مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

خشک شدن لباس هام،سایکرومتری

پنجشنبه برای دیدن خونوادم که از خونه ام داشتم میرفتم قبلش لباسایی که یه قدری نمش بعد از بیرون آوردن از ماشین رختشویی مونده بود بردم توی اتاق به آویز آویزون کردم. پنجره های اتاق رو بستم و پیچ رادیاتور شوفاژ و باز کردم و دراتاق  و بستم و رفتم.امشب که برگشتم خشک شده بودن.خونه ام باد خور خیلی خوبی داره یعنی اگر پنجره ها رو باز بذارم حسابی باد کوران میکنه اونجا.دفعه پیش اینکارو نکرده بودم برا لباسا.یعنی پنجره ها رو بازه باز گذاشته بودم که زودتر لباسام خشک شن اما خیلی دیرتر خشک شدن.
ایندفعه یه حدسی زدم طبق اصول ترمودینامیک و گفتم برهانه دیگه اینکارو میکنم شد چه خوب نشدم فکر میکنم کجای استدلالم اشکال داشته.که خب خوشبختانه درست حدس زده بودم.
حالا فکر میکنید دلیل چیه؟ 

نظرات 2 + ارسال نظر
سپیده شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:21

سلام
برای اینکه تبخیر صورت بگیره باید مایع با جذب گرما در فرایند فشار ثابت به مایع اشباع برسه و پس از رسیدن به مایع اشباع در فرایند بی دررو تغییر فاز میدهد و به بخار اشباع تبدیل میشه
آب موجود در لباسها هم با جذب گرمای رادیاتور و پس از رسیدن به مایع اشباع به بخار اشباع تغییر فاز میدهد
و با قوانین انتقال حرارت(جابه جایی) هوای تازه جایگزین هوای مرطوب میشه و چرخه تا کاملا اشباع شدن هوای اتاق ادامه پیدا میکنه
حتما با ورود به اتاق هوای مرطوب احساس میشه
اما در خشک کردن بوسیله باد این حالت اشباع که در آن تغییر فاز صورت میگیرد ایجاد نمیشود
درست گفتم؟

خیلی خیلی ممنون تقریبا اشاره کردین توضیح خواهم داد.

reza شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:50

اصل قضیه اینه که طبق دیاگرام سایکرومتری هرچقدر هوا (مخلوط هوا و بخار آب) گرمتر بشه ظرفیتش برا جذب رطوبت بیشتر میشه و شما با بستن درو پنجره و باز کردن رادیاتورا هوای داخل اتاقو گرمتر نمودینو . . .

مرحبا زدی توی خال خود خود خال!
با آخرین کلمه ات "نمودینو" یاد توجه مینموو حمید لولایی افتادم!!!!!!

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.