مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مصاحبه با دکتر حامدی

با سلام و تشکر بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید.


با سلام خدمت شما و خوانندگان محترم، جهانبخش حامدی هستم؛ دکترای مکانیک و استادیار دانشگاه آزاد تهران مرکز.


جناب آقای دکتر! از سوابق تحصیلی خودتان برای خوانندگان مختصری توضیح بفرمایید.


بله. من فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در رشته مهندسی مکانیک  گرایش طراحی جامدات، و فارغ التحصیل دکترای مکانیک از دانشگاه علوم تحقیقات تهران با عنوان تز طراحی و شبیه سازی ربات­های کابلی، هستم.


جناب آقای دکتر! آیا غیر از فعالیت آموزشی در جای دیگری هم مشغول به کار هستید؟


بله. با عنوان مشاور شرکت­های مختلفِ خودورسازی در زمینه ربات­ها در ارتباط هستم و در مجموعه­ای هم که مربوط به هوشمند سازی آموزشی می­شود، همکاری می­کنم.


چطور شد که در کنار فضای کار، تدریس را هم انتخاب کردید؟


من از همان دوران تحصیل به تدریس علاقه­مند بودم و همچنین فعالیت در زمینه آموزشی را در کنار فضای کار لازم می­دانم. به­دلیل اینکه باعث می­شود شما همیشه در زمینه­ی علمی به­روز باشید و دیگر اینکه به دلیل ارتباط با فضای با طراوتِ دانشجویی، سرزنده و شاداب بمانید.

از چه زمانی شروع به تدریس کردید؟


از زمانی­که در کارشناسی ارشد بودم، تدریس را در دانشگاه به عنوان کمک­یار اساتید شروع کردم و با موسسه نصیر هم از سال 71 (که اوائل تاسیس موسسه نصیر بود) در کلاس­های کنترلِ رشته­ی برق، همکاری خودم را شروع کردم.


چه عاملی باعث شده است از آن سالها همچنان همکاری خودتان را با نصیر ادامه دهید؟


خُب، موسساتی که در زمینه کارشناسی ارشد فعالیت می­کنند، تعدادشان کم نیست و من هم با اکثریت آنها همکاری کرده­ام. ولی ویژگی­های نصیر که باعث شده همکاری خودم را با این موسسه ادامه بدهم، یکی صداقت این مجموعه است که خیلی برای من ارزش داشته و همچنین نظمی که در این موسسه وجود دارد و دیگر اینکه محیط این موسسه در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر واقع شده که از جمله­ی این دلایل است.


آیا در زمینه­ی کنکور ارشد، تالیفاتی داشته­اید؟


بله. در موسسه نصیر دو کتابِ مهندسی کنترل اتوماتیک و دینامیک مکانیزم و ماشین را تألیف کردم که به چاپ رسیده است.


در ابتدا سال 89کتاب دینامیک مکانیزم و ماشین را تالیف کردم و کتاب کنترل هم سال 90 به چاپ رسید.


ویژگی­های کتابِ شما نسبت به سایر تألیفات موجود در بازار چیست؟


بله. همانطور که می­دانید، در زمینه کارشناسی ارشد کتاب­های متعددی به چاپ رسیده است ولی ویژگی کتاب من این است که بیشتر سعی کرده­ام تست در کتابم مطرح باشد. به دلیل محدودیت زمانی داوطلبانِ کارشناسی ارشد، سعی کردم مطالب مفید برای حل تستها در کتاب بیشتر شود. سؤالات را مشابه با آزمون انتخاب کرده­ایم و از روشِ حل کوتاه در پاسخ دادن به سؤالات استفاده کردیم.


استقبال دانشجویان از کتاب شما چطور بوده است؟


خوشبختانه استقبال خوبی از این کتابها شد و تیراژ بالایی از آنها به فروش رفته است که امیدوارم همه­ی استفاده­کنندگان از این کتابها در کنکور ارشد موفق باشند.


چه دروسی را در موسسه نصیر تدریس می­کنید؟ میزان اهمیت این دروس چقدر است؟


کلاس کنترل اتوماتیک و دینامیک ماشین، که در گرایش­های طراحی جامدات، سیالات، تبدیل انرژی، بیومکانیک، ساخت و تولید و خودرو که ضریب این دو درس از 2 تا 4 متغیر است.


حل تشریحی سؤالات را پیشنهاد می­کنید؟


نه خیلی. فکر نمی­کنم حل تشریحی کارساز باشد و من درکلاسم بیشتر راه حل­های تستی را آموزش می­دهم.زیرا در سرِ جلسه کنکور برای هر سؤال شاید تنها دو دقیقه زمان داشته باشیم.


آیا خواندن کتاب­های مرجع را به داوطلبان توصیه می­کنید؟


ببینید! کتاب تقسیم بندی دارد. ما کتاب مرجع زیاد داریم. ولی اینکه دانشجو بتواند همه­ی آنها را مطالعه کند، نه صلاح است و نه اینکه فرصت می­شود. در تالیفاتم سعی کرده­ام مطالب مهم و مفید را در کتاب بیاورم تا دانشجو نیازی به استفاده از کتاب مرجع نداشته باشد و در کل به نظرم خواندن کتابهای اینچنین در این فرصت کم، شاید مفیدتر از خواندن کتابهای مرجع باشد.


دانشجویان بهتر است از چه زمانی تست­زنی را شروع کنند؟


به نظر من دانشجویان بعد از مطالعه­ی هر مبحث باید تستهای مربوط به آن را بزنند. به­دلیل اینکه اگر بعد از مطالعه­ی کلِّ یک درس بخواهند تست زنی را شروع کنند، احتمالا مطالب از یادشان می­رود، بدون اینکه با تست زدن تمرین کرده باشند.


به نظر شما شرکت در کلاسهایِ آمادگی ارشد برای داوطلبان ضروری است؟


ببینید! نمی­توان به طور قطع گفت که ضروریست. ولی به نظر من خیلی می­تواند مفید باشد. شاید یکی از دلایل این باشد که حداقل خودِ من طوری در کلاس تدریس می­کنم که داوطلب از خواندن منابع مختلف دیگر بی­نیازمی­شود. که این کار باعث صرفه­جویی در زمان است.


آیا توصیه می­کنید داوطلبان درسی را که ضعیف هستند، حذف کنند؟


این سؤالی است که خیلی از داوطلبان از ما می­پرسند. ولی من هرگز پیشنهاد نمی­کنم که درسی را به طور کامل حذف کنند و اصلاً راهکار مناسبی نیست.


اگر شما اکنون در شرایط جوانان امروز بودید کنکور ارشد شرکت می­کردید؟


ببینید! تنها عامل مهم، انگیزه و علاقه است. با داشتن این دو عامل، دیگر زمان مطرح نیست. شما هر زمان دیگری نیز این سؤال را از من بپرسید، جواب من مثبت است. زیرا علاقه به تحصیل داشتم.


اگر خاطره خاصی از دوران تدریس در این مرکز دارید، بفرمایید.


بهترین خاطره­ای که از این سالها در ذهنم است؛ موفقیت داوطلبان و دانشجویانی است که در این کلاسها شرکت می­کردند و بعداز چندین سال به مدارج بالای علمی دست پیدا کردند. این بهترین و شیرین­ترین خاطره برای من است.


چه توصیه­ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد دارید؟


داوطلبان دقت کنند که برای شرکت در این آزمون، دو عامل تاثیر­گذار است؛ یکی سطح علمی و دیگری میزان اعتماد به نفس شما. توصیه می­کنم در هر دو مورد خودشان را تقویت کنند. روزانه بین 8تا 10 ساعت مطالعه داشته باشند. تست زیاد حل بکنند تا سرجلسه آزمون مشکلی برای حل تستها نداشته باشند.


شرکت در آزمون­های آزمایشی را توصیه می­کنید؟


حتما توصیه می­کنم و معتقدم خیلی می­تواند در آمادگی داوطلب موثر باشد.


عامل مهم و تاثیر­گذار در یک کنکور آزمایشی مناسب چیست؟


اینکه سؤالات استاندارد و متناسب با آزمون سراسری باشد. همانطور که می­دانید، طراحیِ تست یک تخصص است و طراح سؤال باید بداند که یک دانشجو باید برای حل 8 سؤال، به 10 دقیقه وقت نیاز دارد. حالا باید برای حل یک تست 30 ثانیه وقت بگذارد و برای یک تست 3دقیقه. طراح باید آنقدر تخصص داشته باشد تا طوری سؤالات را طراحی کند که تمام مباحث در همه­ی سؤالات با رعایت این زمان­بندی گنجانده شود و این کار راحتی نیست.


خودِ من بواسطه­ی چندین سال تدریس در این دروس و رصد کردن سؤالات کنکور، تستهایی را طرح می­کنم که با کنکور سراسری متناسب باشد. به نظر من، اساتید دیگر رشته­ها نیز که در آزمون­های نصیر سؤال طرح می­کنند، اینچنین هستند.


توصیه شما برای سرِ جلسه کنکور به داوطلبان چیست؟


یک­سری شرایط کلی است که برای هر آزمون باید به آن توجه کنند؛ از جمله آرامش، داشتن استراحت قبل از جلسه، سرِ جلسه­ی آزمون به خدا توکل کنند، با نام خدا شروع کنند و با روحیه عالی و اعتماد به نفس، شروع به دادن آزمون کنند.


ضمن تشکر مجدد بابت حضورتان، اگر صحبت پایانی دارید، بفرمایید:


در پایان از شما و مجموعه متعهد نصیر تشکر می­کنم و برای داوطلبان آرزوی موفقیت دارم.

منبع:http://nasir.ir