X
تبلیغات
رایتل

روز جهانی سازماندهی میزها

علی راد شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1390 @ 19:42 چاپ

امروز آخرین روز ماه آوریل (10 اردیبهشت) که روز جهانی سازماندهی میزها نامیده شده.
خب پارسال چنین روزی در مورد میز کار آشفته نوشتم .
این بار کمی متفاوت تر و اشاره ای هم در مورد ذهن آشفته .
40 روزی از سال نو گذشته و حتما عنکبوت های اتاقتون رو با جارو برقی شکار کردین حالا ادامه:
فقط یه هفته امتحان کنید:
۱- دفتر یادداشت: دفتر خاطرات دارین؟ اکثر دخترا دارن. در واقع  همون می تونه باشه دفتر یاداشت شما. در دفتر یادداشت چی می نویسید؟ لیست مستر، لیست روزانه، آموزه ها، تاریخ انجام فلان کار و...
۲- استفاده از فیش: حالا مهم نیست رنگی باشه یا نه. قراره سه کار مهم رو 10 روز بعد انجام بدین، همون سه کار مهم رو فیش بنویسید و فیش رو بچسبونید رو دیوار یا بذارید یه جای مناسب.
۳- کاغذ دیواری: شاید مث من عادت داشته باشین برا حل بعضی از مسائل (درسی و غیر درسی)تو اتاق راه برید. اینطور مواقع نشستن و باز کردن دفتر یادداشت، شاید رشته افکارمون رو بهم بزنه. پس نوشتن روی کاغذ دیواری( خب بامداد دیگه با خودکار که نمیشه رو سطح عمودی نوشت) چاره ی کار هست.
۴- جعبه آری پوشه نه:  مثلا برا آزمون مهندسی حرفه ای امسال قراره از 15 تا کتاب سوال طرح بشه. پس اقدام به ساخت جعبه ای 15 خونه ای می کنیم (حالا مثلا با کارتن یخچال) هر خونه برا یه درس. به تدریج خلاصه نویسی ها، یادداشت برداری ها، اشتباهات رایج، نکات تستی و... رو اضافه می کنیم. پوشه خوب نیست برا من اثبات شد که جعبه بهتر از پوشه هست.
پس شد دیوار، فیش، دفتر یادداشت، جعبه، یه هفته و درصد پیشرفت خودتون.
مطلب ساده ای بود نه؟
کدومیک از دو مورد زیر رو ترجیح می دهید؟ 

1- مطلب سنگینی رو بخونید(اووووو چه نکته مهمی رو گفت اوووو این قانون مدیریت زمان رو تا بحال جایی نخونده بودم اوووو....) بعدش دیگه به کل مطلب رو فراموش کنید.
2- مطلب ساده ای رو بخونید و بعد بشینید عمل کنید.
 در واقع در این یه هفته با عمل کردن خیلی از اون اووووووو ها رو تکرار می کنید. اوووووو هیچی مث عمل انگیزه آدمو زیاد نمی کنه. اووووو وقتی کار می کنم عمل می کنم، ذهنم سراغ چیزهای پوچ نمیره. اووووو مغزم اصلا فرصت نمی کنه توهم بزنه. اووووو ....  

سال 89 یه مورد رو عمیقا درک و احساس کردم دو تا کار سخته یکی تعادل دیگری ثبات قدم. تعادل در هر کاری در حرف زدن، در اینکه چطور بنویسم که خوانندگان وبلاگ... اما ثبات قدم: اگه از فردی بخواید یه روز کامل غیبت نکنه، براحتی این کار رو انجام میده. اما 40 روز چی یک عمر چی؟
حالا برا چی در مورد ثبات قدم نوشتم؟ برا بعد از اون یه هفته دیگه  ادامه دادن رو ادامه دهید.  البته خیلی ها تا الان شاید این کارها رو کرده باشن. مثلا اون کاغذ دیواری که زمان کنکور خیلی حال می ده اما ثبات قدم ثبات قدم ثبات قدم. 


عمل و فکر: شاید بعضی مواقع تنها عمل کردن هست که آشفتگی ذهنی رو خنثی می کند(فرصتی برا مغز باقی نمی مونه). امتحان امروز رو خراب کردی و فکر مشغولی و... چاره اینجا درس خوندن (عمل کردن) برا امتحان دو روز بعد هست. 


به تعویق انداختن کارها خوب نیست مگر در مواقعی مثلا:
صبحی می زنید بیرون و یه اتفاقی(یکی شما رو ناراحت کرده باشه و...) باعث میشه ذهنتون مشغول بشه و آشفتگی ذهنی امان شما رو بریده. می خوای فکر نکنی ولی مگه مغز می ذاره!  خب روشی که که بارها امتحان کردم و نتیجه گرفتم:
 فقط کافیه بی خیال این موضوع نشید (در واقع اون لحظات نمی توانید بی خیال شوید چون مغز به همین راحتی قبول نمی کنه) باشه مغز من، این موضوع مهمه ولی الان نه، غروب که رفتم خونه در این مورد فکر می کنم و با قلم و کاغذ این مثلا مشکل رو بررسی می کنم. در واقع مغز رو فریب می دهیم. نتیجه ای که از این روش ساده گرفتم:
خیلی از اون غروب ها اصلا بی خیال جریان صبح می شدم اصلا به خودم می گفتم این آخه چیزی بود که  فکر منو مشغول کرده بود ارزش نداشت که. یکی از دلایلش فک کنم این باشه که زمانی که آشفتگی ذهنی داریم مغزی هورمونی رو ترشح می کنه که بعد از مدتی اون هورمون دیگه ترشح نمیشه یا کمتر ترشح میشه.
اما نتیجه ای که در دراز مدت از این روش گرفتم:
دیگه تیپ افکار ارزشی و غیر ارزشی دستتون می افته در واقع همون صبح می فهمید که این فکر از اون فکرهای بی ارزشه و اصلا نیازی به تعویق انداختن ندارین و محو میشه.


دیدگاه های این نوشته : 0
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.