مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

نکته جالب

دو عکس در دو پست جداگانه توسط بنده و آقای راد در وبلاگ قرار گرفته(لینک:اینجا 1 و 2 کلیک کنید)
یک نکته جالب این وسط هست؛عکسی که آقای راد به جریان پتانسیل اشاره کردن با عکسی که بنده به عنوان شکل آغاز فصل ششم کتاب آقای مانسون نشون دادم یه تفاوت داره و اونم اینکه جریان در عکس اشاره ای بنده از راست به چپه اما در عکس دوم از چپ به راست.پس نقطه سکون هم در عکس دوم در سمت چپ شکل میگیره و در عکس بنده در سمت راست.راستی چه جوری این مطلب رو میفهمیم؟جریان آرامه(قبل و بعد از برخورد به صفحه) و رو این حساب ویک(گردابه)نداریم اما از کجا اینو بفهمیم.یعنی در واقع سؤال اینه که از کجا بفهمیم جریان از چه سمت به چه سمتیه!؟تا بتونیم نقطه سکون رو بفهمیم.
سادست زور نزنید زیاد!

پاسخ تست 3

لینک سؤال:اینجا کلیک کنید 

اگر صفحه به شکل عمود بر جهت جریان در مسیر آن قرار می گرفت نقطه 3 طبق تعریف نقطه ای بود که در اون سیال به ناچار به ایست کامل دچار میشد.
اما در این حالت و به خاطر شکل قرار گرفتن صفحه (به صورت مورب) دسته سیالها هم زمان به صفحه نرسیده و به آن برخورد نمی کنند بلکه ابتدا به نقطه 1 میرسند و تمایل دارند آنجا تجمع کنند اما تیزی نوک در نقطه 1 برش ایجاد کرده و مانع از آن شده و لغزش رخ میدهد و به جای نقطه 1 در نقطه 2 تجمع رخ میدهد و پس از آن نقطه 2 تمامی شرایط یک نقطه سکون را دارد.(تعریف نقطه سکون:هر جسم جامد که درون جریان یک سیال،ساکن باشد(بی حرکت باشد) طوریکهبخشی از جریان از بالا و بخشی از جریان از پایین آن بگذرد دارای نقطه سکون است که در آن نقطه سرعت صفر میباشد.

گزینه 2 درست است. 

به شکل آغازین فصل ششم کتاب سیالات آقای مانسون نگاه کنید(در این شکل جریان از راست به چپ است) 



 

مصاحبه با رتبه3 صنایع-صنایع 1390

در دفترچه ای که مدرسان شریف در همایشی که برگزار کرد به حضار میداد، مصاحبه هایی از نفرات برتر موسسه بود، که یکی از مصاحبه ها به شرح زیر است
•لطفا خودتون را معرفی کنید
حسن زمانی باجگانی ،متولد 1367 صادره از یزد
•نام واحد دانشگاهی و رتبه قبولی خود را ذکر نمایید
دانشگاه شریف ،رتبه3 صنایع-صنایع 1390
•فارغالتحصیل چه سالی و کدام واحد دانشگاهی هستید؟
دانشگاه علم و صنعت سال90
•آیا برای اولین بار است که در کنکور ارشد شرکت کرده اید؟
خیر.برای بار دوم است که شرکت کردم و البته سال گذشته به صورت آزمایشی شرکت کردم و رتبه ام 1495 شد.
•نحوه آشنایی شما با مدرسان شریف چگونه بوده است؟
از طریق مطالعه کتاب های موسسه
•علت ادامه تحصیل خود را بیان کنید؟
ارتقای سطح علمی
•در زمان مطالعه برای کنکور شاغل بودید یا دانشجو؟
دانشجو بودم
•با توجه به اینکه در زمان شرکت در آزمون دانشجو بودید، از برنامه ریزی خاصی جهت مطالعه استفاده می کردید؟
مسلما با شرایطی که داشتم باید از برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی کارآمدی استفاده میکردم. من از یک برنامه ریزی مشابه برای مطالعه کلیه درس هایم استفاده نمی کردم ،بلکه برنامه ریزی و روش مطالعه خاصی برای هر یک از درس هایم در نظر گرفته بودم.
•آیا از کتاب های موسسه جهت مطالعه استفاده نموده اید؟ میزان کیفیت و تاثیر گداری آن ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
بله ،کیفیت این کتاب ها واقعا عالی است.این کتاب ها به گونه ای تالیف شده است که برای هر داوطلبی با هر سطح علمی به راحتی قابل فهم است.من قبلا چندین کتاب دیگر کنکوری را تا حدودی مطالعه کردم، ولی اصولا مطالب کم و یا ناقص ارائه می شود و یا اینکه مباحث خوب و کامل تشریح نمیشد. ولی در این کتاب ها مطالب کامل بوده و کلیه سر فصل های منابع را کاملا پوشش می دهد.خصوصا کتاب <<طرح ریزی واحدهای صنعتی و کنترل کیفیت>> برایم بسیار مفید بود، چون بالاترین درصدی که در آزمون اصلی بعد از درس تئوری داشتم همین درس بود.
•آزمون های آزمایشی این موسسه را چگونه ارزیابی می کنید؟
این آزمون ها به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر بالا بردن راندمان یادگیری، داوطلب را با تله های تستی که عموما در کنکور اصلی با آن مواجه می شوند، اشنا می کند. که این خود موجب افزایش دقت در پاسخگویی به سوالات می شود.
•از چه زمانی شروع به مطالعه جدی برای کنکور ازشد کردید؟تعداد ساعات مطالعه روزانه شما چقدر بود؟
از 5ماه قبل از کنکور شروع به مطالعه کردم و روزانه حدودا6 ساعت درس می خواندم
•لطفا علت انتخاب این موسسه را از بین دیگر موسسات بیان فرمایید
کیفیت آموزشی بالایی که در ارائه خدمات دارد.
•شما به عنوان یک رتبه برتر چه پیشنهادی به کسانی که امسال قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند، میدهید؟
قبل از مطالعه هر کتابی ،مطالعه ی کتاب های مدرسان شریف را بعنوان بهترین منابع برای مطالعه کنکور ارشد پیشنهاد می کنم.
•عواملی را که در موفقیت خود موثر میدانید، ذکر کنید.
توکل بر خدا، تلاش و پشتکار خودم و استفاده از کتاب های مدرسان شریف


درصد های آقای زمانی

زبان عمومی و تخصصی ------ سفید
تحقیق در عملیات 1و2 ------ 26/59
تئوری احتمال وآمار مهندسی ----- 33/63
دروس تخصصی ------- 17/54

تست 3

صفحه مستطیل شکل ساکنی به صورت مورب در جریان یکنواخت سیال یک کانال قرار میگیرد نقطه سکون کدام است؟

1)1                2)2                   3)3                4)4

پاسخ به یک اظهار نظر و ارایه قصد کلی پست های دنیای مکانیک سیالات

اظهار نظر 

ضمن سلام و خسته نباشید به همه دوستان و نویسندگان محترم این وبلاگ

واقعا دستتون درد نکنه  از مقاله هاتون و بحثاش خیلی استفاده کردمراستیش دنبال یه موضوعی  بودم که به وبلاگ شما برخوردم. پاسخ سوالمو هنوز پیدا نکردم . خوشحال می شم اگه بتونید کمکی کنید . من راجع به رفتار سیال در شیپوره ها تحقیق می کنم و نحوه تحقق یافتن عدد ماخ در سیال هنگامی که در  شیپوره ها جریان آشفته است می خوام اطلاعاتی بدست بیارم. می خواستم بگم من دانشجو نیستم و تو صنعتم روی پمپ های هیدرولیک کار میکنم و این مساله تو طراحی می تونه راهگشا باشه بازم ممنونم و براتون آرزوی موفقیت دارممنتظر جواب یا مطلب در اینمورد هستمپیروز باشید

پاسخ 

سلام

سپاس گزارم

منظورتون رو از "نحوه تحقق یافتن عدد ماخ" نفهمیدم خیلی گنگ و نارساست البته سعی خواهیم کرد "اگر" فرصت دست داد

در این مورد هم بنویسیم چون سعی بنده از پست های موضوعی "دنیای مکانیک سیالات" بیشتر مواردیست که مبتلا به بسیاری از

دوستان در ارتباط با کنکور ارشده و از پایه ای ترین مسایل دنیای مکانیک سیالاته که عموما دانشجو ها ایراد و بد فهمی دارن توش.و همچنین ارایه گوشه ای از زیبایی های بسیار زیاد این دنیای مهیجه. 

پیروز باشید. 

پاسخ:اتلاف بیشتر انرژی در انبساط ناگهانی

لینک:اینجا کلیک کنید

حقیقت این است که در اینگونه موارد نگاه میکنیم به اینکه انرژی جنبشی سیال چقدر هدر می رود؟

ماهیت اتلاف انرژی در هر دو مورد چه در انبساط چه در انقباض ناگهانی یکیست و در هر دو دلیل هدر رفتن انرژی: "برخورد سیال با سرعت بیشتر به سیال با سرعت کمتر می باشد و در نتیجه ایجاد جریان برگشتی(Backflow) می باشد که نفس جریان رو میگیره!>>ضرب المثل زیبای خلاف جریان آب شنا کردن".

در هر دو شکل زیر جریان از چپ به راست است.

اما به دلایل زیر اتلاف در انبساط ناگهانی بسیار بیشتره:

1-تنگ شدن مسیر عبور (و در نتیجه افزایش سرعت سیال در اون مسیر تنگ)نسبت به گشاد شدن میسر پس از آن در یک انقباض ناگهانی بسیار کمتر از یک انبساط ناگهانی است.یعنی در شکل 1 مسیر در مقطع 1 نسبت به مقطع 2 خیلی تنگ نیست ضمن اینکه گشادشدنش(انبساط)تدریجیه نه ناگهانی اما در شکل 2 مسیر در مقطع 1 نسبت به مقطع 2 خیلی تنگ تر است.

2-سیال در یک مقطع تنگ نسبت به مقطع گشاد دارای سرعت بسیار بالا تری است(اصل پیوستگی) پس وقتی ناگهان به سرعت کمتر میخورد ناگهان تمایل به برگشت یا ایستادن پیدا میکند پس انرژی زیادی تلف میشود.هم در انبساط ناگهانی و هم در انقباض در واقع نوعی انبساط ناگهانی رخ می دهد:در هر دو شکل 1 و 2 از مقطع 1 به مقطع 2.

همین اتفاق رو ما در یک شیر(valve)داریم.

نکته ای که ممکنه بعضی از دوستان تناقض باشه تو ذهنشون اینه که انسداد جریان در یک انقباض خیلی بیشتره مثل شیر آب که وقتی کامل بسته باشه (kL=بینهایت) و هیچ جریانی برقرار نمیشه.این یک حرف منطقی و عقلانیه اما باید یک نکته در نظر داشت اونم اینکه تو انقباض جلوی سیال بازه اما تو یک انبساط کل سیالی که سرعتش زیاده با کله میخوره به سیال سرعت کم و هیچ راهیم نداره واسه دررفتن مثله سر چهار راهای پرترافیک که وقتی با سرعت زیاد میرسیم بهش کلی کفری میشیم و مجبور میشیم جلوییا برن تا بعد ما بریم.

نتیجه اخلاقی!:اینکه شتاب دار کردن یک جریان خیلی سادست اما دیسلریت کردن آن(کاهش دادن شتابش)به طور مفید و موثر کار سختی است. 

اگر به شکل های 8.26 و 8.27 کتاب آقای مانسون نگاه کنید(فصل هشت) می بینید که حداکثر ضریب اتلاف انرژی در انقباض ناگهانی حدود 0.5 (KL) اما برای انبساط ناگهانی در شرایط مشابه برابر 1 می باشد.