مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

آیدا درویش، 1 مهندسی صنایع

نام و نام‌خانوادگی: آیدا درویش
رشته تحصیلی: مهندسی صنایع

رتبه در آزمون: 1

دانشگاه محل تحصیل کارشناسی: دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی

دانشگاه محل تحصیل کارشناسی ارشد: دانشگاه صنعتی شریف 


باید سعی کنید خوب و عمیق بخوانید. 

از چه زمانی تصمیم گرفتی برای ارشد درس بخوانی؟

یک‌سال قبل از قبول شدنم تصمیم گرفتم کنکور ارشد بدهم. همان سال هم شرکت کردم اما قبول نشدم به همین ‌خاطر تمام توانم را جمع کردم برای سال بعد.

از چه زمانی درس خواندن را شروع کردی؟

چون سال دومی بود که شرکت می‌کردم، از مهرماه شروع کردم به خواندن. اما سال قبل از تابستان درس‌ خواندن را شروع کردم. چون خیلی زحمت کشیده بودم اما نتیجه نگرفته بودم، دوباره خواستم کنکور بدهم.

چه فرقی بود بین درس خواندنت که سال اول قبول نشدی اما سال دوم خیلی خوب نتیجه گرفتی؟

راستش سال اول توی تابستان خوب خواندم اما از مهرماه به بعد چون دانشگاه می‌رفتم و هر روز به جز پنج‌شنبه و جمعه کلاس داشتم، نتوانستم خواندنم را ادامه بدهم. به همین خاطر رتبه‌ام خوب نشد. سوالات کنکور هم یک جور خاصی بود. البته من اگر خوب خوانده بودم قطعا نتیجه بهتری می‌گرفتم اما چون آمادگی نداشتم نتوانستم در برابر موج ایستادگی کنم. به همین خاطر سال بعد تمام تلاشم را کردم تا نتیجه بهتری بگیرم.

یعنی تفاوت اساسی در میزان درس‌ خواندنت بود؟

هم میزان و هم شیوه. چون وقت بیشتری هم داشتم می‌توانستم با آرامش درس بخوانم و استرس کمبود وقت نداشتم. می‌توانستم روی مسائل فکر کنم. اما سال قبل بیشتر سعی می‌کردم حجم زیاد مطالب را بخوانم به همین خاطر از بعضی از نکات می‌گذشتم. اما سال دوم چون خیلی وقت داشتم با حوصله درس می‌خواندنم و به همه نکته‌ها توجه می‌کردم.

میانگین روزی چند ساعت درس می‌خواندی؟

راستش هر روز هر چه‌قدر می‌توانستم می‌خواندم. اگر هم می‌دیدم توی یک هفته نمی‌کشم، کمتر می‌خواندم. صبح‌ها معمولا نه، نه و نیم از خواب بلند می‌شدم و 10 شروع می‌کردم به درس خواندن تا حدود 3. اگر بخواهم میانگین بگویم حدودا روزی 5/6 ساعت درس می‌خواندم. میزان درس خواندن به کشش آدم هم خیلی بستگی دارد. من خودم نمی‌توانستم بیشتر از 7 ساعت در روز درس بخوانم. بیشتر سعی می‌کردم هر مقداری که می‌خوانم، خوب و مفید باشد.

تفریح هم داشتی؟

نه زیاد. وقتش بود اما چون سیستم من این‌طوری بود که هر وقت می‌رفتم تفریح طول می‌کشید تا دوباره بیایم در مود درس خواندن، برای همین سعی می‌کردم از تفریحاتم بزنم.

پارسه چه‌قدر موثر بود؟

پارسه برنامه‌ریزی‌اش خوب بود. این‌که موظف بودیم به خاطر آزمون‌ها حجم خاصی از مطالب را در یک مدت معین بخوانیم، خیلی خوب بود.

توی این مدت که درس می‌خواندی استرس هم داشتی؟

نمی‌شود استرس نداشت. اما من پارسال استرسم خیلی بیشتر بود. اما به رتبه 1 اصلا فکر نمی‌کردم با این‌که رتبه‌هایم در پارسه همیشه زیر 10 بود و دو بار هم 1 شدم. سعی می‌کردم به خودم مغرور نشوم. بیشتر به برنامه‌ریزی فکز می‌کردم.

پیشنهادی برای کنکوری‌ها داری؟

کار خیلی سختی است. چون هر کس روش خودش را برای درس خواندن دارد. اما مطمئنا هر چه‌قدر بیشتر وقت بگذارند، نتیجه بهتری خواهند گرفت. کیفیت درس خواندن هم خیلی مهم است نه فقط مقدارش. باید سعی کنند خوب و عمیق بخوانند. منابع هم خیلی مهم است. باید سعی کنند منابع اصلی را بخوانند و به آن‌ها مسلط شوند. 

منبع: http://moshavereh.parsehportal.com