مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

رتبه 15 فوتونیک آزمون کارشناسی ارشد

90درصد سوالات هالیدی را به صورت تشریحی حل کرده بودم.

 خلاصه  :  مصاحبه با رتبه 15 فوتونیک آزمون کارشناسی ارشد 86

  

هدی سادات لطفی پور متولد سال 63 ، رتبه 15 فوتونیک در کنکور86 

         ◄سوابق تحصیلی خود را شرح دهید.

 دوره دبیرستان را در دبیرستان رفاه منطقه 12گذراندم. معدل پیش دانشگاهی ام 20بود. در کنکور سراسری سال81 با رتبه 500 فیزیک دانشگاه تهران قبول شدم. با معدل 15/5 تابستان گذشته فارغ التحصیل شدم.

 

◄و از همان وقت برای کارشناسی ارشد خواندید؟
تقریباً بله . اما به طور جدی از مهر ماه شروع کردم.

 

◄سال قبل کنکور شرکت نکردید؟

چرا. مجاز هم شدم اما چون فرصت نکرده بودم که بخوانم، رتبه ام زیاد خوب نبود.

 

◄چه انگیزه ای برای ادامه تحصیل داشتید؟

از همان ابتدا که این رشته را انتخاب کردم، با انگیزه ادامه تحصیل وارد شدم، با این که رشته های مهندسی را هم می توانستنم انتخاب کنم. به علاوه حداقل در رشته ما با مدرک کارشناسی نمی توان کار خاصی انجام داد و همچنین تفاوت لیسانس و فوق لیسانس آن زیاد است و تازه با مطالبی که شخص در ارشد یاد می گیرد کارشناسی اش هم کاربردی تر می شود، با اینکه مدتش هم کمتر است.

 

◄از نحوه مطالعه، تعداد ساعات و مکان آن بگویید.

 همان طور که گفتم من فارغ التحصیل بودم و درس دانشگاه نداشتم در نتیجه  روزی حداقل 7-8 ساعت درس می خواندم. بیشتر به کتابخانه دانشگاه خودمان یا کتابخانه هایی که محیطی آرام برای مطالعه داشتند، می رفتم . تا عصر درس می خواندم و تقریباً از ساعت 6به بعد در اختیار خودم بود که چه کاری انجام دهم. به همین دلیل روزی که کنکور دادم اصلاً احساس خستگی نداشتم. ساعات مطالعه ام البته نزدیک کنکور بیشتر شد چون می خواستم مباحثی که در آزمون های آزمایشی جامع اول مطرح شده بود، دوره کنم و تست بزنم.

 

◄برنامه ریزی درسی داشتید؟ با چه برنامه ای پیش می رفتید؟

بله، برنامه ریزی را خودم انجام می دادم. به این صورت که در کنکورهای آزمایشی نصیر شرکت کرده بودم و فاصله هر کنکور سه هفته بود .از بعدازظهر جمعه ای که از کنکور آزمایشی می آمدم برای این سه هفته برنامه می ریختم. و سعی می کردم خوب با آن جلو بروم چون اگر عقب می ماندم بعداً فرصت نمی شد که آن مطالب را بخوانم. موفق هم بودم چون پیش از ثبت نام در کنکورهای آزمایشی نصیر برنامه کنکور های آزمایشی چند موسسه دیگر را نیز بررسی کرده بودم یا خیلی فشرده بودند یا برخی دروس را خوب پوشش نمی دادند. اما برنامه نصیر حداقل در رشته ما سال گذشته حد اعتدال را رعایت کرده بود.

 

◄به صورت جزیی تر از برنامه آن سه هفته بگویید.

دو هفته اول مطالب درسی را خوب مطاله می کردم، هرجا را که در کنکور قبلی ضعیف بودم دوباره می خواندم و هفته آخر هم تست می زدم. 

 

◄خود کنکورهای آزمایشی چه طور بود؟

 اوایل جزو ده نفر اول بودم بعداً رتبه ام بین یک تا سه می شد و در آخرین آزمون جامع هم رتبه ام یک شد که تاثیر خوبی روی روحیه ام داشت.

 

◄از چه کتاب ها یا کلاس هایی استفاده می کردید؟

کلاس های زبان آقای گل‌افروز را می‌رفتم که ایشان درس و تست را فکر می‌کنم از کتاب پوران پژوهش کار می‌کردند. در درس مغناطیس کتاب میلفورد ، در الکتریسیته و مغناطیس هالیدی جلدسوم، کوانتوم گاسیوویچ و گرانیر و کتاب فیزیک انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان که به نسبت کتاب های دیگر کم غلط تر است، مطالعه می کردم. برای تمام این دروس کتاب های تست راهیان ارشد را هم حل می کردم.

 

◄در طول دوره ای که برای کنکور می خواندید، فعالیت فوق برنامه ای هم داشتید؟

با یکی از اساتید دوره کارشناسی ام در کارهای تحقیقی همکاری می کردم. در کارهای فرهنگی دانشگاه هم شرکت داشتم.

 

◄در کنکور اصلی چه احساسی داشتید؟

 راستش قبل از کنکور زیاد استرس نداشتم، فقط دعا می کردم که هر چیزی که خوانده ام بتوانم جواب بدهم. نگران سوال ها نبودم چون اگر آزمون سخت بود برای همه سخت بود و اگر هم آسان بود که باز برای همه این طور بود. سوال های فوتونیک خیلی سخت تر از سال گذشته بود، اگر در این 5-4 سالی که کنکور فوتونیک آمده به سیر سوال ها نگاه کنید می بینید هر سال سوالات سخت تر می شود و اصلاً با سال گذشته نمی شود مقایسه کرد.

 

◄فقط کنکور فوتونیک را دادید یا در کنکور فیزیک هم شرکت کردید؟

فیزیک هم شرکت کردم و رتبه ام در این رشته 500شد. البته یک ساعت آخر را نتوانستم استفاده کنم. چون به شدت دچار معده درد شدم که اصلاً سابقه نداشت و به نظرم به خاطر استرس ناشی از سختی سوالات زبان که در ابتدای دفترچه بود، این اتفاق افتاد و من با شناختی که از خودم در کنکورهای آزمایشی داشتم، فکر می کردم  70الی 80درصد سوالات را درست بزنم که متاسفانه این طور نشد. علاوه برآن کوانتوم را هم اصلاً نتوانستم حل کنم.

 

◄در این رشته کدام دانشگاه ها پذیرش دارند؟

 در تهران دانشگاه های شهید بهشتی و دانشگاه علم و صنعت ، که  من دانشگاه شهید بهشتی را که 18 نفر پذیرش دارد، انتخاب  کرده ام.

 

◄درصدهایتان در فوتونیک، یادتان هست؟

زبان عمومی و تخصصی:41 درصد، مغناطیس 45درصد، کوانتوم 33درصد، فیزیک مدرن 20درصد، الکترونیک سفید

 

◄یعنی اصلاً وقتی برای الکترونیک نگذاشتید؟

خیر، می دانید که رشته فوتونیک رشته ای با ماهیت میان رشته ای فیزیک و برق است. در نتیجه الکترونیکی که در کنکور ارشد می آید در سطح بچه های الکترونیک است نه الکترونیکی که دانشجویان فیزیک می گذرانند و من حتی اگر می خواندم مطمئن نبودم با وقتی که می گذارم بتوانم به همان نسبت به تست ها جواب بدهم. در نتیجه سعی کردم اصلاً وقتی را صرف آن نکنم و حقیقتاً هم اگر کسی که فیزیک خوانده روی مغناطیس و کوانتوم سرمایه گذاری کند، بدون الکترونیک هم نتیجه دلخواه را می گیرد. چون بچه های الکترونیک هم کوانتوم را زیاد نمی زنند.

 

◄چه عواملی در موفقیتتان نقش داشته است؟

فکر می کنم پیوسته خواندنم نقش موثری داشت، باعث می شد نه از درس فاصله بگیرم، نه از خواندن خسته شوم و ضمناً به تفریحاتم در حد معمول هم می رسیدم.

 

◄چه توصیه ای برای داوطلبان دارید؟

1- به نظرم کسانی که از نظر مفاهیم مشکل دارند، باید زودتر از مهر یعنی تابستان شروع کنند اگر می خواهند کلاس بروند به نظرم از همان زمان اقدام کنند، بهتر است. چون دوستانی داشتم که مهر تازه به کلاس رفتند، قبل از آن هم شروع نکرده بودند و طبیعتاً وقت هم کم آوردند.2- بچه هایی که فقط به هدف فوتونیک می آیند باید حواسشان باشد که سطح سوالات هرسال بالاتر می رود و با سوال های سال قبل نباید خود را بسنجند، ضمناً ظرفیت پذیرش هم در این رشته کم است مثلاً اگر کسی در رشته دیگری رتبه 120 بیاورد این رتبه خوبی حساب بشود اما در فوتونیک این طور نیست.3- داوطلبان باید روی درس زبان از قبل وقت بگذارند، این طور نباشد که بعد از چند آزمون آزمایشی و درصد کم درس زبان، تازه به فکر تقویت زبان باشند. مثلاً زبان امسال با سال قبل تفاوت داشت و افرادی که خیلی از خودشان توقع داشتند (مثل خود من) برایشان مثل یک شوک بود. بعد هم همین توقع باعث شد سوالات زیادی را غلط جواب بدهم چون فکر می کردم باید تعداد بیشتری سوال جواب بدهم.4- هر سال برای فیزیک مدرن، از کتابی که در این زمینه معروف است، تست می آید. دراین کتاب از تمام مباحثی که در لیسانس می خوانیم نکته وجود دارد. چون کتاب حجیمی است همه نمی توانند تمام کنند و ضمن اینکه حتی از جاهایی که فکر نمی کنید هم سوال داده می شود.

 

◄نکته آخر؟

نقش خانواده ام هم در تشویق و ایجاد شرایط برای موفقیت من در کنکور خیلی زیاد بود. مصاحبه های شما با نفرات برتر برای من خیلی انگیزه ایجاد می کرد و راستش به همین دلیل خودم برای مصاحبه آمدم.

 

ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. 

منبع: http://www.nasir.ir