مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

بویلر( HRSG)

انواع بویلر در نیروگاههای سیکل ترکیبی:
همانطور که می دانید در نیروگاههای سیکل ترکیبی دود خروجی از توربین گازی وارد بویلر (HRSG) نیروگاه بخاری می شود. نحوه هدایت دود در انواع بویلر ها متفاوت است . به اینصورت که ممکن است کویلهای مربوط به قسمتهای مختلف بویلر مانند اکونومایزر ، پری هیتر و سوپرهیتر آرایش عمودی داشته باشند و دود خروجی از اگزوز توربین گازی به شکل افقی از کویل های HRSG عبور کند و یا بالعکس کویلهای حرارتی آرایش افقی داشته باشند و دود خروجی عمود بر کویلها باشد . بویلر نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند وبسیاری از نیروگاهها از نوع اول است . در حالیکه طراحی بویلر نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان از نوع دوم می باشد.
در شکل زیر آرایش کویلها در بویلر نیروگاه دماوند و نحوه عبور دود نشان داده شده است.
این بویلر از 3 بخش دی اریتور (هواگیری) ، کویلها ودرام فشار پایین (LP Drum) ، کویلها ودرام فشار بالا (HP Drum) تشکیل شده است . بخار فشار پایین به سمت توربین فشار پایین و بخار فشار بالا به سمت توربین فشار بالا هدایت می شود.
در HRSG معمولا" از دو ردیف داکت برنر استفاده می شود تا در مواقعی که دمای دود ورودی به بویلر پایین تر از حد مجاز است ، برنرها روشن شده و با بالا بردن دما مانع ایجاد شوک حرارتی در بویلر شوند.


نظرات 1 + ارسال نظر
ali دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 13:10

فرشته خانوم
اوه
یکم کلی شد ،
فک کن یکی مثه من چیزی از نیروگاه نمیدونه
اون اصطلاحات رو هم توضیح میدادین خانوم مهندس.
دمت گرم

چشم ، تو پستای بعدی قسمتهای مختلف نیروگاه رو می گم و لی در مورد اصطلاحات :
HRSG(Heat Recovery Steam Generator) یا بویلر حرارتی بازیاب هست .

اکونومایزر (economiser) ، پری هیتر (pre Heater) , و سوپر هیتر (Super heater) هم کویلهای حرارتی هستند که در مسیر دود خروجی از توربین گازی قرار می گیرند . ابتدا کویلهای سوپر هیتر قراردارند . که بخار در این لوله ها دارای بالاترین دما وفشار است . بعد کویلهای پری هیتر و درنهایت هم اکونومایزر.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.