مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

آزمون‏های آزمایشی، بودن یا نبودن؟

آماده شدن برای آزمون ارشد به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. تصور ما بر این است که داوطلب آزمون ارشد به درجه‏ای از رشد فکری رسیده است که می‏تواند بهترین تصمیم را برای خودش اتخاذ نماید؛ لذا به دور از هرگونه قضاوت و پرگویی تنها برخی از مزایای شرکت در آزمون‏های آزمایشی را که پیشتر  افراد موفق در آزمونهای پیشین و کارشناسان آموزشی بر آن تأکید کرده‏اند  در اختیار شما قرار می‏دهیم :


1- انتخاب رشته به موقع
عده‏ای از داوطلبان، انتخاب رشته خود را در همان زمان توزیع دفترچه و ثبت نام انجام می‏دهند؛ درحالی که شما در آغاز آزمون‌های آزمایشی (که چند ماه قبل از ثبت‌نام آزمون اصلی است) رشته خود را انتخاب نموده و بر مبنای آن برنامه‌ریزی و آمادگی برای آزمون را آغاز کرده‎اید. لذا از تعدادی از رقبای خود چند گام  اساسی جلوتر هستید.


2- آگاهی کامل از مواد امتحانی
بسیاری از داوطلبان به درستی با مواد امتحانی آشنا نیستند، به همین دلیل در برنامه‏ریزی دچار مشکل شده و نهایتاً از ضعف در برخی مطالب در آزمون اصلی صدمات جبران ناپذیری خواهند خورد. اما شما با شرکت در آزمون‏های آزمایشی از همان ابتدا فهرست کلیه سرفصل‏ها و مطالب امتحانی را دریافت نموده اطمینان دارید که چیزی را از قلم نینداخته‏اید.


3- برنامه‌ریزی صحیح
آزمون ‎های آزمایشی در فاصله‎های زمانی منظم و با بودجه‌بندی مشخص برگزار می‏شوند، شما می‏توانید با استفاده از این خاصیت برای خود برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهید. کافی است در فاصله هر دو آزمون فقط برای آمادگی در مواد آزمون آینده برنامه‌ریزی کنید. در نهایت از به هم پیوستن این برنامه‌های کوچک برنامه‏ای کلی و دقیق حاصل خواهد شد.


4- جلوگیری از دلسردی و اتلاف وقت
برخی داوطلبان با سپردن کار امروز به فردا مرتباً زمان با ارزش خود را هدر می‏دهند؛ زیرا به نظر آنها فاصله زمانی تا آزمون زیاد است عده‎ای نیز در میانه راه با اولین مشکل و ناملایمتی از ادامه کار دلسرد می ‎شوند. فاصله منظم آزمون‏های آزمایشی باعث می‏شود شما مرتباً در حال بروز شدن باشید نه زمان را هدر می‏دهید(زیرا همواره آزمونی نزدیک وجود دارد) و نه دلسرد می‏شوید (زیرا هر آزمون فرصتی جدید برای شروعی دوباره است).


5- ارزشیابی خود و اصلاح نقاط ضعف
کارشناسان آموزشی فراگیری را چنین تعریف می ‎کنند:
«مطالعه و ارزیابی مستمر تا رسیدن به وضعیت مطلوب» 

همان‌طور که از تعریف فوق پیداست نیمی از فرآیندِ فراگیری، ارزیابی است. داوطلب بدون شرکت در آزمون‏های آزمایشی نیز می‏تواند خودش را ارزیابی نماید، اما مطمئناً به‌دلیل محدود بودن امکانات و مهم‌تر اینکه او تخصص لازم برای این‌کار را ندارد. این ارزیابی قطعاً نتایج مناسبی نخواهد داشت. ارزیابی به‌وسیله آزمون‏های آزمایشی دو مزیت دارد :
اول اینکه شما در یک جامعه آماری وسیع ارزیابی شده و جایگاه واقعی خود را می‏شناسید (در حالی که به تنهایی قادر به انجام این ارزیابی نیستید) و از آنجا که آزمون ارشد یک آزمون رقابتی است شما به مقایسه وضعیت خود با سایر داوطلبان نیازمندید.
دوم اینکه سؤالات این آزمون‏ها کارشناسی شده و استاندارد است و باعث می‏شود که شما دقیقاً به نقاط ضعف و قوت خود پی‎برده با تمرکز بیشتر بر نقاط ضعف، نتایج بهتری در آزمون اصلی بگیرید.


6- آشنایی با مطالب مهم‌ ‎تر در هر درس
در اکثر دروس برخی از مطالب و سرفصل‎ها پتانسیل بیشتری برای مطرح شدن در آزمون دارند و اصطلاحاً  امتحانی‏تر از سایر مطالب هستند. شما با شرکت در آزمون‏های آزمایشی با این مطالب آشنا می ‎شوید و با انجام یک برنامه‌ریزی صحیح بر روی آنها  با صرف کمترین زمان و انرژی بهترین نتایج را به‌دست می‏آورید.

7- دست‌یابی به سرعت مناسب
شرکت در آزمون‏های آزمایشی به شما این امکان را می‏دهد که با زمان پاسخگویی به هر درس و تعداد سؤالات آن آشنا شوید. در نتیجه با تقسیم زمان هر آزمون بر تعداد تست‏ها زمان مناسب برای پاسخ‌دهی به هر تست را به‌دست آورده با انجام تمرینات مناسب و تمرکز کافی  می‏توانید به سرعت مناسب دست پیدا کنید. سرعت مناسب یعنی در زمان مجاز برای هر تست یا به آن پاسخ دهید یا از پاسخ دادن به آن منصرف شوید.


8- کسب تجربه بدون از دست دادن فرصت
آزمون ارشد در هر رشته و گرایش حساسیت‏ها و نکات ریزی دارد که تنها با شرکت در جلسه آزمون با آنها آشنا می‏شوید (اصطلاحاً دستتان گرم می‌شود، اما با شرکت در آزمون‎های آزمایشی شما با کسب این تجربیات هیچ چیز را از دست نداده‎اید.


9- آشنایی با جو آزمون و غلبه بر اضطراب
ناپلئون بناپارت می‏گفت: «آن‌قدر که از جلسه امتحان می ‎ترسیدم از حضور در میدان جنگ نمی‎هراسم»
آری جلسه امتحان اضطراب خاص خودش را به همراه دارد. شرکت در آزمون‎های آزمایشی سبب می‎شود علاوه بر آشنایی با مقررات آزمون و وسایل لازم برای جلسه آزمون، اضطراب فرد نیز کاهش یابد. شما آزمون به آزمون اضطراب کمتر و آرامش بیشتری خواهید داشت و در آزمون اصلی زمانی را که دیگران برای غلبه بر اضطراب و جوّ آزمون صرف می‏کنند شما صرف پاسخگویی به سؤالات درسی خواهید نمود.
 

کامران ترابی-مشاور مدیر عامل موسسه رزمندگان و عضو هیات تحریریه نشریه سکو