X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری

اخلاص

عبدالرحیم جمعه 7 فروردین‌ماه سال 1394 @ 13:28 چاپ

چند ماه میشه،اخلاص شده ملکه ذهنم و شاید بعضی موقع ها خود این واژه به تنهای منو از هرگناهی دور کرده/ چجوری؟

میگن وقتی میخوای یه آدمی رو بشناسی نیگاه کن به بعضی از کارهاش در نهان و آشکارا مثلاً وقتی میره مسجد چجوری نماز میخونه(فرادی) مثلا با صوت میخونه و با حوصله و قشنگ قشنگ میخونه و با یه صدای رسا میخونه که همه رو جلب کنه ولی وقتی در منزل تشریف داره یجور دیگه و برخلاف اون تظاهری که داشت میخونه! خوب این اخلاص نداره.

 از خودم...

من تو خانواده به چشم آدم نماز خون و با دین و محافظه کار میام حتی بیرون از خونه(نه از روی تظاهر)!(خوش خوشکت نیاد کارت سخت ترشد رحیم) حالا وقتی میخوام گناهی مرتکب بشم (وسوسه و...) اونا تو اون زمان نیستن منو ببینن که چجوری 360 درجه تغییر میکنم در درون ،افکارم به شدت در اون لحظه منو واقعا میشه شناخت، بعضی موقع ها زانو میزنم در مقابل گناه ولی بعضی موقع ها هست پیروز میشم، در مقابل اخلاص من سنجیده میشه در اون لحظه

چند وقتی هست به این کلمه به تنهایی دارم فکر میکنم و اثر بسیاری خوبی در وجود دارم 

در ادامه میخوام راهای بدست آوردن اخلاص واقعی و پاک بودن رو  بیارم  که خودم استفاده نکردم ولی تا حدودی به اخلاص رسیدم با درصد کم  و هدف از این پست استفاده از روش های ... برای بیشتر کردن اخلاصم. 

 

راه های رسیدن به اخلاص کدام است؟
پرسش
راه مخلص بودن چیست؟ و چگونه می توانم کارها خودم را فقط و فقط برای خدا انجام دهم؟ لطفاً کتاب یا سایتی را معرفی کنید.
پاسخ اجمالی

اخلاص، یعنی خالص کردن و اخلاص در عمل و ایمان یعنی این که انگیزه اصلی در انجام کارها، بندگی و رضای ذات حق تعالی باشد، نه رضایت غیر او. برای رسیدن به مقام اخلاص هم باید موانع اخلاص یعنی، ریاکاری، دلبستگی به دنیا و وسوسه های شیطان را برطرف نمود و هم از طریق تقویت ایمان، شناخت ذات خداوند، تفکر درباره اهمیت اخلاص و ضررهای عدم اخلاص، احساس کوتاهی در بندگی خدا و درخواست مداوم از خداوند ، مراتبی از اخلاص را بدست آورد.

 

پاسخ تفصیلی

اخلاص،یعنی خالص کردن و اخلاص در عمل و ایمان یعنی اینکه انگیزه اصلی در انجام کارها، بندگی و رضای ذات حق تعالی باشد، نه رضایت غیر او.از مجموعه آیات و روایات می توان به شیوه هایی برای دسترسی به اخلاص دست یافت ازجمله:

 

1. تقویت ایمان و افزایش معرفت خداوند:

 

ایمان به خدا و همه صفات او به ویژه صفاتی که شایستگی و دوستی ستایش و پرستش را مختص ذات حق تعالی می کند جایی برای انگیزه شرک، کفر و نفاق، با همه اقسام آنها باقی نمی گذارد؛ شناخت خدا با همه صفات او  موجب ایجاد حالت فروتنی و خشوع و خضوع در آدمی می شود و به حالت خوف و رجاء می رسد که مبادا دچار عذاب دنیوی و اخروی و یا محرومیت از دیدار خدا شود، به همین دلیل هر چه معرفت انسان به خدا بیشتر شود توجهش به دیگران کمتر خواهد شد.

 

2. تفکر در ارزش اخلاص:

 

اخلاص، فرمان الاهی به همه دین ها ؛ نعمت پنهانی خداوند به بنده محبوب خود  ؛ باعث دیدار پروردگار  ؛ مایه رهایی از حساب روز قیامت  ؛موجب بر خورداری از پاداشهای بی پایان اخروی و باعث عدم تصرف شیطان در آدمی است. 

 

3 . فکر کردن درباره ضررهای اخلاص نداشتن:

 

از مجموع روایات  درباره آثار ریا و عدم اخلاص بر می آید که:

 

ریا و عدم اخلاص نوعی کفر، شرک، نفاق ،نیرنگ به خدا، مایه خشم خداوند و باعث عدم قبولی اعمال، شفاعت و اجابت دعا است .

 

4. یکسان بودن عبادت های آشکار و پنهان، به گونه ای که نگاههای دیگران تأثیری در چگونگی انجام تمام عبادت های او از جمله نماز و صدقه و ...او نگذارد.

 

5.بندگی همه جانبه: پیروی فرمان ذات حق تعالی در همه واجبات، ترک محرمات، انجام مستحبات، ترک مکروهات و حتی در انجام مباحات، نه اینکه مثلاً نماز بگذارد درعین حال حسادت و غیبت هم داشته باشد و همین طور در سایر موارد اعتقادی و عملی دین .

 

6.احساس عجز و کوتاهی در بندگی: انسان باید در عین سعی و تلاش در بجا آوردن حق بندگی و اخلاص، همواره اعمال و عبادات خود را در مقابل دریای بیکران لطف و نعمت های الهی، ناقص و ناچیز بداند خود را عاجز از انجام حق بندگی بداند تا بتواند حق بندگی و اخلاص در بندگی را بجا آورد، لذا انبیاء و اولیاء با این که از بالاترین مراتب اخلاص ب رخوردار بودند در راز و نیاز، خود را عاجزترین فرد در بندگی شایسته ذات حق تعالی می دانستند، نبی خاتم (ص) همواره می فرمود: بندگی شایسته تو را به جا نیاوردیم. 

 

7.دعا:

 

دعا وسیله ای است برای حل گره ها و دردهای دنیوی و معنوی. بعضی از نیازهای اساسی و ابدی آدمی، جز از راه بندگی و دعا در کنار آن بدست نمی آیند، و چه نیازی بالاتر از اخلاص در بندگی می باشد، لذا امام سجاد (ع) از خداوند عاجزانه خواستار اخلاص در بندگی می باشند و عرض می کند:"خدایا همه این ها (اعمال ما) را از ریای ریاکنندگان خالص بگردان تا احدی را شریک تو قرار ندهیم و جز تو مرادی برنگزینیم."

 

موانع اخلاص در بندگی:

 

ورود و رسیدن به اخلاص و مراتب آن موانعی دارد که باید آنها را بر طرف کرد مهمترین آنها عبارتند از : 1.ریاکاری 2. دلبستگی به دنیا، 3. شیطان.

 

1.ریاکاری:

 

بزرگترین و خطرناک ترین مانع بر سر راه اخلاص ، ریاکاری و جلب خوش آیندی دیگران است که به منظور، خود ستایی، شهرت طلبی و ریاست طلبی می باشد.

 

برای مبارزه با این آفت باید توجه داشت که هیچ کس نمی تواند تمام مردم را از خود راضی نگه دارد، علاوه اگر چنین قصدی داشته باشد باید دائما در نگرانی روحی و اضطراب ذهنی به سر ببرد و همیشه به دنبال راهی بگردد که بتواند دیگران را از خود خشنود سازد. بر فرض دسترسی به رضایت دیگران، خوش آیندی دیگران چه سودی به حال او دارد، نفع و ضرر واقعی دست خداوند متعال است.

2.دلبستگی به دنیا:

دلبستگی به دنیا باعث می شود که همه زندگی آدمی و حتی عبادت های او نیز وسیله ای برای دسترسی و برخورداری بیشتر از دنیا باشد.

 

رفع این دلبستگی نیازمند این است که انسان دنیا شناسی و انسان شناسی کند، بیشتر بدبختی ها و گرفتاری ها و نا آرامی ها بشر برای دستیابی به دنیای زود گذر بوده است، در حالی که از نیازهای واقعی و ضروری خود غافل است.

3.شیطان:

همواره باید توجه داشت که شیطان دشمن قسم خورده انسان است و از هر راهی سعی می کند تا اورا به انحطاط بکشاند و یکی از کید های او این است که ریا، دنیا و هر امر زشت و بدی را برای آدمی محبوب و زیبا جلوه می دهد. [10]

 

رهایی از مکر شیطان نیاز به معرفت کافی و ایمان و تلاش و مواظبت و مبارزه دائمی باشیطان و همه عوامل شیطانی دارد.

 

با توجه به این نکات و تلاش بسیار و توفیق الهی در راه کسب اخلاص ،انسان آرام آرام به درجات اخلاص خواهد رسید.

 

تقریبا در تمام کتب اخلاقی به بحث اخلاص، راههای دستیابی به آن و موانع آن پرداخته شده است. ما برای نمونه به چند مورد اشاره می نماییم : کتاب معراج السعاده، ص 486، کیمیای سعادت ج 2، ص 453، چهل حدیث امام خمینی، ص 238، عروة الوثقی، سید محمد کاظم طباطبایی، ج 1، ص 472 و المیزان مرحوم طباطبایی، ذیل آیات، بقره، 264، نساء، 38 و 142، انفال، 47، و ماعون، 6. 


منبع

http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2234


گمونم فعلا همین کافیه؟



دیدگاه های این نوشته : 0
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.