مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

خنده !

خنده  محرکی قوی برای تولید اندورفین  است. اندورفین آن دسته از ترشحات مرموزی است که به ما قدرت تحمل درد می دهند.

خنده  سیستم ایمنی را تقویت  می کند. مطالعات نشان می دهند مردمی که زیاد می خندند ایمونوگلوبین بیشتری دارند، ایمونوگلوبین مدافع بدن ما در مقابل  عفونت ها ی تنفسی است.

خنده ضربان قلب را افزایش می دهد و اکسیژن بیشتری برای مغز فراهم می کند. این به ما کمک می کند که به آرامش برسیم و راحت تر فکر کنیم و مهم تر از همه اینها، خندیدن به سادگی لذت بخش است.

خندیدن تاثیرات  روانی سودمندی دارد. "داروین" خنده را ابزاری برای تخلیه فشار عصبی اضافی یا هیجانات روحی می داند که عدم تخلیه آنها، ایجاد مشکل  می کند.  " اصل آنتی تز" او، خنده را متضاد گریه می شمارد چرا که گریه علامت افسردگی است. "فروید" نیز خنده را نوعی رها شدن از انرژی روحی و ذهنی  می داند. از نظر فروید خنده تاثیری پالایشی دارد و دیده شده است که انسانها اغلب بعد از خندیدن احساس آرامش بیشتری می کنند.
  

"نورمان کازینز" نویسنده سابق روزنامه "ساتر دی ریویو" در کتاب خود "ساختارشناسی یک مرض" گفته که چگونه توانسته است از یک ناهنجاری و ناتوانی نخاعی، با ترک بیمارستان و رفتن به یک جای خوش آب و هوا  و لذت بردن از تاثیرات روان درمانی کتابها و فیلمهای خنده دار، رهایی بیابد. کازینز درباره این تجربه خود می گوید: "من به این کشف مهم دست پیدا کرده ام که ده دقیقه قهقهه زدن، تاثیری مثل یک داروی مسکن  دارد. خنده به  من  این  نیرو  را می داد تا دست کم دو ساعت بی درد بخوابم، سرانجام من به این نتیجه رسیدم که آنچه واقعا مرا درمان کرد، خندیدن به زمین و زمان بود."

"برتراند راسل" می گوید: " خنده ارزانترین و مؤثرترین داروی اعجاب انگیز است. خنده یک داروی همگانی و جهانی است."

دکتر  "پاول مک گی"، یک روانشناس اهل نیوجرســــی که  به مطالعه  تاثیرات   خنده  در طول 20 سال پرداخته است،  می گوید: "ساختارذهن آدمی روی سیستم سلامت بدن او تأثیر می گذارد. " پیام او این است : " برای حفظ سلامتی خود مواظب شرایط روحی تان باشید. "

روانشناسان صنعتی از مدتها پیش به این نتیجه رسیده اند  که شوخ طبعی  باعث راحت تر شدن کارها، کاهش استرس و افزایش بهره وری، کارایی و روحیه  می شود.

در بسیاری از بیمارستانها بخشی به خنده و شوخی اختصاص داده شده است. در چهار سال گذشته، پروژه شوخ طبعی در نیویورک بودجه ای را به 125 بیمارستان، خانه های پرستاری و سایر آژانس های مربوطه برای ارائه برنامه های شادی و خنده آور تخصیص داد.

دکتر "جوئل گومان"، سرپرست  پروژه شوخی و مزاح می گوید: "خندیدن شما را از فکر و خیال آزاد می کند. ماهیچه های شما به استثنای ماهیچه صورت و شکم به حالت آزاد در می آیند."

bashgah-khandeh.persianblog.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.