مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

صندلی داغ با حضور رتبه 2 کنکور ارشد سال 91 - ابزار دقیق-بخش1

صندلی داغ با حضور مهندس مسعود بهنصر ، رتبه 2 کنکور کارشناسی ارشد سال 91 - ابزار دقیق و اتوماسیون

توضیحات مختصر از خود ایشان :


با سلام

بنده مسعود بهنصر هستم

متولد 1364- شاهین شهر


فارغ التحصیل سال 88 از دانشگاه اصفهان - رشته مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک

معدل کارشناسی 15.58 


به لطف خدا و دعای مادر 

موفق به کسب رتبه 2 کارشناسی ارشد در رشته ابزاردقیق و اتوماسیون در صنایع نفت ، شدم


درصدها:

زبان :48.89

ریاضی :93.33 

کنترل خطی و غیر خطی: 35.56

مدار الکتریکی : 60

الکترونیک :50

معدل موثر:15.58



"اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم"
با سلام و عرض تبریک به مناسبت تولد امام زمان 

پس از فارغ التحصیلی در سال 88 به خاطر یک سری مشکلات، نتونستم درس بخونم و رتبه ی ارشدم حدود 4500 شد!
بازارکار مهندسی پزشکی نسبت به بقیه گرایشهای برق مخصوصا در شهرستان، وضعیت خیلی مناسبی نداره 
اما در عوض رشته خوبیه واسه اپلای شدن چون جا برای کار ومقاله دادن زیاد داره
من برای ارشد روی رشته مهندسی پزشکی هم نظر داشتم 
ولی بیشتر هدفم بازارکار بود و چون رشته ابزاردقیق بازارکار مناسبتری داره لذا هدف اصلیم رو قبولی توی این رشته، قرار دادم.
در هر حال حاضر هم هدفم بازار کار هستش نه ادامه تحصیل دکترا.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
قرار نبود واسه ارشد بخونم! 
سال 89 به خدمت سربازی اعزام شدم 
و تصمیمم این بود که با همون لیسانس سرکار بروم اما حین خدمت نتونستم کار مناسبی پیدا کنم 
استعداد درسی ام با وجود معدل نچندان خوبی که توی لیسانس داشتم ،خوب بود این بود که تصمیم گرفتم واسه ارشد بخونم (حدود فروردین 90 این تصمیم گرفته شد)
حین خدمت نمی شد واسه ارشد کاری کنم
تنها کاری که کردم مهیا کردن منابع و جزوات مناسب برای کنکور بود چون دیگه بعد از خدمت بلافاصله باید وارد تورنمنت ارشد می شدم
تا مرداد 90 درگیر سربازی بودم . 
در تیرماه 90 که مرخصی پایان دوره ام بود حدود 10 روز کامل دو مبحث مهم ریاضی مهندسی (فوریه و مشتق جزیی) رو خوندم.

خوندن فقط واسه رشته ابزار دقیق ریسک خیلی بزرگیه چون رقابت در ارشد این رشته بسیار شدیده 
(با توجه به تعداد بالای شرکت کننده در این رشته که بچه های برق و مکانیک می تونن امتحان بدهند و ظرفیت 12 نفری که برای پذیرش داره کار رو سخت تر می کنه)
من هم چنین ریسکی نکردم و درسهای برق رو خوندم (به صورت موازی
رسما از مرداد 90 با اینکه مصادف با ماه مبارک رمضان بود درس رو شروع کردم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نحوه و مدت مطالعه روزانه: (در این زمینه خیلی از شما دوستان حرفه ای تر هستید. توضیحات رو فقط جهت اینکه شاید به درد بعضی ها بخوره می دهم .)

خیلی به تشریحی خوندن و کشف عمق مطالب علاقه داشتم اما فرصت کم به من اجازه چنین کاری رو نمی داد و به نظر من خوندن از کتب مرجع دانشگاهی یا باید در دوران تحصیل در دانشگاه انجام بشه و یا تا قبل از 7 ماه مونده به کنکور دیگه اینجور کتابها کنار گذوشته بشن 

منابع تشریحی که می خوندم جزوه کنکوری بود یا خلاصه درسهایی که توی کتابهای تست یافت میشه و یک کتاب الکترونیک رضوی.

ساعت مطالعاتیم معمولا به فرم زیر بود ولی تفاوتهایی هم پیدا کرد (البته هر فردی باید طبق شرایط خودش برنامه ریزی کنه )

از 8.30 صبح تا 1 : دو تا درس می خوندم 4 درسی که ضعیف بودم (مدار/الک/مغناطیس/سیگنال) مثلا روزهای زوج مدار و سیگنال و روزهای فرد الک و مغناطیس می خوندم
/ نماز.ناهار و خواب! 
/5 بعدازظهر تا مغرب یک درس (تا یکی دو ماه ،معادلات رو خوندم بعدش چون معادلاتم قوی شده بود این ساعت رو به تست مدار اختصاص دادم وتا کنکور فقط چند روز یکبار تست معادلات می زدم)
/نماز جماعت و شام
/9تا 11.30 یک درس از بین کنترل و ریاضی مهندسی(که توی این دو درس نسبت به بقیه دروس قویتر بودم) مثلا روزهای زوج ریاضی مهندسی و روزهای فرد کنترل اما در عمل به ریاضی مهندسی بهای بیشتری می دادم 
11.30 تا 12.30 و بعضا تا 1.30 مخصوص "اعمال خاص" شامل :جبران درسهایی که طول روز نرسیدم طبق برنامه تموم کنم ویا تکمیل یادداشتها یا مرور مطالب قبلی و در غیر اینصورت زبان انگلیسی
* معمولا بعد از یک ساعت یا نهایتا 1ساعت ونیم درس خوندن،استراحت می کردم اینهم بستگی به شرایط افراد داره بعضیها از صبح تا بعدازظهر می تونن یکضرب توی کتابخونه باشن و درس بخونن 
*جمعه ها صبح معمولا 3 تا 4 ساعت رو هم به "اعمال خاص" اختصاص می دادم و بقیه اش رو استراحت و تفریح
چون درسهای برق خیلی انرژی می گیره لذا اگه تفریح نداشته باشید خیلی زود خسته می شین 
تا هوا سرد نشده بود چند باری با دوستان به دل طبیعت زدیم ( آبشار و کوه و چشمه و... ) اما بعدش تفریحم دیدن دوستان وآشنایان ،فوتسال،پینگ پونگ وشنا بود .

یکی دیگه از مواردی که انگیزه آدم رو کم می کنه و خستگی و استرس و نگرانی و... ایجاد می کنه و بیشتر افراد هم متاسفانه تا روز کنکور بهش دچار می شن غرق شدن در حاشیه های کنکوره 
توصیه من اینه که شما اول هدفتون رو مشخص کنید ،منابع کنکوری مناسب رو فراهم کنید سپس با توکل به خدا ،به راهی که می روید و به منابعی که می خونید ایمان داشته باشید باورکنید خیلی مهم نیست چه منبعی می خونید(مهمه و لی نه خیلی!) بیشتر مهمه با دقت و تمرکز روی یکی دوتا منبع ، درس رو فرا بگیرید و تستها رو بزنید. اونقدر فکرتون رو مشغول اینکه کدوم کنکور آزمایشی شرکت کنم نکنید چون اکثر سوالهای کنکورهای آزمایشی شبیه به هم ، شبیه به کنکورهای سالهای قبل (دولتی و آزاد )و متفاوت با کنکور شما هستن و با توجه به اینکه کنکور برق بیش از 40 هزار شرکت کننده داره رتبه شما در حتی پارسه که حدود 4هزار داوطلب داره هم ملاک نیست. اگه باز هم شک دارین از چند نفر از بچه ها که پارسال آزمایشی شرکت کردن ،رتبه ارشد و رتبه آزمایشی اونها رو بپرسید. بودن افرادی که زیر 100 پارسه می شدن ارشد بالای 1000 شدن و حتی بر عکس.
فکر نکنید چه درصدی نیاز دارید که چه رتبه ای بیارید و با چه رتبه ای فلان دانشگاه قبول می شید یا نه ؟!! این مسائل مال اسفند ماه به بعده
و....
این حواشی خیلی مضرند .
و اینکه دروس امتحانی برق معمولا دیر بازده اند یعنی ممکنه شما دو ماه با تمام توان درسی رو بخونید اما بعد از تست زدن یا شرکت در آزمونهای آزمایشی پیشرفت محسوسی نداشته باشید مهم اینه که نا امید نشین و ادامه بدهیدمطمئن باشید با مرور و تمرین بیشتر حتما پس از چند ماه پیشرفت بسیار چشمگیری پیدا خواهید کرد.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
از نظر پایه درسی ، توی دانشگاه، ریاضیات و کنترلم قوی بود 
سیگنالم متوسط 
مدار و الکترونیک ضعیف (فقط پاس کردم)
اما اینها مربوط به دوران تحصیلم می شه و همونطور که می دونید دروس امتحانی کنکور ارشد برق مربوط به 5 ترم اول دانشگاه هستند یعنی به نوعی من از سال 86 تا 90 ! با این دروس دیگه تقریبا سر وکاری نداشتم پس می تونید چنین فرض کنید که پایه درسی من در همه دروس ضعیف بود واقعا هم بعد از خدمت سربازی چیز خاصی توی ذهنم نمونده بود به جزء بعضی مباحث ریاضیات.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
یادداشت برداری هم می کردم تقریبا همه ی دروس رو در حدود 140 برگ خلاصه نوشتم البته به نظر خودم این تعداد صفحه کمی زیادتر از استاندارد هستش 
علتش این بود که من یک سری" منابع اصلی" تستی داشتم( که برای هر درس یکی دو جلد بیشتر نمی شد ) 
توی منابع اصلی تستهای مهم رو علامت می زدم که مرور کنم و یا اگه نکته خیلی مهمی باشه به جهت اینکه برای اون نکته به یادداشتها دیگه رجوع نکنم اون رو هم گوشه کتاب با مداد به صورت خلاصه می نوشتم .داخل منابع اصلی اگه سوالی رو به روش دیگری حل کردم اگه روش مناسبی بود اون رو هم می نوشتم
ولی اگه کتابی غیر از منابع اصلی رو حل می کردم و تست به درد بخوری داشت صورت تست رو با خودکار مشکی به صورت خلاصه(کمتر از نیمخط) داخل یادداشتهام می نوشتم که موقع مرور خلاصه هام بعضی از اونها رو حل کنم یا حلشون رو مرور کنم (برای بعضی از این تستها جواب آخر و گاها راهنماهای کوچکی جهت حلشون رو کنارش می نوشتم ) 
در مورد یادداشت برداری باید مواردش رو رعایت کنید: اینکه خلاصه نویسی کنید و نه جزوه نویسی پس لازم نیست همه نکات رو بنویسید بلکه فقط نکاتی رو که به درد حل تست می خوره باید نوشت/برای اینکار اول باید هر بخش رو کامل بخونید و چند تا از تستهاش رو حل کنید تا بفهمید چه نکاتی به کار تست میاد،بعد خلاصه برداری کنید/.طوری باید باشه که خودتون بتونید بفهمید کمتر متن بنویسید/ بهتره یادداشت برداری از رنگهای متنوع قرمز و آبی و سبز و مشکی استفاده کنید
خلاصه نویسی اگه مواردش رعایت بشه اولش کمی وقت می گیره اما مفیده. اما نباید خیلی وقت صرفش بشه . 
یک نکته دیگه هم دقت کنید که اگه قرار باشه یاداشت برداری کنید و یک جزوه خلاصه تهیه کنید و بگذاریدش کنار و موقع تست زدن ازاونها استفاده نکنید بهتره یادداشت برداری هم نکنید منظورم اینه شما باید با یادداشتهاتون انس بگیرید هر روز بخونید، هر چند روز لااقل مرور شوند موقع تست زدن مرورشون کنید بدونید دقیقا فلان نکته کجای جزوه تون با چه رنگی هست . 
این رو هم بگم لزومی نداره حتما یک جزوه واسه خلاصه ها داشته باشید خیلی ها سیستم درس خوندنشون خلاصه نویسی به صورت جزوه نیست فقط یکسری فرمول و نکات مهم رو توی چند برگ میارن و با مرورهای پی در پی مطالب رو در ذهن خود نگه می دارن.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
کلاس کنکور شرکت نکردم
اما دوستان اگه کلاس خوبی پیدا کردند و امکانش براشون هست شرکت کنند چون رفتن سر کلاس کنکور با استاد قوی خیلی آدم رو جلو می اندازه 
کنکور آزمایشی تعاونی سازمان سنجش (تسلط) شرکت کردم 6 مرحله آزمون بود و از آزمون اول تا آخر جمعیتش از 500 تا 1000 نفر رسید
در مورد این آزمون باید بگم سوالات قشنگی داشت اما سختر از سطح استاندارد بود 
به علت سختی و نکته دار بودن سوالات خیلی ها منفی می زدن یا نمی تونستن بزنن به طوری که من با وجود این که توی بعضی از آزمونها ضعیف بودم رتبه ام خیلی بد نمی شد (رتبه من هم بین 6 تا حدود 20 متغیر بود)
یکی از عیبهای مهم آزمون سنجش پارسال این بود که نتیجه آزمون رو دوشنبه !!! می دادند که باعث میشه آزمون نتونه ایجاد انگیزه بکنه.
هدف شرکت شما در کنکور آزمایشی باید مرور مطالب درسی و عادت به شرایط امتحانی باشه و نگاهتون به درصدهای دروس و سعیتان ارتقاء اونها باشه اگه چنین دیدی داشته باشید دیگه جامعه آماری یک کنکور آزمایشی براتون ارزشی نداره و کیفیت سوالات براتون مهم می شن
من شخصا از نظر کیفیت سوال، پارسه رو قبول ندارم (خودم دو دوره تستهای سال 89 و 90 رو خریدم و تستهای 91 پارسه رو هم پارسال از بچه ها می گرفتم )
یک نمونه نصیر رو هم دیدم کیفیت سوالاتش داغون بود
یعنی واقعا سنجش نسبت به این دوتا ،سوالهای بهتری داشت.
در مورد آزمونهای موسسات دیگه چون ندیدم نمی تونم نظر بدهم . 
پارسال می گفتن سوالهای سنجش رو استاد کهن و... طرح می کردن اینکه توی وبلاگ استاد کهن هم به تعاونی سنجش لینک داده بی حکمت نبوده
موسسه بینش رو هم استاد باغستانی تایید کرده که اساتید طراح سوال داره 
باید بررسی کنید ببینید سوالات کدوم موسسه رو امسال اساتید طرح می کنن برید توی وبلاگ اساتید ایمیلی بپرسید یا هر روشی که خودتان مناسب می دونید

منبع:http://www.iran-eng.com

نظرات 2 + ارسال نظر
مجید عرب لو شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 00:40

سلام از متن مصاحبتون خیلی استفاده کردم و ارزومند ارزوهاتون هستم

محمد جواد شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:52

سلام دوستان عزیز ...می خواستم با این دوستمون که توی کنکور ابزار دقیق 91 رتبه ی خوبی کسب کرده بود تماسی داشته باشم...بنده قصد شرکت در این آزمون رو دارم و سوالات مهمی در ذهنم هست که می خواستم از خود ایشون بپرسم .لطفا اگر ایمیلی یا شماره ای از ایشون دارید در اختیارم بگذارید . باتشکر

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.