مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

گذری از کتاب هنرستان تأسیسات برودتی (کارگاه)

شامل 6 فصل  (عکس قرار داده نمیشود مراجعه به کتاب

 فصل اول

لوله کشی مسی

مزیت استفاده از لوله های مسی نسبت به آلومینویم و فولاد  سبکی و سهولت در نصب و مقاوم در برابر خوردگی

برای تهویه و تبرید از لوله های مسی با علامت ACR  استفاده شود.              refrigeration AIR CONDTION

لوله های مسی تبرید : 1. نرم (نیاز به خم کاری ) 2.سخت (خم کاری نیاز نیست طول 3الی 6 متر و در صورت نیاز از فیتینگ لحیمی 

قطر نامی لوله مسی ACR را OD گفته شده

فیتینگ های دنده ای :

کار اتصال لوله های مسی را انجام می دهد جنس آن برنج و سر مخروطی

فتینگ بوشی (لحیمی _ جوشی):

لوله با قطر20 میلی با همراه لحیم سخت و نرم جنس از مس می باشد

لوله مویین :

لوله مسی با قطر داخلی کم مصارف در دستگاه کوچک سردکننده مانند : یخچال برای اندازه گیری از فیلر بعد مراجعه به جدول

برای برش از انبر لوله مویین استفاده کرده با سوهان هم بریده میشه (سه گوش و کاردی)

ابزار های لوله کشی

لوله بر مسی : 1. دستی 2. الکتریکی

برقوی لوله مسی : بازگشت  قطر لوله بعد از برش 

لاله کردن لوله مسی : برای اتصال فیتینگ

گشاد کن لوله مسی : به منظور جوش دادن در سه نوع

الف- سنبه گشاد کن ب- گشاد کن و لاله کن ج-گشاد کن اهرمی

تنگ کن لوله مسی :برای لیحم کاری و جوش کاری

خم کن لوله مسی :برای لوله های نرم

فنر لوله خم کن : 1.در داخل لوله : در لوله ها و لوله های لاله شده  2. در خارج لوله : در وسط با طول زیاد قبل از لاله کردن

خم کن اهرمی : 180 درجه (یک کاناله و چند کاناله)

کور کن لوله ی مسی : بعد از شارژ گاز یک سیکل تبرید در آخر جوش کاری میشه شکلش مانند انبر قلفی فک های گوه ای شکل

نکات ایمنی :

1. برای بریدن لوله سخت از کمان اره 32 دنده

2. بعد از بریدن برقو زده شود

3. بعد از بریدن درپوش زده برای جلوگیری از رطوبت

4.و....

نرم کردن لوله مسی : (برای لوله های سخت و کهنه ) آن را گرم کرده و به شکل آبی در می آید و در معرض هوای آزاد قرار داده تا سرد شود

آزمایش لوله کشی مسی

1. استفاده از گاز ازت (نیتروژن) خاصیت جذب رطوبت و بی اثر بودن  فشار سیستم را به 30 PSI و کم کم به 75 الی 100

 از گاز هوای فشرده توسط کمپرسور هوا تولید شده برای نشت یابی استفاده شود مقداری بخار آب وارد سیستم شده استفاده از اکسیژن فشرده ممنوع 

نکته (اّب و صابون فراموش نشه)

 

 

فصل دوم

آزمایش اجزای سیکل تبرید

1.کمپرسور های تناوبی (رفت و برگشتی) : دارای پیستون و سیلندر همراه با گاز فریون 22 >12>a134

انواع کمپرسور های تناوبی : از نظر الکتریکی و مکانیکی سه نوع : الف.کمپرسور باز (جدا از الکترومتور،دارای راندمان بالا و تعمیر آسان) ب. کمپرسور نیمه بسته ج.کمپرسور بسته : (محرک و بخش مکانیکی در یک پوسته جوش خورده در صورت خرابی یکبار مصرف )(البته تعمیر میشه ها!!) مصارف تبرید خانگی ،آّب سردکن و کولرگازی 

قیمت خرابش بین 200 تا 300 تومن الان

اجزاء و ساختمان کمپرسور های تناوبی :

1. کارتر : در قسمتدتحتانی کارایی محفظه روغن  جنس چدن وفولاد ریختگری

2.سیلندر

3.پیستون :در کمپرسور های بسته از آلومینیم فاقد رینگ های روغنی و تراکمی

4.میلنگ

5.شاتون : بین شاتون و پیستون گژن پین و یاتقان هست

6. سوپاپ مکش و رانش: خودکار عمل کرده در اثر اختلاف فشار در دوطرف صفحه و خاصیت فنری بسته میشود

7. صدا خفه کن : صدای ناهنجار بر اساس اصل افزایش حجم ناگهانی و کم کردن سرعت

8. استاتور قسکت ثابت الکترومتور

سربندی کمپرسور های تک فاز : 1.سیم پیچ اصلی یا کار 2. سیم پیچ کمکی یا راهنداز

پایانه های خروجی سیم پیچ استاتور کمپرسور تک فاز سه عدد است به شکل مثلثی (بالا مشترک دوسیم پیچ گفته شدهcommon ،سمت راست اصلی run ،سمت چپ راهنداز start)

9.رتور: قمست متحرک در کمپرسور ها به شکل سنجابی است و برای خنک کاری استاتور از پره در انتها آن رتور استفاده میشود.

10.شیرهای سرویس کمپرسور : هنگام تعمیر و سرویس :1. شیر سرویس مکش 2. شیر سرویس رانش

در بعضی از کمپرسور ها از یک شیر مکش استفاده شده


شارژ روغن کمپرسور :نوع روغن بسته به نوع مبرد دارد به طور مثال :مبرد 22 برای کولر گازی و پکیج روغن 300 و مبرد 12 برای یخچال و فریزر روغن 150

آزمایش سالم بودن کمپرسور بسته :

1.سیم پیچ قطعی نداشته باشد

2. سیم پیج استارت و کار دارای مقاومت باشد

3. اتصال بدنه نداشته باشد

4. فشار در هنگام روشن در لوله رانش باشد

5. صدای کارکرد عادی باشد

آوومتر (مولتی متر) : (آمپر ،ولت،اهم و متر) این کمیت ها را اندازه گیری کرده بعضا پیشرفته هستند

در دونوع : کتابی و انبری  یا باهم

اهم متر : با این تست مدار الکتریکی را انجام میدهند

آزمایش موتور فن کندانسور و اواپراتور

فن ها تک فاز بوده و از نظر سیم پیچ بر دونوع :1. موتور های یک سیم پیچ 2. موتور های دو سیم پیج

برای تست مثل کمپرسور

آزمایش سالم بودن ترموستات : برای کنترل درجه حرارت دستگاه تبرید نصب به صورت سری ،قطع و وصل ترموستات بر اساس انقباض و انبساط گاز درون لوله مویی ترموستات دو فیش و بعضا سه فیش که برای موارد زیر :

1. لامپ سیگنال روشن بودن کمپرسور

2.لامپ خاموش و رست کمپرسور

3. نشان دادن ذوبان برفک

خرابی نشت گاز


ادامه دارد .....




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.