مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مشکلات همسر ناسازگار و راه درمان آن

همسر ناسازگار در دو زمینه ی درونی و ارتباطی دچار مشکل می شود، یعنی در درون به دلیل مشکلاتی که با خود دارد، در روابط و ارتباطات بین فردی با دیگران نیز دچار مشکل می شود، ولی بهبود در ارتباط به مراتب سرعت بیشتری تا بهبود رفتار های درونی و فردی دارد.
به گزارش مهر، اولین نکته در برخورد با همسر ناسازگار این است که بدانیم همسر ناسازگار در درجه اول فردی بیمار و آسیب خورده است او از نظر رفتاری و شخصیتی با مشکلاتی روبرو است. طوری که مشکلات رفتاری و شخصیتی او در ارتباطات او خصوصا ارتباط با وی با همسر تاثیر گذاشته است. البته عمده ترین و اساسی ترین محل و فردی که مشکلات و بیماری در رفتار بروز می کنذ،در ارتباط با همسر است که نزدیک ترین، صمیمی ترین و محرم ترین فرد زندگی است.به همین جهت قسمت عمده ی ناسازگاری های رفتاری در مواجهه با همسر آشکار می شود.

از ویژگی های بارز و مهم رفتار این است که عوامل مخل آزار دهنده و آسیب زا در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر جای نمی گذارند، بلکه تاثیرات مخرب این عوامل در بلندمدت بروز پیدا می کند. به عبارت دیگر همسر ناسازگاربر اثر یک سری عوامل آزار دهنده و آسیب در رفتار، بیمار و ناسازگار شده است. بنابراین بهبود رفتار امری راحت و کوتاه مدت نخواهد بود.

رفتار در یک فر آیند بلند مدت دچار آسیب می شود و در یک فرآیند بلند مدت بهبود خواهد یافت. افرادی که با همسری ناسازگار روبرو هستند، به دلیل ناراحتی های بسیاری که از بابت ناسازگاری های او متحمل شده اند هنگامی که با آنها صحبت می شود و خواهان بهبود هرچه سریعتر همسرشان نزد مشاور هستند. ولی باید در نظر داشت که بهبود مشکلات رفتاری معمولا امری بلند مدت است.

موضوع دیگر این است که تغییرات و بهبود سریع نیز احتمال عود و بازگشت سریع نیز دارد. افراد درگیر با همسر ناسازگار پس از ملاحظه تغییرات بسیار جزیی و محدود بسیار خوشحال می شوند، ولی پس ازگذشت مدت زمان کوتاهی یک نگرانی عمده در آنها شکل می گیرد. بدین صورت که نکند ناسازگاری های همسر دوباره شروع شود. البته نگرانی های آنها بی مورد نیست. فردی که رنجیدگی بسیاری را تجربه نموده با تغییری بسیار جزیی آرامش بسیاری را به دست خواهد آورد. ولی پس از به دست آوردن آرامش، نگرانی خاصی در آنها بوجود می آید. این نگرانی از بابت شروع مجدد رفتار های ناسازگار همسر است.

باید خاطر نشان شد که افراد ناسازگار در عرض یکی دوماه یا یکی دو سال به چنین عارضه ای دچار نشده که طی مدت کوتاهی نیز بهبود پیدا کند. همان طور که شخص طی مراحلی دچار آسیب رفتاری می گردد، طی مراحلی بهبود او نیز به طول خواهد انجامید. البته انسان موجودی اصلاح پذیر و جهش کننده است.

افرادی بوده اند که مشکلات رفتاری و شخصیتی آنها در مدت بسیار کوتاهی بهبود پیدا کرده است. به عبارت دیگر خاصیت جهشی بودن رفتار، هم در ابتلا و هم درمان، در مورد انسان صدق می کند، ولی به طور معمول مشکلات رفتاری به تدریج و با تداوم و پیگیری مشاوره روان شناختی بهبود می یابد.

بهبود رفتار عاملی است که به سن نیز وابسته است، به نحوی که هر قدر سن پایین تر باشد، امکان بهبود بهتر و بیشتر است. با افزایش سن امکان تغییر و بهبود رفتار کمتر می شود. بنابراین افرادی که در سن پایین تر قرار دارند، برای بهبود آنها امید بیشتری انتظار می رود تا افرادی که در سنین بالاتر هستند. با افزایش سن افراد به نا هنجاری های رفتاری خود عادت می کنند و به همین لحاظ احتمال بهبود آنها خیلی کمتر می شود.

نکته کلیدی در ارتباط با تغییر رفتار همسر ناسازگار، تغییر خود فرد مواجه با همسر ناسازگار است. چنانچه پس از ایجاد تغییر در رفتار خویش، همسر ناسازگار تغییری نکرد علامت خوبی نیست. ولی چنانچه با تغییر در رفتار خویش تغییرات مثبتی نیز در رفتار همسر ناسازگار به وجود آید، علامتی مثبت تلقی می شود و چنانچه در طول زمان تغییرات ثابت و پایدار ماند،نشانه ی خوبی خواهد بود.

موضوع دیگری که بایستی در ارتباط با بهبود رفتار در نظر گرفت، این است که همسر ناسازگار در دو زمینه ی درونی و ارتباطی دچار مشکل می شود، یعنی در درون با خودش مشکل دارد و به دلیل رنجش ها، ناراحتی ها و مشکلاتی که با خود دارد، در روابط و ارتباطات بین فردی با دیگران نیز دچار مشکل می شود. ولی بهبود در ارتباط به مراتب سرعت بیشتری تا بهبود رفتار های درونی و فردی دارد. بنابراین در درمان همسران،خصوصا در موقعیتی که یکی ازآنها دچار ناسازگاری در رفتار باشد، تمرکز بر درمان و برطرف نمودن مشکل ارتباطی خواهد بود و پس از آن باید به امور درونی پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.