مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

اصلاحیه :نقطه سکون نظر آقای سنجل(yunus cengel)

کتاب اصول علوم حرارتی و سیالاتی "Fundamentals of thermal-Fluid sciences" اثر آقای cengel رو چند سال پیش از کتابخونه دانشگاه خونده بودم.وقتی پست آیا با گرفتن دست در جلوی شیلنگ آب نقطه سکون داریم رو مینوشتم چیز دیگه ای تو ذهنم مونده بود از مطلب مورد بحث اما دیشب تو یه کنجکاوی اینترنتی متن pdf همون کتاب رو گیر آوردم که خلاف نظر من رو نشون میداد.

یعنی آقای سنجل معتقدن پشت دست نقطه سکون ایجاد میشه.برای دیدن متن pdf اینجا کلیک کنید من همچنان معتقد به عدم تشکیل نقطه سکون در اون مکان هستم و اگه وقت بهم اجازه بده بطور مفصل راجع بش مینویسم(چون باید شکل بکشم و.... خیلی زمان بره)اما از اونجا که اینجور مسایل مسئولیت داره و من هم حداکثر خودم رو یه دانشجوی فارغ-التحصیل شده میدونم در حالیکه آقای سنجل پروفسور(استاد کامل)بازنشسته هستن قضاوت دیگه با دوستان.فقط میتونم بگم "این" کتاب آقای سنجل خالی از ایراد نیست(ایشون بیشتر در زمینه ترمودینامیک مطرح اند)مثلا این شکل و نگاه کنید که تو کتابشون آوردن که اشتباه "خیلی" فاحشیه :

حالا مقایسه کنید با شکلی که در کتاب آقای munson هست:فصل 3 صفحه 105

یا حتی مقایسه کنید با شکلی که خودشون تو همون کتاب اما چند صفحه بعدتر میآرن!:

همون داستان معروف لوله پیتوته که در شکل اول درست بالای نقطه سکون پیزومتر رو قرار داده و اختلاف ارتفاع رو به عنوان هد دینامیکی گزارش کرده(در صورتیکه در اون محل اولا سیال دچار سکون شده و دوم اینکه بعد از برخورد به لوله پیتوت(نقطه سکون)سیال دور میزنه و پروفیل سرعت منحنی میشه و دیگه استفاده از م.برنولی معتبر نیست)

اما در شکل دوم که در تمام کتابای سیالات همینطور معرفی میشه اختلاف ارتفاع بیانگر فشار دینامیکی هست.

میخوام بگم احتمال اینکه اشتباه داشته باشه این کتاب هست.

به هر حال نظر استاد اینه که در هر 2 صورت نقطه سکون داریم پست مورد اشاره رو اصلاح کردم.سر بزنید به اون پست حتما.همچنین به تست 2

*جدید*:

حتما بخوانید مقاله تحلیلی بنده رو راجع به نقطه سکون و دلیل اینکه معتقدم نقطه سکون نداریم در این مورد. اینجا کلیک کنید

حتما بخوانید نظر دکتر طاهریان استاد دانشگاه آلاباما امریکا را:اینجا کلیک کنید


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.