مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

پرسش کنکوری -طول موثر در کمانش

در دو شکل زیر یک میله عمودی به یک میله افقی جوش میشود و یک بار بطور مقید درون یک شیار عمودی وبار دیگر به صورت سر آزاد تحت کمانش قرار می گیرد.(تکیه گاه های پایینی گیردارند در هر دو مورد)

طول موثر (Le) در هر حالت چه مقداری است؟

 

پی نوشت:ازین پس در صورت استقبال سری پست های پرسش کنکوری در وبلاگ قرار خواهد گرفت که سوالات کلیدی و مهم آزمون ارشد را هدف خواهد گرفت.

پس از زیاد شدن تعداد این پست ها یک پوشه جداگانه با همین نام خواهیم داشت انشالا.

نظرات 6 + ارسال نظر
سپیده سه‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:11

سلام
جواب از نظر من،البته مطمئن نیستم:(حالت 1: 0.5L & حالت 2: 2L )
سول:وقتی سوالی را مطرح میکنید نیاز به توضیح دادن (مختصر البته)هست یا فقط جواب داده بشه؟
با تجربه ای که از پست های قبل نشون داده شده استقبال بعید
ممنون

درود بر سپیده خانوم
مخاطب آزاد هست در ارایه *هرگونه* نظری کم یا بیش...مرتبط با موضوع....
سپاس ازجواب تا ببینیم بقیه چی میگن...

سپیده سه‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:39

ممنون و مرسی از مخاطب مداری شما پس توضیحاتم را بگم
صورت سوال ذکر کردین تیر ی سر آزاد در صورتی که شکل 2 یک سر آزاد نیست! پس بدون در نظر گرفتن شکل و با توجه به صورت سوال همون جوابی که کامنت قبل دادم!
اما اگه فرض کنیم طراح قصدش ایجاد انحراف بوده! و با توجه به شکل ها جواب میشه هر دو تیر دوسر گیردار هستن،و جواب میشه هردو 0.5L !
نتیجه کلی و جواب آخر:اگر این تست کنکور باشه من جواب میدادم هردو ستون دو سر گیردار و طول موثر در کمانش برابر یعنی0.5L دارن!

خواهش میکنم
ببینید درشکل 2 سر بالایی تیر که جوش شده آزاد نیست؟
انحراف نیست از کتاب معتبر طرح شده از خودم نیست
مقصود ازطرح این سؤال عدم درک خیلی از دانشجویان از طول موثرهست

سپیده سه‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 13:31

اگه منظور از شکل 1 مثل تیر های دوسر درگیر کتاب باشه که درراستای y امکان حرکت وجود داره و بر اثر نیروی وارده تغیییر طول داره اما بخاطر دیواره ها چرخش ایجاد نمیشه خوب طول موثرش میشه 0.5L همون حرفی که از اول زدم
اما شکل 1 وقتی جوش شده باشه امکان تغییر طول وجود نداره و طول موثرش باطول ستون برابر یعنی L
این دیگه جواب آخرم بود قول
منتظر میمونم تا جوابش را بگید

ممنون سپیده جان
راجع به کامنتا حساس نباشین همه از یه اظهارنظر خام شروع میکنیم تا به یک نظر قطعی میرسیم اتفاقا اینجوری خیلی بهتره چون گیر داستان معلوم میشه کجاست یجور مباحثه شیرین میشه
ایشالا میگم جوابو

مهرداد چهارشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:05

به نظر مسایل ستون ها رو باید تحلیلی حل کرد و روش طول معادل یه روشی که بیشتر حفظی یه و به درد کنکور میخوره!
روش تحلیلی ستون ها هم اینوری که ابتدا باید یک برش زد و پیکره جسم آزاد رو کشید آنگاه با فرض اینکه این تیر از رابطه اویلر برنولی تبعیت میکنه (همون رابطه EIy=-m) میگم.
بعد تشکیل معادله دیفرانسیل داد و بعدش جواب عمومی و خصوصی رو بدست آورد (به همراه ظرایب ثابت c) بعد با توجه با شرایط تکیه گاهی بار بحرانی تیر رو بدست آورد. از این جاست که میشه طول معادل پیدا کرد. جدول انتهای کتاب هم که طول معادل داده از این روش استفاده کرده.
البته ستون دو سر مفصل راحترین حل رو داره و طول معادلش هم 1 میشه و ستون دو یر گیردار هم سخت ترین حل رو داره.
این قسمت تازه میشه بعد تحلیلی قضیه از اینجا به بعد باید وارد بعد طراحی شد . اگه در رابطه با طراحی هم پستی بزارید ممنون میشم./
مهـــــــــــــــرداد

ممنون
راجع ب بخش اول حرفتون همه به رابطه یولر (اولر)ختم نمیشن رابطه های دیگه ای هم هستن اما کلیه این روابط به ندرت و تقریبا هیچ وقت با واقعیت و عمل تطابق پیدا نمیکنن(آنچه که شیگلی میگه در کتابش) باید چند حالت رو
بلد بود تا غیر تحلیلی بشه حل کرد همین روش های غیر تحلیلی خودش تقریب قابل قبولی ارایه میده....
انشالا ازطراحی هم....اما شاید الانا نشه...تا بعد انشالا...فعلا تازه دارم باز به محیط وبلاگ عادت میکنم قرار بود حالا حالاها پست فقط کاپوچینو بذارم...
اتفاقا یکی از اهداف این پست معرفی فلسفه وجودی طول موثر بود....بعدا در جواب بیشتر توضیح میدم
اما شما جوابی ندادید به سؤال مهرداد خان
ارادتمند

سپیده چهارشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 17:56

اعتراف میکنم از اینکه کسی تاحالا این سوالا جواب نداده دوباره جون گرفتم!!!!
دیروز فکر میکردم برای خودم سخته ی کوچولو خودمو باختم،اما امروز ثابت شد اگه سخت_برای همه اینطور
(شاید دلیل دیگه ای دارن هم قطار های گرامی که جواب نمیدن من اینجوری برداشت میکنم!)
هدف یادگیری اصلا برای همین شما این سوالا رو طرح میکنید،دیگه
خیلی هم خوب که سخت باشن،مرسی

حرف های ممنوع!باختن!
سخت نیست من مطمین بودم بیشترا طول موثر رو فقط به اسم شنیدن و تعریف درست اونو نمیدونن اگه کسی بدونه بسادگی حلش
میکنه،تلاش شما شایسته تقدیره که پا به میدون گذاشتید اما دیگران نه.
ارادتمندم.

سپیده چهارشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 20:47

من تعریفی که از طول موثر را میدونم میگم که ان شالا جوابش رو که دادین بگین ایرادم کجاستفمرسی
تعریف من:وقتی به ی ستون نیروی کمانش یا نیروی بحرانی وارد بشه تغییر شکل جانبی ایجاد میشه و طول موثر فاصله بین نقاط عطف منحنی تغییر مکان ایجاد شده را میگن
هرچقدر مقید تر باشه این فاصله کم تر میشه برای دو سر گیر دار کمترین و برای ی سر آزاد بیشترین مقدار را داره
اینم بگم ،برای سر گیر دار شیب تغییر مکان صفر بعد انحنا ایجاد میشه اما برای بقیه مثل مفصل شیب منحنی تغییر مکان صفر نیست
احتمالا ستون 2 قید بیشتری نسبت به ی سر گیردار و ی سر آزاد داره تغییر مکانش کمتر از 2L اما دقیق نمیشه گفت
بگین لطفا جواب این سوالا وگرنه من تا ب جواب نرسم کامنت میذارم
لطفا بعد بگین کجا را اشتباه گفتم

یعنی میخوای تا نصفه شب بیدار بمونم پست بذارم دیگه آره ه ه ؟!!!

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.