مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

رتبه 38 /ابزار دقیق و اتوماسیون/ پذیرش در دانشگاه صنعت نفت

مصاحبه با یکی از پذیرفته شدگان رشته ابزار دقیق و اتوماسیون دانشگاه صنعت نفت

 1386/06/24
موضوع مصاحبه : مصاحبه با رتبه های برتر آزمون کارشناسی ارشد
خلاصه  :  در آزمون ابزار دقیق و اتوماسیون داوطلب می بایست به سوالات 5 درس پاسخ گوید که ...

  

مهمان این هفته آقای رضا نسیمی دانشجوی دانشگاه شهید عباسپور هستند که در آزمون سراسری کارشناسی ارشد در رشته ابزار دقیق و اتوماسیون در دانشگاه صنعت نفت پذیرفته شده اند. با توجه به سوالات فراوانی که  شما داوطلبان عزیزدر بخش نظرات در مورد این رشته و دانشگاه از ما پرسیده بودید، تصمیم گرفتیم که با ایشان صحبتی داشته باشیم، از کلیه دوستانی که این مصاحبه سوالات آنها را پاسخ نمی دهد خواهشمندیم سوال خود را برای ما بفرستند تا از ایشان پرسیده شود.

 

 

●لطفا در ابتدای امر خود را کامل تر معرفی کنید.

رضا نسیمی ، دانشجوی دانشگاه شهید عباسپور  ، در سال 1382 با رتبه 400 منطقه سه وارد  این دانشگاه شدم و تا چند روز دیگر نیز با معدل 15 فارغ التحصیل خواهم شد.

 

●آقای نسیمی سوالی که قبل از هر چیز باید از شما بپرسیم این است که آیا شما تنها خود را برای آزمون این رشته  آماده کرده بودید یا این رشته انتخاب دوم شما بود؟

نه رشته انتخابی اول من مکانیک بود و این رشته را به عنوان رشته دوم خود انتخاب کرده بودم.

 

 

●آیا مطالعه مجزایی برای این رشته داشتید؟

البته مطالعه مجزایی که لازم نبود؛ همان طور که می دانید در آزمون ابزار دقیق و اتوماسیون داوطلب می بایست به سوالات 5 درس پاسخ گوید که کسانی که از رشته مکانیک در آزمون این رشته شرکت می کنند دروس زبان، ریاضی، کنترل، ترمودینامیک و نیز مکانیک سیالات و انتقال حرارت را انتخاب می کنند. (داوطلبانی که از رشته برق شرکت می کنند دروس مدارهای الکتریکی و الکترونیک را به عنوان دو درس انتخابی خود برمی گزینند، دروس زبان، ریاضی و کنترل هم مشترک هستند). تمام این دروس در آزمون مکانیک نیز وجود داشت ولی به هر حال من با توجه به نگاهی که به این رشته داشتم مثلا بر روی درس ریاضی که شاید در آزمون مکانیک چندان مهم نباشد وقت زیادی گذاشتم زیرا این درس در رشته ابزار دقیق ضریب 3 داشت و یا کنترل را خیلی زیادتر از حالت عادی مطالعه می کردم.

 

●سرفصل های دروس امتحانی این آزمون چگونه اند؟

بیشترین تفاوت در درس کنترل این رشته است که برخلاف رشته های برق و مکانیک  تنها((کنترل خطی)) نیست بلکه ((کنترل خطی و غیر خطی)) است ولی خوشبختانه هر ساله تنها حدود دو یا سه تست  از مباحث مربوط به کنترل غیر خطی طرح می شود برای همین من روی این مباحث وقت نگذاشتم.

در درس ریاضی نیز همان سرفصل های ((ریاضی مهندسی)) مورد سوال قرار می گیرد.

در درس های ترمو و سیالات و انتقال نیز تفاوتی خاصی با مکانیک وجود ندارد.

 

 

●چه طور شد که این رشته را به عنوان رشته خود انتخاب کردید؟

با توجه به ظرفیت پایین این رشته، دانش آموختگان این رشته از شرایط خوبی برخوردار می باشند، به ویژه که امکان بورس توسط وزارت نفت نیز وجود دارد.

 

●زمان بندی شما برای مطالعه دروس به چه صورتی بود؟

من در ترم تابستان به کلاس های کنکور می آمدم و در طی این مدت به طور میانگین حدود 3 ساعت مطالعه داشتم ولی از آغاز مهرماه تا یک ماه مانده به آزمون ساعات خود را به حدود 5 ساعت در روز رساندم، البته خیلی نظم خاصی نداشت و برخی روزها تنها 2 ساعت برای کنکور مطالعه می کردم و برخی روزها این مدت به 8 ساعت در روز می رسید ولی سعی می کردم این میانگین رو حفظ کنم، یک ماه آخر هم که امتحانات ترم تمام شده بود و تنها برای کنکور می خواندم حدود 8 ساعت در روز مطالعه داشتم و به نظرم این یک ماه آخر تأثیر زیادی روی آزمون من داشت.

البته ماه آخر بیشتر تست می زدم به طوری که تقریبا هر دو روز سوالات یکسال آزمون کارشناسی ارشد را حل و تحلیل می کردم. ابتدا طبق زمان بندی تست می زدم و بعد پاسخ ها را مقایسه می کردم.

 

●چرا در آزمون مهندسی مکانیک رتبه مطلوبی به دست نیاوردید؟

خوب فکر می کنم مهمترین عامل در این موضوع استرس شب و روز آزمون بود، من شب آزمون نتوانستم خواب خوبی داشته باشم که این خود تا حد زیادی از آمادگی من در سر جلسه کاست ، از سوی دیگر  با توجه به اهمیت این آزمون برای من ، در جلسه آزمون استرس زیادی بر روی خود احساس می کردم، به ویژه که نتوانستم به تست ها بخوبی پاسخ گویم. اما وضعیت در آزمون ابزار دقیق کاملا متفاوت بود.

البته یک نکته دیگر نیز در این نتیجه موثر بود و آن عدم مرور برخی درسها توسط من در ماه آخر بود. من برای مثال با توجه به آمادگی خوبی که در درس دینامیک ارتعاشات داشتم در ماه آخر توجه زیادی به مرور این درس نکردم  که این موضوع باعث شده بود که بسیاری از مباحث را فراموش کنم بطوری که در روز های آخر نمی توانستم تست هایی را که قبلا به راحتی حل می کردم ، بزنم. لذا توصیه من به داوطلبان امسال این است که مرور درسها را شدیدا جدی بگیرند.

 

●از جلسه آزمون بگویید؟

جلسه آزمون ابزار دقیق خیلی آرام بخش بود، از همان اول که جلسه شروع شد خیلی از صندلی ها خالی بود و این به معنای کاهش شدید رقبا بود، از همان ابتدای جلسه هم خروج شرکت کنندگان از جلسه آزمون شروع شد و این موضوع به من دلگرمی زیادی داد که باعث شد با آرامش به تست ها جواب دهم. هر چه سوالات بیشتری را پاسخ می دادم اطمینان بیشتری پیدا می کردم و این وضعیت تا آخر جلسه ادامه داشت.

 

●درصد ها و رتبه شما به چه صورت بود؟

رتبه : 38

زبان: 82.22 درصد

ریاضی: 71.66 درصد

کنترل: 60 درصد

ترمودینامیک: 44 درصد

مکانیک سیالات و انتقال حرارت: 50 درصد

 

●چه منابعی را مطالعه می کردید؟

سیالات: جزوه دکتر صادقی و کتاب آقای خداکرمی

ترمودینامیک و انتقال حرارت: کتاب های آقای خداکرمی

ریاضی: جزوات پارسه

استاتیک و مقاومت: جزوه دکتر نایی و کتاب  مقاومت آقای فنایی

طراحی اجزا: جزوه دکتر شریعت پناهی

دینامیک و ارتعاشات: کتاب آقای دکتر جباری

کنترل: کتاب آریاز برادرانی

 

●آیا برای ورود به دانشگاه صنعت نفت شرایط خاصی وجود دارد؟

خیر ، شرایط این دانشگاه نیز همانند سایر دانشگاه هاست.

 

●محل تحصیل شما در دانشگاه صنعت نفت در چه شهری خواهد بود؟

این دانشگاه در سالهای قبل در شهر تهران پذیرش داشته است اما امسال محل تحصیل اهواز است.

 

● آیا دانشگاه صنعت نفت دانشجویان را به صورت بورسیه می پذیرد؟

وزارت نفت این امکان را برای دانشجویان فراهم نموده است که بورسیه بودن یا نبودن خود را انتخاب نمایند ولی معمولا همه دانشجویان شرایط بورسیه را انتخاب می نمایند.

 

با تشکر از شما
منبع: سایت نصیر