مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

انواع کنفرانس (در راستای مطالب درس روشهای تحقیق)

کنفرانس (Conference)


              کنفرانس یا همان همایش یعنی مجلسی که تشکیل می­شود برای آنکه کسی مطالب علمی را برای دیگران بیان کند. معنی دیگر آن اجتماع  و انجمنی از عده معدودی برای بحث در مسائل سیاسی، ‌اجتماعی و فنی است.کنفرانس کوچکتر از کنگره است. ضمناً به اجتماع گروهی از متخصصان فن برای شور و بحث در باب مسائل فنی و یا اجتماع جمعی از سیاستمداران ، روسای دولتها، ‌وزیران به منظور حل یک مسائل سیاسی داخلی و بین­المللی کنفرانس نیز اطلاق می­شود . کنفرانس­ها در سطوح زیر برگزار می­شوند:


·         کنفرانس بین المللی- داخلی


·         کنفرانس ملی


·         کنفرانس منطقه­ای


·         کنفرانس دانشجویی


کنگره (Congress)


             یعنی اجتماع و انجمنی از آگاهان، ‌صاحب­نظران و دانشمندان برای بحث و گفتگو پیرامون مسائل سیاسی، ‌علمی، ‌هنری و نظایر آن . همچنین به مجمعی که از سران دُوَل ، نمایندگان کشورها یا دانشمندان تشکیل می­شود تا در باب مسائل سیاسی، ‌اقتصادی و علمی بحث کنند، کنگره گفته می­شود.


سمینار (Seminar)


              دسته­ای از دانشجویان که تحت نظر یک استاد ، در رشته ای خاص به تحقیق و تتبع بپردازند و سخنرانی­هائی در آن رشته ترتیب دهند ،‌همچنین به دوره ای از تحصیلات ،‌که توسط چنین دانشجویانی تثبیت شود سمینار گفته می­شود . معنی دیگر سمینار،‌ اطاقی است که دانشجویان در آن گرد هم آیند و به تشریح موضوعی  بپردازند .


            در کشورمان واژه "همایش" جایگزین سمینار شده است . اما دیده می­شود بسیاری از مجامع با اهداف متفاوت از معنی ، با عنوان "همایش " برگزار می­گردند.


سمپوزیوم (Symposium)


  مجمعی که هدفش مباحث فلسفی و علمی باشد و یا مجمعی که در آن اشخاص مختلف راجع به موضوعی واحد ، ‌مقالاتی ارائه نموده و یا سخنرانی­هایی ایراد نمایند . مانند سمپوزیوم نفت یا سمپوزیوم حکمت و فلسفه و نظایر آن. عنصر اصلی در سمپوزیوم ، ‌موضوع واحد آنست .


جشنواره (Festival)


        جَشن + واره -


    1- " واره " یعنی نوبت ، مرتبه - به قول رودکی سمرقندی : گــُــل دگر ره به گلستان آمد          واره باغ و بوستان آمد


          واره وقتی به آخر اسم ملحق شود معانی مختلفی پیدا می کند از جمله " نوبت شادی "


    2- " جـَشن " یعنی مجلس شادمانی ، محفل نشاط - ضیافت - سُرور و شادی  .


         برگزاری مراسمی تحت عنوان " جشنواره " بدین علت است که برگزارکنندگانش می­خواهند اتفاق مبارکی که مثلاً سال پیش در عرصه­های مختلف علمی ، هنری ، فرهنگی، ‌صنعتی و نظایر آن رخ داده است ، امسال مورد معرفی و تجلیل و تمجید قرار دهند . سخنرانان جشنواره می­توانند در باب موضوع جشنواره ، از دری سخن گویند با این تفاوت که مطالب باید به سوی معرفی و تجلیل و تمجید میل داشته باشد .


گردهم آیی (metting)


  گردهم آیی، ‌اجتماع کردن برای بحث و گفتگو پیرامون موضوعی که اصلاً جنبه علمی تحقیقاتی نداشته باشد . مجمعی است که برگزار کنندگانش قصد آن دارند تا موضوع مورد علاقه خود را از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهند. مثل حضور استانداران ، یا مدیران کل واحدهای یک سازمان و یا مسئولان انجمن های صنفی و تخصصی و نظایر آن .... در گردهم آیی سخرانی و یا مقالات تخصصی ارائه نمی­گردد .

منبع:http://energyboard.blogfa.com