مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مجلات و ژورنال های فاقد اعتبار

امروز با مطلبی در خدمت شما دوستان هستیم که بی توجهی به آن ممکن است زحمات شما برای نگارش و چاپ مقاله تان را به هدر دهد. همانطور که می دانید مجلات بسیاری هر ماه منشر می شوند که که مقالات مرتبط با یک رشته یا یک زمینه ی تخصصی را به چاپ می رسانند. برخی از این مجلات توسط سازمان های خاصی نظارت می شوند و عملکرد و اعتبار علمی مقالات منتشر شده در آنها هر ساله مورد بازبینی قرار می گیرد.

 

از چمله سازمان هایی که این نظارت را انجام می دهند انستیتو اطلاعات علمی است. این موسسه یکی از زیربخش های شرکت بزرگ  تامسون-رویترز است که مجلات بسیار را تحت پوشش خود قرار می دهد. مجلاتِ تحت نظارت این موسسه اختصارا به نام ISI شناخته می شوند که برگرفته از حروف اول نام موسسه است.

 

اما در کنار این گونه مجلات که توسط سازمان ها نظارتی منتشر می شوند، مجلات بسیاری نیز بدون ساز و کار نظارتی و اعتبارسنجی در حال انتشار هستند. هرچند عدم وجود نظارت به تنهایی دلیلی بر بی اعتبار بودن این مجلات نیست اما بسیاری از این مجلات از اعتبار علمی بالایی برخوردار نیستند و حتی بعضی از آنها با دریافت پول اقدام به چاپ مقالاتی می کنند که در مجلات دیگر امکان چاپ آنها وجود ندارد. واضح است که مقالات چاپ شده در این ژورتال ها اعتباری برای نویسنه به حساب نمی آیند و امکان چاپ مقاله ی مشابه در ژورنال های با کیفیت را نیز از وی سلب می کنند.

در ایران نیز بعضی دانشگاه ها برای جلوگیری از بروز مشکل چاپ مقالات دانشجویان و اساتید در ژورنال های بی کیفیت اقدام به جمع آوری لیست اینگونه ژورنال ها و انتشار آن در سایت دانشگاه یا پایگاه های دیگر نموده اند.  همچنین مقالات منتشر شده در این ژورنال ها را از شمول امتیازات مرتبط برای طرح های تشویقی و ارتقای شغلی هیئت علمی دانشگاه خارج نموده اند.

در ادامه چهار فهرست معرفی شده توسط دانشگاه های ایران با ذکر مرجع آورده شده است.


1. فهرست منتشر شده توسط دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بیرجند

این فهرست شامل ۵۷۸ ژورنال است که بعضی از آنها در موسسه ی اطلاعات علمی (ISI)، اسکوپوش (Scopush) , و یا پابمد (Pubmed) فهرست شده اند (برای دریافت فایل روی آیکن مربوطه کلیک کنید):

لیست مجلات فاقد اعتبار از دانشگاه فردوسی مشهد و بیرجند

لیست مجلات فاقد اعتبار از دانشگاه فردوسی مشهد و بیرجند

این لیست از طریق لینک های زیز از وبسایت دانشگاه فردوسی مشهد و معاونت پژوهش و فناوری بیرجند قابل دریافت می باشد:

لیست مجلات فاقد اعتبار از سایت دانشگاه فردوسی مشهد به صورت فایل اکسل

خبر درج شده در وبسایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند

 

 

2. ژورنال های بی اعتبار از نظر دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی نیز فهرستی از مجلات بی اعتبار را در وبسایت خود قرار می دهد که مقالات ارائه شده در آنها از نظر این دانشگاه فاقد کیفیت لازم هستند و مشمول طرح های تشویقی و ارتقای شغلی این دانشگاه نمی شوند. این لیست بر اساس اطلاعات موجود در سایت دانشگاه هر سال بروز می شود. در زیر متن بخش نامه ی این دانشگاه و لیست ارائه شده آورده شده است (برای دریافت فایل روی آیکن مربوطه کلیک کنید):

بخش نامه مجلات کم اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی

بخش نامه مجلات کم اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی

لیست مجلات کم اعتبار از دانشگاه آزاد اسلامی

لیست مجلات کم اعتبار از دانشگاه آزاد اسلامی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این لیست در نشانی های زیر در سایت دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده شده است:

http://rvp.iau.ir/ قسمت دفتر گسترش تولید علم/ موضوع: مجلات خارجی کم‌اعتبار و ناشناخته

http://www.iau7.com/2010/04/post-732.php

 

 

3. لیست پایگاه ها و ژورنال های بی اعتبار از نظر دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران):

لیست زیر نیز به همراه نامه ی ارسال شده از طرف مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مجلات غیرقابل قبول از نظر این معاونت دانشگاه نشان می دهد(برای دیدن فایل روی آیکن مربوطه کلیک کنید):

نامه مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در باره مجلات بی اعتبار

نامه مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در باره مجلات بی اعتبار

پایگاه ها و ژورنال های بی اعتبار از نظر دانشگاه صنعتی امیرکبیر

پایگاه ها و ژورنال های بی اعتبار از نظر دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 

 

4. لیست سیاه مجلات علمی فاقد اعتبار دانشگاه تهران

دانشگاه تهران نیز لیست کوتاهی از مجلات فاقد اعتبار را تهیه کرده است که در زیر می توانید این لیست را دانلود کنید(برای دریافت فایل روی آیکن مربوطه کلیک کنید):

لیست سیاه مجلات علمی فاقد اعتبار دانشگاه تهران

لیست سیاه مجلات علمی فاقد اعتبار دانشگاه تهران

لیست فوق به همراه اطلاعات بخش نامه ی مربوطه در آدرس زیر در وبسایت دانشگاه تهران قابل مشاهده است:

لیست سیاه مجلات علمی فاقد اعتبار دانشگاه تهران

 

نکته ای که ذکر آن در انتها ضروری به نظر می رسد این است که هر کدام از این لیست ها به تشخیص معاونت های پژوهشی دانشگاه های ذکر شده تهیه شده اند و حضور ژورنال یا پایگاهی در این فهرست ها  لزوما دلیل بر بی کیفیت بودن آنها نیست. دلیل گردآوری و ارائه ی این فهرست ها آگاه کردن دانشجویان و محققان عزیز از وجود این بخش نامه ها است تا زحمات گرانقدرشان در زمینه های علمی بی نتیجه نباشد.

منبع:http://gigapaper.net