مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مصاحبه با رتبه 19 مکاترونیک

مصاحبه شونده  :  آقای هادی اردینی
خلاصه  :  شروع مطالعه جدی من از دی ماه بود، آزمون مکانیک آزمون آزمایشی من بود

در مصاحبه قبلی ، با رتبه 7 مکاترونیک که از دانشجویان رشته برق بود صحبت کردیم، این مصاحبه را هم به رتبه 19 مکاترونیک اختصاص دادیمی که از رشته مکانیک در آزمون این رشته شرکت کرده است.

 

آقای هادی اردینی ، معدل دیپلم 18.5 ، رتبه 1011 منطقه 2 در آزمون سراسری ، ساکن کرج ، معدل کارشناسی 16.31 .

 

●آقای اردینی به عنوان سوال اول لطفا بگویید که آیا از ابتداا به فکر رشته مکاترونیک بودید و یا تنها به عنوان رشته دوم در کنار مکانیک آن را انتخاب کردید؟

من از همان ابتدا به فکر این رشته بودم و گرچه بین مکاترونیک و مکانیک مردد بودم ولی این تردید به قول معروف 60 به 40 به نفع مکاترونیک بود. ضمنا هرچه به کنکور نزدیک می شدم باتوجه به اطلاعاتی که جمع آوری می کردم بر این تصمیم مصمم تر شدم و در نهایت هم با اینکه رتبه مکانیک من هم 248 شد و می توانستم در این رشته هم ادامه تحصیل دهم ولی مکاترونیک را انتخاب کردم.

 

●دلایل شما برای انتخاب این رشته چه بود؟

به نظر من صنعت امروز در حال حرکت به سمت تغییر کنترل دستگاه ها از دستی به کامپیوتری است تا با کاهش خطا کارآیی افزایش یابد. در چنین پروژه هایی، مکانیک تنها پاسخگو نیست. کنترل دستگاههایی اینچنین کار برقی هاست و مکانیک کارکرد و دینامیک دستگاه ها را مکانیکی ها برعهده دارند، لذا ایجاب می کند که مدیریت پروژه دست دو نفر مختلف باشد که  چندان اثر بخش نیست لذا نیاز به دانش آموختگان رشته ای میان رشته ای است  و این نیاز هر روز در حال افزایش است. برای مثال در اتوماسیون سیستم تولید کارخانه ها  که خواه ناخواه کنترل دستگاه ها می بایست به صورت خودکار انجام پذیرد.

 

●از بین دروس اختیاری چه دروسی را انتخاب کردید؟

دینامیک ، کنترل و برنامه نویسی کامپیوتر. دو تای اول را چون با مکانیک مشترک بود و سومی را هم چون برنامه نویسی C ، پاسکال و البته الگوریتم نویسی را بلد بودم. 

 

●از چه زمانی مطالعه برای کنکور را آغاز کردید؟

با شروع سال چهارم دانشگاه، من هنوز تصمیم قطعی برای شرکت در کنکور نگرفته بودم ولی به هر حال شروع به مطالعه کردم، البته خیلی جدی نمی خواندم شاید به طور میانگین سه ساعت در روز. این روال تا پایان امتحانات ترم هفتم ادامه داشت، بعد از امتحانات با توجه به داشتن وقت آزاد تصمیم گرفتم عزمم را جزم کنم و به طور جدی بخوانم.

 

●چرا اینقدر دیر تصمیم گرفتید؟

خوب راستش فوق گرفتن برای من خیلی مهم نبود ، یعنی تصورم این است که کسی باید فوق بخواند که می خواهد تا دکتری ادامه بدهد والا اگر دوسالی را که می خواهد فوق بخواند سرکار برود و صرف یادگرفتن مسائل عملی نماید موفقیت بیشتری برای او خواهد بود. من حتی روزهایی هم که به طور جدی برای کنکور می خواندم از اینکه قبول نشوم نگران و مضطرب نمی شدم و خلاصه برایم اهمیت زیادی نداشت حتی با اینکه ممکن بود الان سرباز باشم.

 

●برای اینکه کم کم پیش برویم به ما بگویید در همان زمان که روزی سه ساعت مطالعه می کردید نحوه مطالعات شما چگونه بود؟

من سعی می کردم که یک درس را به طور کامل بخوانم و بعد به سراغ درس دیگر بروم .

 

●درسی را کنار نگذاشتید؟ روی هر کدام چقدر وقت می گذاشتید؟

نه ، من حتی زبان را هم خواندم. البته زبان را کمی دیرتر شروع کردم و مثلا در آخر شب یک ساعت مطالعه می کردم ولی یادم نیست که مطالعه اولیه بقیه درسها هر کدام چقدر زمان برد. البته این را بگویم که کنترل را تا قبل از پایان امتحانات و شروع جدی مطالعه ام نخواندم و آن را گذاشته بودم آخر تا تنها یکبار بخوانم.

●در زمان بعد از امتحانات چه طور درس می خواندید؟

آن موقع از حدود 10 صبح شروع می کردم و تا حدود 2 شب مشغول مطالعه بودم و به طور خلاصه بگویم روزانه 8 ساعت مطالعه مفید داشتم.

روال درس خواندنم هم این طوری بود که در یک روز حدود دو یا سه درس را با هم می خواندم ، مثلا ریاضی را به همراه یک درس تخصصی جامدات و یا یک درس تخصصی جامدات را به همراه یک درس تخصصی سیالات و برای اینکه خسته هم نشوم هم یک روز نکات درس ریاضی را می خواندم و تست های درس تخصصی جامدات را می زدم و روز دیگر برعکس نکات درس تخصصی را می خواندم و تست های ریاضی را می زدم و به همین شکل در مورد بقیه دروس.

درس زبان را هم همان طور که گفتم در ساعات پایانی شب می خواندم و بیشتر روی درک مطلب ها تمرکز داشتم.

 

●از روی چه منابعی مطالعه می کردید؟

در ابتدا که مطالب را پایه ای تر مطالعه می کردم از جزوه های درسی دانشگاهم استفاده می کردم ، البته با توجه به اینکه دوستانم به کلاسهای نصیر می آمدند از جزوه های آن ها هم استفاده کردم که در واقع دروس طراحی اجزا، مقاومت مصالح و سیالات را از روی آن ها خواندم .برای درس کنترل هم از کتاب دکتر غفاری استفاده کردم ، برای ریاضی کتاب های نیکوکار را مطالعه کردم و برای درس زبان هم کتاب راهیان ارشد را.

البته در دوره مطالعه جدی ام  بیشر تمرکزم را روی کتاب سبز که مجموعه سوالات سالهای قبل را گرد آوری کرده است گذاشتم ، این کتاب نکات را هم خیلی خوب توضیح داده و من برای مطالعه نکات هم از خلاصه های همین کتاب استفاده می کردم و تنها وقتی به مشکل خاصی برمی خودرم به منابع اصلی رجوع می کردم.  تست ها را هم ابتدا در وقت خود می زدم و سپس پاسخ ها را چک می کردم.

 

●گفتید که برای درس زبان هم مطالعه می کردید؟

بله، البته شاید در مجموع از 70 ساعت بیشتر نشد. توصیه ام به بچه های امسال هم این است که روی زبان تاحدی سرمایه گذاری کنند به نظر من به راحتی می شود در زبان نمره بین 20 تا 30 درصد کسب کرد و حیف است که کسی این درس را سفید بگذارد. من با اینکه به علتی وقتی که در آزمون مهندسی مکانیک روی درک مطلب زبان گذاشتم نتوانستم درصد خوبی در ریاضی کسب کنم ولی باز هم معتقدم که بهتر است بچه ها به دنبال گرفتن نمره درک مطلب باشند.

 

●مگر خیلی روی زبان وقت گذاشتید؟

البته باید اعتراف کنم که نه خیلی. در واقع مشکل من روی زمان بندی نامناسب در سر جلسه بود نه وقتی که برای یک درس خاص گذاشته باشم. متأسفانه با توجه به همین کمبود زمان نتوانستم بیش از 10 درصد ریاضی بزنم که خیلی حیف شد چون من ریاضی را خوب خوانده بودم و در آزمون مکاترونیک هم با اینکه سوالات آمار را کنار گذاشته بودم ولی 35 درصد زدم.

در واقع برای من بزرگترین نتیجه شرکت در آزمون مهندسی مکانیک همین تنظیم صحیح وقت در آزمون مکاترونیک بود  و با توجه برگزاری آزمون مهندسی مکانیک در صبح چهارشنبه و آزمون مکاترونیک در عصر پنج شنبه رتبه ام در مکاترونیک خیلی قابل قبول تر شد، شاید اگر چای این دو آزمون عوض می شد جای رتبه های من هم عوض می شد.

 

●شما که در آزمون آزمایشی شرکت کرده بودید؟

بله ولی تنها در آخرین آزمون جامع شرکت کرده بود که البته آن هم بی تأثیر نبود. یک نکته جالب اینکه من در آزمون شما هم دقیقا همین مشکل تنظیم وقت را پیدا کرده بودم و برای ریاضی وقت کم آورده بودم ولی خوب یک آزمون برای جبران این خطا کافی نبود، فکر می کنم اگر دست کم در همه آزمون های جامع شما شرکت کرده بودم نتیجه بهتری می گرفتم. البته این را هم بگویم که همان طور که گفتم چندان ناراحت نیستم و در واقع به هدف خود که قبولی در مکاترونیک خواجه نصیر بود رسیده ام.

 

●چرا امیرکبیر را انتخاب نکردید؟

به دو دلیل: یکی اینکه این رشته به تازگی در این دانشگاه راه اندازی شده است و خواجه نصیر از سابقه بیشتری در این رشته برخوردار است و دیگر اینکه دروس کنترلی در این رشته خیلی اهمیت دارند و دانشگاه خواجه از اساتید کنترل بسیار خوبی برخوردار است.

 

با تشکر از حضور شما 

منبع: سایت نصیر