مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

پرسش:رانگ کوتا

سلام و عرض وقت بخیر 
ببخشید مزاحم میشم 
فرض کنید h (ضریب جابجایی) داریم که تابعی از دما و فشار است و فشار نیز تابعی از دماست 
حال برای حل یه سیستم گذرایی باید یه معادلات دیفرانسیلی رو حل کنیم که اون h هم تو اون دستگاه معادلات هست 
حال اگر برای حل این معالات از روش رانگ کوتا استفاده کنیم و در حین حل ، h در محاسبه یکی از ضرایب رانگ کوتا منفی اومد ، h رو صفر در نظر میگیرم؟ 
منظورم از ضرایب رانگ کوتا:k1 یا ... 

(y1=y0+h/6*(k1+2*k2+2*k3+k4

پاسخ:

سلام ممنون

استدعامیکنم

اولاً که حتماً میدونین رانگ کوتا همون سگ پا کوتا!س شوخی که من با همه دوستام میکنم و فقط برای حل معادلات دیف معمولی

ضمناً اگر درست فهمیده باشم این وقت شب مسئله تون رو فکر کنم سه معادله سه مجهول داری باید بگم ابتدا باید یه دستور while h>0 بدی به حلقه (پیش از آغاز حلقه) وبعد ...سعی و خطا

یا کلاً یه شرطی که h رو محدود کنه 

راجب متلب هم پرسیده بودی تاحالا برام پیش نیومده و الانم ظرف 3 روز گذشته 6 بار ویندوز نصب کردم هر کارم میکنم متلب نصب شه به لایسنسش گیر میده خودم خسته شدم...

یا حق 

نظرات 5 + ارسال نظر
AmirReza پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 07:14

منم تا بعد عید دسترسی به متلب ندارم،و برای منم پیش
نیومده بود،ولی حالا دستورهای زیر رو امتحان کن شاید درست شد :
Format short
Format long
Format rat
دیگه یادم نمیاد باقیشو
یا از این متن استفاده کن :
If x is a complex number representing a geometric vector,the abs(x) gives
Its geometric length.

. پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:17

ممنونم
پس h منفی نمیتونه باشه ؟!
به نظرتون یه همچین چیزی ممکنه اتفاق بیفته یا احیانا من یه جایی رو اشتباه میرم؟
(شرطو وقتی میذارم یه ناپیوستگی هایی تو جواب ایجاد میشه)

. پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:37

وقتی با اویلر حل میکنم جواب میده

خواهش میکنم
نه دیگه نمیتونه منفی باشه
اگه با اویلر حل میکنی پس حتماً تو رانگ کوتا اشتباه داری چون میدونی که اویلر حالت خاص رانگ کوتاس
به منطق برنامت برس

. پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:40

وقتی k1 بدست میاد:
(k1=f(x0,y0
و میخوام k2 رو بدست بیارم:
(k2=f(x0+h/2,y0+k1/2
وقتی y0+k1/2 رو میذارم h منفی میشه بقیه محاسبات نصفه میمونه ولی چون تو اویلرy0+k1/2 نیست این حالت پیش نمیاد

خب عزیزجان اشتباهت همینجاست دیگه فرمول رانگ کوتا رو اشتباه مینویسی درستش اینه:
(k2=f(xk+h/2,yk+hk1/2
یعنی در واقع یه h کم میذاشتی توفرمول
رانگ کوتات مرتبه 4 هست
ضمناً دقت کن h ضریب جابجایی با h به معنی دلتا ایکس قاطی نشه توبرنامه
ضرایب رانگ کوتا مرتبه 4 :
k1 , k2 که گفتیم اما:
(k3=f(Xk+h/2,Yk+hk2/2
(k4=f(Xk+h,Yk+hk3

. پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 15:36

گرچه اشکالم اونی که گفتین نبود (این جا اشتباهی تایپ کردم)
اما این اشتباه تایپ کردن من و نگاه تیز بینانه شما باعث شد اشکالم پیدا بشه
اشکالم این بود (قایم شده بود):
نوشته بودم:(k4=f(Xk+h+Yk+hk3
(امان از دست این جور بی دقتی ها)
از شما بسیار ممنونم که وقت گذاشتین واسم و منو راهنمایی کردین.تشکر

راستی این سایت آنتروپی تون هم راه اندازی کنین و روزی حتی یه سطر هم از مباحت ابتدایی شروع کنین عالی میشه
در مورد آنتروپی ("تخصصی آنتروپی") کتاب خوبی هست؟(مثل مانسون خوب باشه)
ممنونم

خواهش میکنم
خب خدا رو شکر
کتاب خوبی نیست نه! باید منتظر کتاب یا سایت خودم باشید!!!!!
سایت هم بخدا وقت ندارم اما...
یه pdf تابستون گذاشته بودم تو وبلاگ دستنویس خودم اونو بخونید راه میفتید و بقیه کتابا را با اون بیس نگاه کنید حله

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.