مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدلسازی جابجایی آزاد در فلوئنت

همانطور که می دانید اولین قدم برای مدلسازی جریان جابجایی طبیعی انتخاب مدل بوزینسکی در قسمت تعریف متریال است . با انتخاب این مدل تمام موارد شامل چگالی ، ویسکوزیته ، ضریب هدایت حراررتی و .... را باید دستی در دمای بالک ( میانگین دمای دیواره ودمای سیال) از جداول مربوط به سیال کاری مورد نظر محاسبه کرده ووارد کنید.  در مرحله بعد در تعریف شرایط کاری gravity , را فعال کرده و شتاب جاذبه را وارد می کنیم . توجه کنید دمای کاری  (operating temp)  برابر با دمای سیال وارد می شود. یکی از موارد مهمی که باید دستی محاسبه شود عدد رایلی است که مشخص می کند جریان آرام ویا متلاطم است . اگر عدد رایلی را محاسبه کرده و مشخص شد که جریان مغشوش است ، با انتخاب مدل توربولانسی K-epsilonگزینه full buoyancy effects را در options فعال کنید. بعد از انتخاب شرایط مرزی و تعریف دمای دیواره ها در واقع مدل مساله تعریف شده است . در تنظیمات مربوط به حل مساله در قسمت discretization برای فشار گزینه presto  و برای معادلات مومنتوم و انرژی second order upwind را انتخاب کنید . حال با درنظر گرفتن مثلا" دمای سیال به عنوان حدس اولیه و چک کردن خطاهای مجاز محاسبات را شروع می کنیم.
یکی از مواردی جالب که من تو چند تا از مدلسازی های جابجایی آزاد بهش رسیدم اینه که اگه قرار باشه جواب همگرا باشه نیاز به تکرارهای خیلی زیاد نیست.همچنین جواب خیلی به مش وابسته هست.

توجه: مدل بوزینسکی برای اختلاف دمای بیش از 30 درجه مناسب نیست.

نظرات 5 + ارسال نظر
mech سه‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:11

سلام
ممنون
از این جور پست ها زیاد بذارین
تشکر

سلام :)
خواهش می کنم . منظورت مدلسازی در فلوئنت هست؟ یا پستهای علمی و نه مهندسی؟

mech سه‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:37

همش لازمه ولی خب گاه گاهی فلوئنت هم بذارین جالب میشه
اون مدل سازی هایی که نادرند نه اونایی که متداول اند
البته به اقتضای وقت و حوصله تون
البته فقط یه درخواست و خواهش بود وگرنه مختار خودتونید

حتما" تبادل اطلاعات می کنیم . شما هم اگه تجربه ای داشتین در میون بگذارید . قطعا" مفیده

فرزان سپهی چهارشنبه 16 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 17:16

سلام
خواستم بپرسم برای اختلاف دمای بالا و عدد رایلی 13^10 چه روشی پیشنهاد میکنید
مسئله را وقتی به صورت steady state حل میکنم به همگرایی نمیرسم(همه چیزها مثل ضریب تخفیف و مرتبه اول و دوم رو تغییر میدم،البته چون اختلاف دما در حدود 80 درجه هست از گاز ایده آل به جای بوزینسک استفاده می کنم).
به این نتیجه رسیدم که باید Unsteady حل کنم.اما باز هم به جواب Steady نمیرسم.
ممنوم میشم اگر کمک کنید

مهران شنبه 6 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:32

سلام
ممنون از وبلاگ خوبتون.
اگه اختلاف بیشتر از 30 درجه بود باید چکار کرد؟

امین پنج‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 19:43

سلام، ضمن عرض تشکر دو سوال دارم.
1- من با فلوئنت 6.3.26 کار می کنم. هر چه دنبال گزینه full buoyancy effects را در پنجره viscous model ندراد.
آیا نسخه مورد استفاده شما فرق دارد؟ و آیا در فلوئنت 6.3.26 جایی هست که بتوان این گزینه را فعال کرد؟
2- وقتی under relaxation factor را تغییر می دهم جواب به دست آمده با حالت default خیلی تفاوت دارد.حالا مانده ام از نکاتی که در user guide هست استفاده کنم یا از حالت default؟؟؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.