مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

اصلاحیه جدید آیین نامه شورای هدایت استعداد درخشان

شرایط شرکت در المپیادهای علمی و دانشجویی


دانشجویان سال سوم به بالای دوره کارشناسی رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، علوم اقتصادی، الهیات و معارف اسلامی، حقوق، علوم تربیتی، شیمی، فیزیک،آمار، ریاضی، زیست‌شناسی، مهندسی برق،مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر ، مهندسی عمران، مهندسی کشاورزی و طراحی صنعتی می‌توانند به دوصورت در المپیاد علمی دانشجویی شرکت کنند.


1- المپیاد متمرکز


دانشجویان با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد که همزمان با المپیاد متمرکز است می توانند در رشته های مختلف المپیاد شرکن نمایند که شرایط و ضوابط آن همانند آزمون کارشناسی ارشد است. پس از بررسی و اعلام نتایج در صورتی که جزو 15 نفر اول (با کسب حد‌نصاب نمره علمی بدون احتساب معدل) باشند به مرحله دوم المپیاد راه می‌یابند.


توجه : فارغ التحصیلان نیمه اول (سال تحصیلی برگزاری المپیاد) یا فارغ التحصیلان بهمن ماه سال تحصیلی برگزاری المپیاد می توانند در المپیاد شرکت نمایند. این مطلب بدین معنی است که دانشجویانی که یک ترم از زمان فارغ التحصیلی آنان گذشته است می توانند در المپیاد شرکت نمایند.

  2- المپیاد غیر متمرکز


دانشجویان ممتاز سال سوم به بالا در مقطع کارشناسی با شرکت در آزمون المپیاد (غیر متمرکز) در مراکز قطب ها می توانند در المپیاد شرکت نمایند. در این روش ، دانشگاه های کشور به 8 قطب دانشگاهی تقسیم شده و تیم های معرفی شده از هر دانشگاه ابتدا در مراکز این قطب ها به طور همزمان با یکدیگر به رقابت پرداخته سپس برگزیدگان هر قطب در کنار برگزدیگان المپیاد متمرکز در مرحله نهایی شرکت می نمایند.


توجه : دانشجویان ممتاز شرکت کننده در المپیاد غیر متمرکز حتما باید در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل باشند یعنی فارغ التحصیلان نیم سال اول سال تحصیلی برگزاری المپیاد نیز نمی توانند در المپیاد غیر متمرکز شرکت نمایند.


3- مرحله نهایی


مرحله نهایی المپیاد معمولا در اواخر تیرماه هر سال با شرکت منتخبین مرحله اول المپیادهای متمرکز و غیر متمرکز در تهران برگزار شده و نتایج این آزمون در شهریور ماه هر سال اعلام می شود.


تسهیلات برگزیدگان المپیادهای علمی و دانشجویی 


برگزیدگان‌ المپیاد در هر یک‌ از رشته‌های‌ المپیاد در دو مرحله‌ معرفی‌ می‌شوند. تسهیلاتی‌ که‌ تاکنون‌ برای‌ برگزیدگان‌ المپیادها به‌ تصویب‌ رسیده‌، به‌ شرح‌ زیر است‌:



1- دانشجو (رتبه‌های‌ اول‌ تا سوم‌ المپیادهای‌ دانشجویی‌) در صورت‌ قبولی‌ در دورة‌ دکتری‌ (PhD)  یا دکتری‌ تخصصی‌ می‌تواند از بورس‌ تحصیلی‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ یا وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ (حسب‌ مورد) بهره‌مند شود و برابر مدت‌ استفاده‌ از بورس‌ تحصیلی‌ به‌ وزارت‌ مربوط‌ تعهد خدمت‌ دهد. محل‌ خدمت‌ اینگونه‌ دانشجویان‌ با توجه‌ به‌ اولویت‌ها و علایق‌ خودش‌ تعیین‌ شود.


2- دانشجو (رتبه‌های‌ اول‌ تا سوم‌ المپیادهای‌ دانشجویی‌) در طول‌ تحصیل‌ در دوره‌های‌ تحصیلات‌ تکمیلی‌ می‌تواند برای‌ ارائه‌ مقاله‌ در کنفرانسهای‌ خارجی‌ از تسهیلاتی‌ که‌ از سوی‌ وزارت‌ مربوط‌ تأمین‌ می‌شود، استفاده‌ کند.


دوره کارشناسی ارشد 


3- در اصلاحیه آیین نامه شماره 21/533107 مورخ 92/9/30 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم , تحقیقات و فناوری : مطابق بند الف ماده 2-2 این آیین نامه، رتبه اول تا پنجم مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی کشور می توانند بدون شرکت در آزمون کارشناسی ارشد متناسب با تعداد داوطلب و ظرفیت هر رشته محل در دفترچه شماره 2 کارشناسی ارشد، با معرفی مرکز المپیاد سازمان سنجش , مستقیما توسط دانشگاهها پذیرفته شوند.


4- در اصلاحیه آیین نامه شماره 21/533107 مورخ 92/9/30 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم , تحقیقات و فناوری : مطابق بند الف ماده 6-2 این آیین نامه، رتبه اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی کشور در صورت کسب حدنصاب علمی برابر با 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در همان رشته آزمون می توانند بدون شرکت در آزمون کارشناسی ارشد متناسب با تعداد داوطلب و ظرفیت هر رشته محل در دفترچه شماره 2 کارشناسی ارشد، با معرفی مرکز المپیاد سازمان سنجش , مستقیما توسط دانشگاهها پذیرفته شوند.


دوره دکتری


5- در اصلاحیه آیین نامه شماره 21/533107 مورخ 92/9/30 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم , تحقیقات و فناوری : مطابق بند پ ماده 7 این آیین نامه، دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت متبوع در صورت کسب رتبه اول المپیادهای علمی دانشجویی کشور و دارا بودن حداقل یک مقاله مستخرج از پایان نامه یا طرح های پژوهشی (انجام شده توسط دانشجو به همراه یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه محل تحصیل) در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد پذیرفته شده در مجلات علمی پژوهشی با نمایه معتبر ملی یا بین المللی، می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی، در دوزه دکتری تخصصی (شیوه آموزشی- پژوهشی) ادامه تحصیل دهند.


شایان ذکر است که این آیین نامه برای برگزیدگان نوزدهمین المپیاد علمی دانشجویی سال 1393 به بعد قابل اجرا می باشد.


6 - نفرات اول تا سوم مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور با تایید سازمان سنجش آموزش کشور که متقاضی دریافت بورس دکتری خارج از کشور باشند، می توانند برای تشکیل پرونده با رعایت ضوابط و معرفی مرکز المپیاد به اداره بورس مراجعه نمایند. 


7- نفرات اول تا سوم مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور با تایید سازمان سنجش آموزش کشور می توانند از بورس تحصیلی نخبگان استفاده نمایند.



8- نفرات اول تا سوم مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور با تایید سازمان سنجش آموزش کشور و معرفی بنیاد ملی نخبگان به نظام وظیفه می توانند خدمت سربازی را با سپری کردن یک دوره آموزش نظامی و انجام پروژه های پژوهشی روی موضوعات مورد نیاز کشور بگذرانند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.