X
تبلیغات
رایتل

تقویت حافظه

علی راد سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1388 @ 14:15 چاپ

 از دیگر تاکتیک های مدیریت زمان تقویت حافظه می باشد.

در این پست بصورت حرفه ای به تاکتیک های حفظ مطالب اشاره نشده است. حتما در پستهای دیگر در مورد این تاکتیکها( که زیر مجموعه ی تاکتیکهای مدیریت زمان می باشند) مطالب بیشتری خواهم نوشت.

حافظه ی شما خیلی قویتر از آن هست که شما فکر می کنید. ما معمولا می توانیم تمام مطالبی که در گفتگو ها و جلسات معمولی و دوستانه تعریف شده است بدون اینکه خودمان بخواهیم حفظ کنیم و بعد از مدت ها قادر هستیم آن مطالب را بازگو کنیم.

حافظه ی انسان از دو قسمت تشکیل شده است:

ضبط و فراخوانی

تجربیات علمی ثابت کرده است که مشکلات حافظه ی ما بیشتر مربوط به فراخوانی است.خیلی ها را می بینیم که می گویند: آه مطلب سر زبانم است٬ اما قادر به بیان آن نیستند این موضوع نشانگر آن است که در ضبط کردن ایرادی وجود ندارد٬بلکه عیب در فراخوانی است.

اما عواملی که می توانند مارا در فراخوانی یاری نمایند:

تقدم مطالب: همه ی ما تجربه کرده ایم که قسمت ابتدایی کتاب یا فصل یا بخش ویا هر موضوع دیگر را بهتر از بقیه ی قسمت ها بخاطر می آوریم. همه ی ما اولین درس کتاب ادبیات فارسی دوم دبستان راکه عبارت بود از " به کلاس دوم خوش آمدید" به خاطر داریم.

تاخر مطالب: تجربه ثابت کرده است که مطالب پایانی کتب و یا هر فصل و ... بهتر از بقیه ی قسمت ها در حافظه می ماند و به راحتی فراخوانی می شود.

ارتباط مطالب: اگر مطالب موضوع مطالعه با همدیگر ارتباط خوبی داشته باشند٬بهتر فراخوانی می شوند. بعنوان مثال شعر "باز باران" دبستان را تقریبا همه ی دانش آموزان کم و بیش بخاطر دارند. زیرا مطالب این شعر ارتباط جالبی با همدیگر دارند و ملموس هستند و از طرف دیگر با خاطرات دوران کودکی و طبیعت ارتباط داده شده اند.

مطالب برجسته و نمایان: موضوعات عجیب و غریب و غیر عادی بهتر فراخوانی می شوند. مثلا جنگ رستم با دیو سفید را بدون اینکه خودمان بخواهیم حفظ می کنیم و همیشه در خاطرمان می ماند.

مرور مطالب: بدیهی است مطالب هر چه بیشتر مرور شوند٬بیشتر به خاطر سپرده می شوند و فراخوانی آنها راحت تر می شوند.

شما باید مطالعه ی خود را طوری زمان بندی کنید که بعد از هر 45 دقیقه مطالعه٬5 دقیقه استراحت نمایید. البته مدت هر مطالعه بستگی به دشواری درس دارد و هر چه قدر درس دشوارتر باشد باید مدت مطالعه کمتر باشد. چند دقیقه استراحت بعد از هر مطالعه فواید زیر را دارد:

اول اینکه تعداد تقدم و تاخرها بیشتر می شود. دوم اینک مطالب خوانده شده در مغز مرور٬سازمان دهی و به حافظه سپرده می شود.

مطالبی را که مطالعه نموده اید٬بعد از 10 دقیقه٬ یک روز بعد٬ یک هفته ی بعد٬ یک ماه بعد٬ چهار ماه بعد (وبعدا هر وقت که لازم باشد) مرور کنید. بازخوانی و مرور مطالب نباید زیاد وقت شما را بگیرد. هر مرور باید حدود 5 دقیقه طول بکشد نه بیشتر. اگر احساس نیاز می کنید که مطالب را باید دقیق مطالعه نمایید٬باید در فرصتهایی غیر از این مرور چند دقیقه ای باشد.