مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مصاحبه با رتبه یک IT آزمون کارشناسی ارشد

مصاحبه با رتبه نخست IT آزمون کارشناسی ارشد

مصاحبه شونده  :  لیلا پیشداد
خلاصه  :  مهمترین انگیزه ادامه تحصیل برای من علاقه ام برای درس خواندن و رشته IT بود.

اشاره : برای مصاحبه این شماره ، سراغ لیلا پیشداد می رویم. علت انتخاب او، خیلی روشن است: لیلا پیشداد بهمن 84 از رشته صنایع فارغ التحصیل شده و در کنکور ارشد همان سال در رشته IT رتبه 1 را کسب کرده است. با روی خوش دعوت برای مصاحبه را می پذیرد، تلاش می کنم تا تمام سوالاتی را که در مورد چگونه موفق شدنش ممکن است به ذهن برسد، بپرسم، مصاحبه طولانی اما شیرین زیر را به تمام کسانی که برای رسیدن به موفقیت فقط کمی انگیزه و اعتماد به نفس کم دارند، تقدیم می کنم:

خودتان را معرفی کنید.لیلا پیشداد، متولد اسفند 1361 تهران فارغ التحصیل رشته صنایع از دانشگاه علم و صنعت هستم. در کنکور ارشد در رشته IT ، رتبه 1 را کسب کردم.
از دوران تحصیل در دبیرستان بگویید.
من راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی را در مدارس استعدادهای درخشان گذراندم.خوشبختانه در هیچ یک از درسها ضعیف نبودم یا اینکه اگر هم احیاناً از درسی خوشم نمی آمد، سعی می کردم برای خودم علاقه ایجاد کنم. مثلاً عربی را در پیش دانشگاهی برایمان کلاس گذاشتند ، برای کنکور آنقدر خواندم که اصلاً علاقه مند شده بودم و از خواندنش هم لذت می بردم و در کنکور هم خوب زدم. همیشه دوست دارم درسها را به بهترین نحو بخوانم، حتی اگر به آنها علاقه ندارم. این طور نیست که انرژی ام را روی درسهایی که دوست دارم بگذارم و از بقیه غافل بشوم.
از رتبه کارشناسی و وضعیت تحصیلی خود را در دانشگاه از زمان ورود تا فارغ التحصیلی شرح دهید.
رتبه ام خوب شد. طبق معمول همه اول برق و بعد مکانیک جامدات را زدم و البته قبول نشدم. کامپیوتر را با اختلاف کمی از آخرین فرد قبول، فبول نشدم و بعد صنایع گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستمها که قبول شدم. دانشگاهم را هم با علاقه انتخاب کردم بلافاصله بعد از شریف آنجا را زدم(چون خواهرم در آن دانشگاه درس می خواند شناخت پیدا کرده بودم.) همه درسها را به خوبی می خواندم و ، حتی اگر درسی را که دوست نداشتم برخلاف دیگران که فقط می خواستند پاس کنند دوست داشتم به نحو احسن پاس کنم. معدلم هم خوب می شد. چند ترم هم دانشجوی ممتاز شدم. معدل کلم 46/17شد. معدلی که برای ثبت نام کنکور زدم 32/17 بود به نظرم این معدل در کنکور ارشد اثر کرد و همین باعث شد که رتبه بیاورم.
چرا در دوره کارشناسی این رشته را انتخاب نکردید؟سالی که من کنکور دادم (سال 80) این رشته نبود. کامپیوتر راهم قبل از صنایع انتخاب کردم، اما قبول نشدم . ضمناً آن موقع صنایع را بیشتر دوست داشتم . در کارشناسی هم که افراد اکثراً به خاطر اسم رشته را انتخاب می کنند و گرایش من برنامه ریزی و طراحی سیستم بود فکر می کردم این رشته همانی است که دوست دارم اما بعد از چند ترم دیدم آن چیزی که فکر می کنم نیست. (البته بعضی ها می گویند چون در کارشناسی زیاد تخصصی نشده و حکم آشنایی با رشته را دارد، من نباید این طور فکر کنم.) اما من احساس کردم باید رشته ام عوض کنم.
حال برسیم به موضوع کنکور؛ کنکور کارشناسی سخت تر است یا کارشناسی ارشد؟
کاملاً با هم فرق دارند، چون در کارشناسی هم سن شخص کمتر است، هم مجبوری درسهایی را بخوانی که شاید به آنها علاقه نداری ، بعد هم مدت طولانی است اما در کارشناسی ارشد در یک دوره فشرده شش ماهه قرار است بخوانی و درسها هم چون تخصصی شده اند، علاقه داری. در دبیرستان می خوانی تا کنکور قبول شوی اما در کارشناسی می خوانی تا بفهمی.
مهمترین انگیزه ادامه تحصیل ؟
علاقه ام برای درس خواندن و علاقه زیادم به این رشته
چه طور این علاقه پیدا شد؟ آیا از روی شناخت بود؟بله من در مورد این رشته در اینترنت جستجو کردم و از یکی از اساتید (اساتید IT دانشگاه علم و صنعت) در مورد درسهای این رشته راهنمایی خواستم و مثلاً کتاب شبکه های کامپیوتری تنن باوم (که وزارت علوم جزمنابع پایه معرفی کرده است.) را معرفی کردند، بعد از مطالعه آن و با تحقیق در مورد درسهای صنایع- صنایع، کاملاً احساس کردم درسهای رشته IT برایم بیشتر جذابیت دارد. دیدم رشته IT همان است که می خواهم ادامه بدهم و تصمیم گرفتم حتماً قبول شوم. از قبل هم در این زمینه آشنایی داشتم ضمناً در دوره کارشناسی ام، پروژه هایی در زمینه فناوری اطلاعات برداشتم.
در مورد مطالعات خود برای کنکور توضیح دهید.با اینکه رشته ام را عوض کرده بودم، از مهر با شروع کلاسها درس خواندن را شروع کردم. برای ترم آخر یک پروژه و دو درس عمومی داشتم که به هیچ عنوان نمی خواستم در آنها غیبت کنم. یک ماه مانده به کنکور برایم سخت گذشت چون باید از پروژه ام دفاع می کردم و دو درس را پاس می کردم و چند هفته شد که اصلاً درس نخواندم و به خصوص وقتی آدم از درس کلاس جا می ماند، بسیار عصبی می شود. اما از یک ماه مانده تا کنکور با توجه به اینکه دیگر کلاسها هم تمام شده بود، خیلی فشرده خواندم و جمع بندی کردم و تست می زدم. همه درسها را با کلاس پیش می رفتم، مهندسی نرم افزار و مدیریت را کلاس نمی رفتم چون کمی شبیه درسهای خودم بود. هماهنگ با درس دادن استادها پیش می رفتم هر وقت که می گفتند تست بزنید، تست می زدم و یک ماه آخر هم تست می زدم. 8-9 ساعت روزهایی که کلاس نداشتم ، درس می خواندم، اما روزهایی که کلاس داشتم 5-6 ساعت که پشت سرهم نبود و ضمناً هر وقت خسته می شدم درس را هم عوض می کردم. اینکار خیلی موثر است. برنامه ام روی ورقی می نوشتم تا از درسی غافل نشوم.
برای مطالعه چه منبعی بیشتر به شما کمک کردند؟
گسسته : راسن – معماری : موریس مانو – مهندسی نرم افزار: پرس من – شبکه های کامپیوتری : تنن باوم – پایگاه داده : دیت آقای روحانی – هوش مصنوعی : راسل، آقای فهیمی – سیستم عامل : استالینگر، تنن بام، سیلبر شاتس – ساختمان داده و طراحی الگوریتم : CLRS,Brassard
نظرتان در مورد طرح آ.ت.ت چیست؟
برای خودم دلشوره دارم چون در آ.ت.ت به ریز نمرات و کارهای پژوهشی در زمینه رشته توجه می شود، اما من نمراتم در رشته صنایع است و نمی دانم چه می شود ، درحالی که اگر آ.ت.ت نبود، مطمئن بودم قبول می شوم. ولی دیگران می گویند در مورد تو، این ترس بی مورد است. در کل فکر می کنم خیلی خوب است چون ممکن است یک نفر در کنکور نتواند از تمام دانسته هایش استفاده کند و خودش را نشان بدهد و آ.ت.ت یک فرصت است البته از چگونگی اجرای آن زیاد اطلاع ندارم. این طرح برای رشته هایی مثل MBA، IT، مدیریت سیستم و بهره وری به نظرم واقعاً به جاست . چون ممکن است شخصی در رشته خود تخصص پیدا کند اما به خاطر درصدهای پایین در یکی دو درس حقش ضایع شود که آ.ت.ت در این موارد کمک می کند.
از خانواده و سطح تحصیلات و تاثیرآنها برای ادامه تحصیل بگویید.والدینم هر دو تحصیلات دانشگاهی دارند و شاغلند. در کل خانواده اینطور نیستند که بعد از کارشناسی بگویند دیگر درس خواندن تمام شد. بلکه باید ادامه داد. من یک خواهر دارم که امسال کنکور ارشد در (رشته مدیریت) داد و یک برادر که کنکور کارشناسی داشت .
با وجود سه داوطلب کنکور، تاثیری هم روی درس خواندن هم داشتید؟
بله، همه با هم درس می خواندیم و مثلاً اگر کسی می خواست بعد از ظهر بخوابد چون می دید دو نفر دیگر دارند درس می خوانند تشویق می شد که او هم بیدار بماند و درس بخواند.
از حال و هوای کنکور بگویید. بعد از کنکور چه احساسی داشتید؟ فکر می کردید این رتبه را کسب کنید؟
در کنکور اصلاً استرس نداشتم، وقت هم کم نیاوردم. به همه هم گفتم این بهترین امتحانی بود که تا به حال داده ام و بهتر ازاین نمی توانستم . قبل از کنکور با خودم فکر می کردم که باید رتبه من خیلی بالا بشود(تا 10)، چون با دانشجو های IT و کامپیوتر قرار است رقابت کنم (امسال اولین سالی بود که IT ها فارغ التحصیل می شدند) و ضمناً تعداد خیلی کمی هم در این رشته پذیرش می کنند. اما فکر نمی کردم رتبه ام 1 شود وقتی شنیدم تا چند روز باورم نمی شد.
درصد های خود و رتبه تان را در گرایش های مختلف بگویید.
زبان تخصصی 88/58 – دروس مشترک 82/74 – مدیریت 33/23 – پایگاه داده 33/13 – هوش مصنوعی 33/53 – سیستم عامل 66/66 – معماری کامپیوتر33/53. در گرایشهای 1و2و3و6 رتبه ام یک شد و در گرایش 4و5 رتبه ام 3 شد .
در حال حاضر شاغل هستید؟نه من دوران کارشناسی فقط درس می خواندم و اصلاً فرصت نداشتم کار کنم. اما فکر می کنم در کارشناسی ارشد می شود کار کرد اگر بخواهم کار کنم دوست دارم در زمینه IT باشد تا صنایع.
به نظرتان کدام استاد بیشتر به شما کمک کردند؟ آقای دکتر حاج سید جوادی خیلی از کلاسشان راضی بودم.

حرف آخر؟از اساتید و مدیریت کلاسهای کنکور کمال تشکر را دارم ، چون با نحوه ارائه دروس شرایطی را به وجود آوردند که توانستم به آنچه می خواهم برسم 

منبع: http://www.nasir.ir