مدیریت زمان و مهندسی مکانیک
مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

مدیریت زمان و مهندسی مکانیک

رتبه 2 آزمون کارشناسی ارشد صنایع

آزمون آزمایشی ؛ تجربه ای ارزشمند

موضوع مصاحبه : مهندسی صنایع - مهندسی سیستم
خلاصه  :  رتبه 2 آزمون کارشناسی ارشد صنایع در مصاحبه با نصیر

با سلام ، لطفا خودتان را معرفی کنیدبا سلام، حامد سمرقندی،متولد 62‌ ، فارغ التحصیل رشته صنایع از دانشگاه امیر کبیر و رتبه 2 آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در همین رشته.

برای شروع کمی از خانواده و تحصیلات دبیرستان خود بگویید.
من عضو یک خانواده چهار نفره هستم، پدر و مادرم دیپلمه هستند و برادر کوچکم هم دانشجوی سال دوم حسابداری است، در مورد دبیرستان هم باید بگویم که گرچه اصولا بچه درس خوانی نبودم ولی در دوره پیش دانشگاهی شروع به مطالعه جدی برای کنکور کردم که نتیجه خوبی را هم گرفتم.

چه طور شد که تصمیم به ادامه تحصیل گرفتید؟راستش را بخواهید من تصمیمی نگرفتم بلکه برایم تصمیم گرفتند. پدر و مادرم شدیداَ اصرار داشتند که من درس بخوانم و من هم پذیرفتم، ولی کمی که از شروع درس خواندن گذشت طعم شیرین مطالعه را چشیدم و شروع به مطالعه جدی برای کنکور کردم.

چه زمانی به طور چدی شروع کردید؟
من از خرداد شروع به درس خواندن کردم ولی از تیرماه بود که به طور جدی وارد گود شدم . تابستان خیلی خوب خواندم؛ ‌هر روز حدود 8 تا 9 ساعت مطالعه می کردم. از ترم پاییز هم که کلاسهایم شروع شد در هفته دو سه روز به دانشگاه می رفتم و در بقیه روزها حدود 9 تا 10 ساعت مطالعه داشتم. در دی ماه هم به دلیل برگزاری امتحانات حدود دو سه هفته درس خواندن برای کنکور را رها کردم ولی پس از آن دوباره شروع به مطالعه چدی کردم و با توجه به اینکه دیگر واحدی نداشتم تلاش خود را بر روی مطالعه برای کنکور متمرکز کردم، البته در آخر هم کمی وقت اضافه آوردم و لذا ساعات مطالعه خود را کاهش دادم.

چرا با اینکه در ترم نهم 12 واحد بیشتر نداشتید یک ترم مرخصی نگرفتید؟راستش من قصد داشتم که همین کار را انجام دهم ولی دانشگاه دلایل مرا قابل قبول ندانست و من مجبور شدم که هم برای کنکور بخوانم و هم درسهایم را به پایان برسانم که البته الان خیلی از این موضوع راضی هستم.

شرکت در آزمونهای آزمایشی تا چه حد در موفقیت شما تأثیر داشت؟خیلی، اصولا من به آزمونهای آزمایشی اعتقاد زیادی دارم چون به نظر من بهترین تمرین برای امتحان اصلی و تجربه ای بسیار ارزشمند است. من در آزمون کارشناسی هم تأثیر این موضوع را دیده بودم و به همین خاطر در همه آزمونها شرکت کردم. جو بچه های دانشگاه هم در همین راستا بود و اکثر دوستانم هم در آزمونهای آزمایشی شرکت می کردند.

رتبه شما در آزمونهای آزمایشی معمولا در چه حدود بود؟بین دو تا نه. به طور واضح تر یکبار 9 شدم و بقیه دفعات بین 2 تا 4 بودم.

زمان بندی شما برای مطالعه درسی و زدن تست چگونه بود؟
من تابستان و پاییز را فقط به مطالعه اختصاص دادم و از اوایل زمستان هم تلاش خود را بر زدن تست متمرکز کردم.

برای مطالعه هر درس از چه منابعی استفاده کردید؟من تحقیق در عملیات را از کتاب ((بازارا)) خواندم و برای آمار و احتمال هم کتاب (( راس)) را مطالعه کردم. منبع من در درس طرح ریزی واحدهای صنعتی هم کتابی از انتشارات پردازش بود نوشته آقایان حسینی و البته برای درس کنترل موجودی هم جزوه آقای پورسعیدی به نظرم خیلی خوب بود. درس زبان را هم که اصلا نخواندم زیرا فکر می کردم دراین درس مهارت کافی داشته باشم ، در کنکور هم درصدم حدود 50 شد که البته پایین تر از حد انتظارم بود.

تست ها را از چه منابعی انتخاب می کردید؟اگر تست های آزمونهای آزمایشی را کنار بگذاریم باید بگویم که من فقط تست کنکور زدم ولی به تعداد زیاد. مثلا در درس آمار و احتمال تست های همه رشته ها حتی برق و کامپیوتر را جمع کرده بودم،یا مثلا تست های درس تحقیق در عملیات رشته ریاضی را هم حل کردم. تست های رشته های مهندسی سیستم و صنایع سالهای مختلف را هم که حل کردم . از طرف دیگر هر کدام از تست ها را در این دو سه ماهی که فرصت داشتم چندین بار حل کردم.
البته من تست های سیستم و صنایع را به شیوه خود کنکور می زدم به این صورت که سوال آزمون یک سال را به طور کامل جلوی خود می گذاشتم و از ساعت 8 صبح شروع به حل می کردم و به میزان زمان واقعی کنکور به خودم فرصت می دادم تا به شرایط کنکور هم عادت کنم.
در مورد تست های موسسه نصیر هم باید بگویم تست های خوبی بود ولی تست های تحقیق در عملیات آن خیلی عالی بود.

شرکت در آزمون های آزمایشی چقدر در سر جلسه مقید واقع شد؟راستش دیگر تقریبا با حدود کلی سوالات آشنا بودم ولی خوب باز هم سوالهای جدید می دیدم.

چرا برای کنکور سیستم جدی مطالعه نکردید؟
اگر حقیقت را بخواهید من دیر فهیمدم که کنکور سیستم این قدر راحت است و وقتی این موضوع را فهمیدم که دیگر حوصله ای برای درسهای جدیدی مثل ریاضی و مبانی کامپیوتر نداشتم و با همان اطلاعات قبلی سر جلسه رفتم که مبانی کامپیوتر را حدود40 و ریاضی را حدود 12 درصد زدم.

در زمان مطالعه برای کنکور چه احساسی داشتید؟همان طور که گفتم کمی که از شروع مطالعه من گذشت درس خواندن برایم خیلی لذت بخش شد به طوری که احساس می کردم که فقط برای یادگرفتن درس می خوانم این بود که حتی مباحثی هم که تاکنون در کنکور نیامده بود را یاد می گرفتم و به عبارتی خودمانی تر (( برای دلم درس می خواندم)) . البته جا دارد که از خانواده ام هم برای محیط آرام و مناسبی که جهت درس خواندن برایم آماده کردند تشکر کنم . محیطی که تأثیر زیادی بر موفقیت من داشت.

در پایان نکته دیگری به ذهن تان می سد؟در چند ماه اخیر برخی دانشجویانی که امسال قصد شرکت در کنکور را دارند از من سوالاتی پرسیده اند ولی از همه مهمتر این که برخی به دنبال راه های میان بر و راحت هستند ولی باید بدانند موفقیت جز با تلاش به دست نمی آید. در آخر از تلاش دست اندر کاران موسسه نصیر تشکر می نمایم.

ما هم برای شما و خانواده محترم آرزوی موفقیت و بهروزی داریم. 

منبع: http://www.nasir.ir