مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

ایرواشر

دستگاه ایرواشر دستگاهى است که بوسیله آن میتوان عمل سرمایش همراه با رطوبت زنى را در ظرفیتى بالا به نحو احسن انجام داد. البته در بسیارى از موارد این دستگاه به عنوان جزئى از دستگاه هواساز عمل رطوبت زنى را انجام میدهد اما بر حسب نیاز این دستگاه به تنهایى نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
نحوه عملکرد این دستگاه بدین صورت است که آب شهرى توسط یک پمپ به سیستم لوله کشى و توزیع آب این دستگاه منتقل میشود و سپس توسط نازلهاى تعبیه شده در این سیستم آب با فشار بالا و بصورت پودر بر روى تشتک انتهایى دستگاه پاشیده میشود. این عمل به افزایش انتقال حرارت بین آب و هوا کمک کرده و باعث میشود به کمک فن سانتریفوژى که در جلوى این سیستم قرار دارد هواى خنک و مرطوب ایجاد شود.
درصورتیکه این دستگاه بطور مستقل استفاده شود میتوان از فیلترهاى مناسب در مقابل ورودى هوا به این دستگاه استفاده نمود. ظرفیت هوادهى این دستگاه متناسب با دستگاه هواساز بوده و از ظرفیت هوادهى ۲۵۰۰ cfm تا ۴۰۰۰۰ cfm میباشد.

دستگاه ایرواشر غبار وذرات و سایر آلودگی ها را از هوایی که به آن وارد می شود زدوده و هوای تمیز را بیرون میدهد . هوا توسط بادزن دستگاه به داخل مکیده شده و با عبور از دیفیوزر به قسمت آبفشان می رسد که در آنجاذرات معلق و آلودگی ها توسط بارانی از پودر آب شسته شده و هوای تمیز به سمت محلمورد نظر تهویه می شود .آبی که برای شستشوی هوا بکار می رود باید قبل از گردش مجدد در دستگاه هواشوی تمیز تمیز شود برای این کار آب از یک صافی عبور کرده و اجرام و ذرات از آنن گرفته می شود.در هوای خیلی سرد که امکان یخ زدن آب پاششی وجود داردبرای جلوگیری از این امر یک کویل گرمکن آب استفاده می شود.دستگاه ایرواشر علاوه برزدودن گرد و غبار و آلودگی ها از هوا ۳ کار مهم دیگر نیز انجام می دهد :

۱( رطوبت زنی ۲)رطوبت گیری ۳)خنک کردن هوا به روش تبخیری


از این رو در هوای گرم و خشک به عنوان یک دستگاه خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد .


نگهداری دستگاه ایرواشر


نگهداری دستگاه ایرواشر شامل موارد زیر می باشد :


1)نظافت و تمیزکاری:


لازم است قسمت ها و اجزای زیر در فواصل زمانی معین مرتبا از اجرام و کثافات پاک شوند :
1-1)تیغه های دمپر و میله های رابط آنها:(در صورتی که دستگاه دمپر داشته باشد)در اینصورت باید زنگ روی دمپر ها را پاک کرد
۲-۱)کل قسمتهای آب فشان شامل لوله های اصلی و لوله های قائم و نازل ها: هر گونه گرفتگی نازل ها می تواند روی فشار و مقدار و کیفیت بارش آب تاثیر منفی بگذارد .
۳-۱)تست زیرین دستگاه و شناور فلو سوئیچ
۴-۱)تیغه های قطره گیر
۵-۱)صافی :اگر صافی از نوع خود پاک شو نیست باید هر هفته تمیز شود
۶-۱)واشر لاستیکی و کلیه درز بند ها
۷-۱) سینی تجمع لجن


2)بادزن :


زوایای تیغه ها و فواصل آنها باید مرتبا بازرسی و و در صورت لزوم تنظیم شود . در فواصل زمانی معین باید موتور بادزنطبق دستورالعمل کارخانهسازنده پیاده شود و مورد بازرسی قرار گیرد .


3)روانکاری :


لازم است یاتاقانهای بادزن هر ۴ ماه بازرسی و گریس کاری شود (با گریس مقاوم در برابر آب) .
یاتاقانهای محور اصلی صافی خودکار باید بازرسی شود . اگر یاتاقانها بصورت مستمر کار می کنندباید سالی یک مرتبه روانکاری شود و چنانچه خارج از آب کار میکنند باید هر ۳ ماه یک بار روانکاری شود .
کلمات کلیدی:
لوله های اصلی (Headers)
لوله های قائم (Standpipes)
نازل یا آب فشان (Spray Nozzles)
تیغه های قطره گیر (Eliminator Blades)
صافی (Strainer)
خود پاک شو (Self-Cleaning)

سینی تجمع لجن (Sludge Collection Pan)


منبع :

http://saeidahmadi.mihanblog.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.