مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

روش برتر مطالعاتی

چطوری درس بخونم که اول بشم!!!

 

درود بر شما دوستان کنکوری، امیدوارم گرمای تابستان، گرمی و حرارتی دو چندان به زندگی و مطالعات شما بخشیده باشد.در این اینجا، تلاش کردم تا مطالبی درخور شما عزیزان، در زمینه روشهای مطالعاتی صحیح در اختیار شما قرار دهم .روش های مطالعاتی از جمله لایتنر،اسکینر، دابلیو هلفر، مدل برداری ، از روش هایی هستند که کمابیش با آنها آشنایی داریم که برخی از آنها یا توجه به سیستم آموزشی کشور و کنکور،کارآمد تر هستند که از این میان روشی برتر را که مجموعه ای  از نکات مثبت روش های بالاست برای شما بسط خواهم داد. 

ساختار کلی این روش

این روش، از قسمت های زیر تشکیل شده است و در اصل یک سیستم را تشکیل می دهد.همه این ابعاد شدیدا به هم وابسته هستند، بنابراین رعایت نکردن یکی از آنها راه رسیدن به مابقی را سلب می کند.

1 . پیش مطالعه

2 . دیدن تست محض آشنایی

3 . مطاله سطر به سطر                     

 4. زدن تست محض آشنایی            

 5 . زدن تست بدون زمان و بررسی یک به یک آنها

6 . زدن تست زماندار                

7 . تست جامع قبل از آزمون و بررسی آنها

8. آزمون دادن

9. رفع اشکال

10.  آزمون های مروری  

 

 

پیش مطالعه کردن

یکبار هرآنچه را که باید خواند، شامل سرفصل ها یا رئوس مطالب برای رسیدن به یک برداشت کلی) سریع نگاه کنید. این بخش نباید از 5 دقیقه بیشتر به طول بکشد.

 

دیدن تست محض آشنایی اولیه

قبل از مطالعه سطر به سطر، 10 الی 15 تست را فقط روخوانی کنید.زمان مورد نیاز حدود 2 الی 5 دقیقه است. تست ها رو به صورت تفکیکی و به صورت مضربی از یک عدد انتخاب کنید که تمامی تست های یک موضوع را پوشش دهد و فقط چند تست نخست هر موضوع را شامل نشود. این بخش باعث ایجاد یک دید کلی و تجربیه اولیه از مطلبی می شود که در حال مطالعه هستید. اهمیت هر بخش و نحوه ی سوال پرسیدن از هر بخش در این قسمت مشخص می شود.

 

مطالعه سطر به سطر

این مرحله، خود شامل 5 بخش می باشد که حتما باید با هم و به طور کامل انجام شود.

الف) دیدن تیترها: در این قسمت برای رسیدن به یک شمای کلی مطلب، نگاهی به تیترها، عناوین، عکس ها و نمودارها می اندازیم. این کار باعث ایجاد پیش زمینه قبلی و تمرکز بیشتر می شود و در نهایت دقت فرد را افزایش می دهد و از خستگی ذهنی جلوگیری میکند.

ب) مرور اجمالی: برای آشنا شدن با منظور درس یا فصل حاضر اقدام به مرور اجمالی یا روزنامه وار می کنیم.

ج) سطر به سطر خواندن: در این مرحله پاراگراف به پاراگراف مطلب را می خوانیم و شروع به فهمیدن مطالب می کنیم. ضمنا می توان در این بخش از یادداشت برداری نیز بهره جست.

د) چرا پرسیدن: بدین معنی که فرد از خود سوال کند که منظور و مفهوم مبحث، پاراگراف یا شعر چیست و در اصل با بستن چند لحظه ای کتاب آن مفهوم را به زبان قابل درک خودش بازگو کند.

ه) مرور پایانی: برای این منظور، تمام مطالبی را که در 3 الی 4 ساعت و یا بیشتر خوانده اید، روی کاغذ با نوع ادبیات خودتان بازنویسی کنید. این مرحله به این دلیل انجام می شود که اگر فرد در مرحله قبل نکاتی را اشتباه فهمیده و یا خوب درک نکرده است، با روباره خوانی پاراگراف به نقاط ضعف و اشتباهات خود پی ببرد. لذا این مرحله اهمیت خود را در جلوگیری از سرسری خواندن نمایان می کند.

 

زدن تست برای آشنایی

بعد از اینکه مطالعه سطر به سطر صورت گرفت، بلافاصله تست هایی محض آشنایی بعد را می زنیم. تعداد این تست ها بین 10 الی 15 و زمان مورد نظر 10 الی 15 دقیقه می باشد. بعضی افراد ادعا می کنند نباید بلافاصله بعد از دروس خصوصا دروس عمومی تست زد چرا که این مساله باعث ایجاد حفظ مطالب و در نتیجه فراموشی می شود. توجه کنید ما فقط از این تست ها برای تثبیت یادگیری استفاده می کنیم، نه سنجش عملکرد و اگر به محاسبه درصد بپردازیم کار غلط و غیر منطقی ای انجام داده ایم و هدف دنبال شده در این تست ها فقط تحکیم مطالب در حافظه می باشد.

 

زدن تست های آموزشی بدون زمان

تعداد تست های این بخش 30 الی 40 تست می باشد و زمان لازم برای پاسخگویی به آنها کمی بیشتر از زمان استاندارد آن درس می باشد . هدف این مرحله تکمیل یادگیری فرد می باشد که طی آن می تواند برای افزایش مهارت خود و هم چنین رفع نقاط ضعف خود بکوشد.

 

زدن تست زمان دار

پس از اتمام یک مبحث، برای ارزیابی عملکرد و جلوگیری از فراموشی، با سه روز فاصله زمانی از جلسه مطالعه، تست هایی را در محدودیت زمانی که در کنکور در نظر گرفته می شود، پاسخ دهید. در این سه روز فاصله زمانی نباید مبحث مورد نظر مطالعه شود. تست های باقیمانده از یک مبحث که تاکنون نزده اید را به گروه های 30 تایی تقسیم کرده و بعد از آن به گرفتن درصد بپردازید. در صورت رسیدن به درصد 70 می توانید موضوع جدیدی را برای مطالعه شروع کنید، در غیر این صورت دوباره به مطالعه همان مبحث بپردازید.

 

تست های جامع

متاسفانه این مساله میان داوطلبان اصلا رعایت نمی شود که سوالاتی را در قالب جامع حل کنند و بسیاری ادعا می کنند باید در چند هفته یا چند ماه مانده به کنکور تست جامع زد که این مساله باعث می شود که فرد نتواند مشکلات خود را در آزمون های جامع مرتفع کند و در هفته های پایانی منجر به ایجاد استرس در وی می شود. این نکته نیز شایان توجه است که نهایتا سوالات کنکور به صورت جامع برگزار می شود نه موضوعی، پس اهمیت این بخش خود به خود آشکار می شود.

 

 

آزمون دادن و رفع اشکال

در این زمینه در شماره های قبل صحبت کردم. اما اهمیت بخش تحلیل آزمون به قدری است که آن را دوباره برای شما عزیزان بازگو خواهم کرد. همه مراحلی که توضیح دادم در جهت خوب آزمون دادن و خوب تحلیل کردن است. البته جای بحث دارد که چه آزمونی، استاندارد و مفید است و این بحث در اینجا نمی گنجد اما باید بعد از هر آزمون سوالات غلط را بررسی کنیم( چه بهتر که وسواسی باشد)، چون اشکالات ما در کنکور هم همین سوالات غلط خواهد بود، نه سوالاتی که درست پاسخ داده ایم. توصیه من به شما این است که بعد از هر آزمون، پاسخنامه تشریحی هر سوال را به دقت مطالعه کنید. چه بسا شما از راهی غلط به جواب درست رسیده باشید!

 

 

 

 

آزمون های مروری

آخرین و از نظر من مهمترین بخش این روش، آزمون های مروری و بازیابی مطالب است. توجه کنید برای جلوگیری از فراموشی مطالب، نیاز به مرور آنها داریم اما با توجه به مطالعه ی بنیادی با این روش، هر مدت یکبار با حل کردن سوالاتی جامع در قالب آزمون و سپس تحلیل و بررسی آنها، تا حدی بسیار بالایی فراموشی عناوین درسی کاهش می یابد.

 

 

علاوه بر مطالب بالا، لازم می دانم تا سه توصیه پایانی کنم. اول اینکه سعی کنید تا با پیش خوانی دروس وارد کلاس شوید. این پیش خوانی به شما کمک می کند تا هرچند جزئی اما با مطالب درس آشنا شوید که این امر شما را به شنونده ای فعال تبدیل می کند. دومین نکته این است که بسیاری از تفاوت ها در نتایج دانش آموزان، از حضور آنها در کلاس ناشی می شود. شاید دو دانش آموز در مقایسه با هم، ساعات مطالعاتی  یکسانی داشته باشند، اما تفاوت در نحوه حضور آنها در کلاس، عملکردی مختلف را رقم می زند. و اما نکته آخر و بسیار حائز اهمیت این است که درس هر روز را همان روز مطالعه کنید و سعی کنید بخشی از تکالیف و تمرین های آن را همان روز انجام دهید. اصل ده برابر دمینگ می گوید :  " اگر کاری را در زمان مناسب خودش انجام ندهید، در زمان های دیگر ده برابر انرژی و توان اولیه را باید برای انجام همان کار اختصاص دهید. "  شاید به ظاهر این کار سخت به نظر برسد اما با برنامه ریزی صحیح و درست می توان کیفیت مطالعات خود و بازده آن را افزایش داد.

 

پیروز باشید و سرافراز


منبع :http://jaavaneh.blogfa.com

 

نظرات 1 + ارسال نظر
AmirReza چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 23:10

درود
پاراگراف آخرشو واقعا قبول دارم،
ممنون.....

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.