مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

شرح مدار الکتریکی کمپرسور CSRI

 شرح مدار الکتریکی کمپرسور  بسته تک فاز دانفوس


با کارکرد القایی وگشتاور شروع به کار بالا بوسیله راه انداز خازنی و رله جریانی


 HST – CSIR – SC: High Starting Torque – Capacitor Start Induction Run


 در این کمپرسور نیز برای ایجاد میدان دوار از یک سیم پیچ کمکی (راه انداز) که با سیم پیچ اصلی موازی بسته شده استفاده می شود. جریان عبوری از این دو سیم پیچ به کمک هم میدان دواری ایجاد می کند که مانند موتورهای سه فاز گشتاور لازم را جهت گردش روتور ایجاد می کند. برای تقویت گشتاور راه اندازی یک خازن الکترولیتی نیز با سیم پیچ راه انداز به صورت سری در مدار قرار داده شده است.

بعد از اینکه موتور دور گرفت، گشتاور مورد نیاز برای چرخش آن کم شده و دیگر نیازی به گشتاور سیم پیچ راه انداز و خازن آن نیست. یعنی می توان آنها را از مدار خارج کرد. برای این کار روش های متفاوتی وجود دارد. اما روشی که در این مدل بکار رفته، استفاده از رله ی جریانی استارت است که به صورت سری با سیم پیچ راه انداز و خازن راه انداز بسته می شود. رله ی جریانی استارت یک کلید مغناطیسی نرمال باز است، شامل سیم پیچ کوچکی با یک هسته  آهنی که چون با سیم پیچ راه انداز به صورت سری قرار می گیرد دارای تعداد دور کم است تا افت ولتاژ ایجاد نگردد.


در صورت وصل شدن ترموستات فاز از آن عبور کرده و به اور لود و فن کندانسور می رسد. اگر مقدار جریان بیش از حد مجاز باشد، اور لود مدار را قطع می کند. بعد از عبور فاز از اور لود، به پایه ی مشترک دو سیم پیچ رسیده و با عبور جریان بالای اولیه از رله ی استارت، میدان مغناطیسی قوی درون آن ایجاد شده که هسته ی آهنی را بالا می کشد و کلید رله بسته شده و کمپرسور تحت تاثیر میدان های مغناطیسی سیم پیچ اصلی و راه انداز شروع به کار می کند.


زمانیکه کمپرسور به جریان نامی رسید، شدت میدان مغناطیسی سیم پیچ رله ضعیف شده و هسته بر اثر وزن خود به طرف پایین می آید و کلید رله قطع شده و سیم پیچ راه انداز و خازن از مدار خارج می شوند و موتور تنها با سیم پیچ اصلی به کار خود ادامه می دهد. ترموستات بر اثر سرد شدن و کاهش دما، مدار را قطع کرده و موتور کمپرسور خاموش می گردد.

منبع:http://www.ptf-co.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.