مفاهیم مشترکی را در سطح ملی ایجاد نموده و کلیه اطلاعات اعتباری قلم کالا را از قبیل مراجع عرضه کننده ، مشخصات فنی و استانداردهای ملی و بین المللی و ... در خود ثبت و ذخیره می نماید .


هدف از راه اندازی کد ملی 

این طرح با هدف کمک به شکل گیری بازار شفاف ، روان و کارآمد ، ایجاد  امکان عرضه مستقیم کالا ، تحقق تامین حداکثر نیازها از منابع داخلی ، ایجاد شفافیت اقتصادی ، سلامت اقتصادی و حل معضل قاچاق کالا در کشور اجرا می شود .


مزایای داشتن کد ملی


ایجاد زبان مشترک در شناسایی کالا و تسهیل ارتباط در سطح بنگاه های اقتصادی و بازار


زمینه سازی جهت ایجاد حافظه اجتماعی و بستر اطلاعاتی به منظور انسجام عناصر مدیریت زنجیره تامین کالا و خدمات


زمینه ساز حضور در عرصه تجارت الکترونیک


ایجاد قابلیت ارتباط با سیستم های کدینگ بین المللی


معرفی و شناسائی منابع ساخت و توزیع کالا


زمینه ساز توزیع گسترده برای تولید کنندگان و توزیع کنندگان


زمینه ساز معرفی و تبلیغ گسترده منطقه ای و جهانی کالاها


کاهش هزینه های توزیع ، فروش و عملیات


افزایش بهره وری سازمان ها


وظیفه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران


سیاست گذاری ، پشتیبانی ،  علمی و عملی  از اجرای مصوبه کد ملی در زمان تعیین شده


نظارت بر چگونگی اجرای قرارداد تولید کد ملی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.