مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

در توضیح تست ترمودینامیک-بازگشت پذیری و پاسخ به بازدیدکنندگان

لینک به خود سؤال

دوستانی که گفتن 2 درسته :

اگه گرما از سیستم(دو جسم تبادل کننده)به محیط بره اونوقت سیستم به حالت اولش برمیگرده؟

فرض کنید یک کیلوگرم روغن داغ با یک کیلوگرم آب سرد مخلوط میشن و طبیعتا انتقال گرما بنشون رخ میده(رد ادعای آقای نایینی)

حالا اگه روغن 50 درجه بوده و آب 45 درجه دمای تعادلشون مثلا گیریم 47 میشه آیا با تبرید دو جسم (انتقال گرما به محیط پیرامونشون)به حال اول برمیگردن؟

قطعا گزینه 3 به جواب نزدیکتره چراکه به واحد جداسازی نیازه تا دو تا جسم (ماده) رو از هم جدا کنه 

اما اگه اختلاط در کارنبود آیا 1 به جواب نزدیکتر نبود؟

اما بحث راجع به این تست ادامه داره،لطفا به کتاب پروفسور ونوایلن فصل قانون دوم ترمودینامیک/بازگشت پذیری/انتقال حرات با اختلاف دمای محدود/پاراگراف اول مراجعه بفرمایید....بیشتر صحبت میکنیم.....

نظرات 2 + ارسال نظر
علی ... نایینی شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 13:43

حالا اگه فرض کنیم دو جسم مخلوط نشده باشند.
چی جوری میتونیم سیستم به حالت اول برگردوند؟

لطفا ارجاعی که دادم رو مطالعه بفرمایید بیشتر باهم حرف میزنیم....یه کم متن ونوایلن متناقضه....

سپیده شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 18:28

موضوع فرق میکنه،اینکه فقط تئوری بررسی کنیم یا عملی
سوالی که ما جواب دادیم از جنبه تئوری بوده و جواب شما عملی،معلوم که هیچ فرایندی بازگشت پذیر نیست و باز گشت ناپذیری وجود داره که برای تست ها و کلا بررسی های تئوری، فرض ایده آل بودن به کار میره
مثل سیال که هیچ سیالی غیر لزج نیست اما با این وجود خیلی از سیال ها را غیر لزج در نظر میگیرن
اینکه شما گفتین 3 نزدیک تره،متن ون وایلن پاراگراف آخر ص 253 مثالی که زده گفته مقداری کار لازم تا بشه دو ماده را جدا کرد این فقط فرض بوده برای بیان اینکه ی فرایند بخواد برگشت پذیر باشه باید کار بگیره،فقط از جنبه تئوری فرض میکنیم که با دادن کار میشه دو ماده را از هم جدا کرد
و در مورد اینکه گفتید 1 نزدیک تره من خودم هم گفتم 1 ولی بعد ب ون وایلن مراجعه کردم پاراگراف سوم ص 253 توضیح داده که دو تا جسم را سیستم در نظر میگیریم و... کار روی سیستم انجام میگیره که درست هم گفته اصلا سردسازی هم همین را میگه نه اینکه فقط روی ی جسم کار صورت بگیره،با در نظر گرفتن این فرض 1 رد میشه
در کل جوابی که شما برای سوال خودتون در نظر گرفتین خیلی کلی و در حالت واقعی بررسی کردین،در واقعیت حرف های شما کاملا درسته ولی ما تئوری بررسی میکنیم نه واقعی
این فقط نظر من بود و صد البته امکان داره حرف من غلط باشه و حرف شما درست،من هیچ اصراری ندارم که کاملا حق با من _شاید اشتباه باشهمن هنوز میگم 2 درست تره
خیلی توضیحاتم طولانی شد امیدوارم حوصله کنید که بخونین


مشتاقانه خوندم
جوابتون در پستی جدا همین امشب،از درک این سؤال در پرتگاه عجیبی هسی مهندس!

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.