مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

ترس از انجام یک کار مهم

در این وبلاگ مطالب مهمی راجبه تنبلی اهمال کاری و.... نوشته شده و راههایی هم جهت رفعش پیشنهاد شده اما شاید از این منظر کمتر بهش نگاه شده باشه که ترس از انجام یک کار مهم شاید جدا عامل مهمی باشه برای امروز فردا کردن(تنبلی یا  اهمال کاری)

اینکه میترسیم که نتونیم این یه مرحله جداگونست فکر کنم که خیلی هم اسیر کنندست.با توجه به تعریفی که از تنبلی و اهمال کاری شده فرد تنبل از تنبلی به خودش زحمت انجام کارا رو نمیده(من رانندگیم خوب نیست پس همیشه از دوچرخه استفاده میکنم حالا هنوز یه بارم پشت رل نشسته)اما اهمال کار میدونه انجام یک کار مهم در آینده احتمالا عواقب بسیار خوبی در پی داره اما با این اینهمه باز دست دست میکنه امروز فردا میکنه.من فکر میکنم ترس تو هر 2 مورد خیلی عامل بزرگیه ترس از اینکه نتونیم نتیجه خوبی بگیریم.ترس از عدم اعتماد به خود میآد  اما خیلی ها در خودشون به این باور میرسن که ما میتونیم و شروع به کار میکنن اما حین کار این ترس ها میآد سراغشون نکنه نشه نکنه کم بیارم نکنه....واقعا من اونقدی هستم که حسابشو کردم و.....یادمه یه روانشناس تو تحلیل فیلم "راز" گفته بود اینجور افراد(که میترسن>>موضوع بحث ما)دارن طرح شکست رو تو ذهنشون پیاده میکنن و ناخوداگاه چیزی غیر از اون هم نتیجه نمیگیرن.پس یه راه مهم و بزرگش اینه که اگر تصمیمی گرفته شد دیگه بهش پایبند باشیم و ترس هایی که میآد سراغمون رو بذاریم به حساب سختی هایی که تو ذات "هر" کاری هست و فقطم کارشون(سختی ها)اینه که آدم کم بیاره جلوشون پس با تمام انرژی باید ادامه داد.واقعیت اینه که هر یک از عواملی که باعث کم شدن انگیزه ما میشه اگه به تنهایی جلوی ما قرار میگرفت لهش میکردیم مثلا زدن درصد کم در یک درس مثلا چون مجبور بودیم درسی رو پاس کنیم هرچقدرم تلخ و بیخود از دید ما باز هم زور میزدیم و لهش میکردیم(البته اگر به استادش  امیدی نبود)یعنی این غیرت و تعصب نمیذاشت لهش نکنیم اما چون تو فرایند دراز مدتی مانند کنکور جلومون اومده وقتی یه بار دو بار ده بار پونزده بار(!)درصد های کمی میزنیم وا میدیم حال اینکه بالاخره میرسیم به نقطه و نوک قله بالاخره درصد های بالا هم نصیبمون میشه :"رشد تدریجیه و مهم تر از همه نامحسوسه"
در پایان میخوام از آقای راد هم درخواست کنم که در این ارتباط و مقوله(تاثیر ترس در ایجاد اهمال کاری یا تنبلی) به ما کمک کنن و لطفا از تجاربشون و راه حل ها واسه این گرفتاری در اختیار ما بذارن .

نظرات 1 + ارسال نظر
علی راد پنج‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 14:41

مرسی
نزدیک مهر "سعی" می کنم بنویسم
فعلا با همون ترس فقط "عمل" کنه

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.